Gjest outlandish Skrevet 5. januar 2012 #21 Del Skrevet 5. januar 2012 En muslim kan bare svare for seg selv, og ikke for "alle muslimer". Muslimer er like forskjellige de som "gruppen nordmenn." TS, kan DU svare for hva alle nordmenn tenker og tror? Ikke det? Så rart..Jeg trodde alle nordmenn var like, jeg, og mente nøyaktig det samme om alle ting, også om politikk og religion. Det må dere jo. Dere er jo nordmenn alle sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 5. januar 2012 #22 Del Skrevet 5. januar 2012 Derfor er du ikke representativ for noen andre enn deg selv, som ikke er muslim. Å være gift med en muslim og ha muslimske venner gjør deg ikke til talsperson for muslimer. Hvem gjør deg til talsperson for muslimer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2012 #23 Del Skrevet 5. januar 2012 Så alle muslimer i verden er ETT individ med EN forståelse? Ja, har ikke du fått det med deg rnnå? DE er alle likedane, VI derimot er individer alle sammen, og vi nekter å bli satt i samme bås med noen andre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 5. januar 2012 #24 Del Skrevet 5. januar 2012 Hvor mange av dere muslimer støtter sharialoven? http://www.sharia.no/ Synes islam er en forferdelig religion og vil ha den ut av Norge! Skal dere bo her får dere følge norske regler og lover og ikke lage deres egne og prøve å dytte deres religion over på oss!! I Norge har vi religionsfrihet. Det gjelder også for muslimer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 5. januar 2012 #25 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg leste sharialovene, og lurer på en ting. Om det er påbudt å dekke til ansiktet, hvordan skal de da sjekke om en bruker sminke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 5. januar 2012 #26 Del Skrevet 5. januar 2012 Så alle muslimer i verden er ETT individ med EN forståelse? Nei, alle muslimer i verden er ikke det. Men MANGE muslimer har EN felles forståelse om religionen sin som er så langt borti natta for folk flest at det bare er muslimer selv som klarer å se noe positivt med den. Jeg f.eks klarer å finne masse negativt med alle religioner og noe positivt med alle. Dvs alle utenom islam, maken til møkka religion skal du lete langt etter. Finnes ikke noe positivt der. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 5. januar 2012 #27 Del Skrevet 5. januar 2012 Tråden er ryddet for ensidig meningspåvirkning og avsporinger. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaptein Stålull Skrevet 5. januar 2012 #28 Del Skrevet 5. januar 2012 Det som gjør meg mest forbannet når det gjelder Islam er hvordan de ikke kan innrette seg etter VÅRE regler. Nå snakker de jo om å åpne for mannlig omskjæring på NORSKE SYKEHUS, barnemishandling betalt av skattebetalere. Jeg blir kvalm!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 6. januar 2012 #29 Del Skrevet 6. januar 2012 Tråden er ryddet for avsporinger. Diskusjon rundt moderasjon kan tas på PM til meg. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 6. januar 2012 #30 Del Skrevet 6. januar 2012 Det som gjør meg mest forbannet når det gjelder Islam er hvordan de ikke kan innrette seg etter VÅRE regler. Nå snakker de jo om å åpne for mannlig omskjæring på NORSKE SYKEHUS, barnemishandling betalt av skattebetalere. Jeg blir kvalm!! Våre lover og regler gir dem lov til å utøve sin religion. Man kan ikke ha religionsfrihet med unntak for muslimer. Forøvrig har omskjæring ingenting med islam å gjøre, så det kan de strengt tatt ikke kreve argument om at de har religionsfrihet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #31 Del Skrevet 6. januar 2012 En muslim kan bare svare for seg selv, og ikke for "alle muslimer". Muslimer er like forskjellige de som "gruppen nordmenn." TS, kan DU svare for hva alle nordmenn tenker og tror? Ikke det? Så rart..Jeg trodde alle nordmenn var like, jeg, og mente nøyaktig det samme om alle ting, også om politikk og religion. Det må dere jo. Dere er jo nordmenn alle sammen. Jo, muslimer er faktisk mindre forskjellige enn nordmenn er per definisjon! Nordmenn er definert som enten 1.) mennesker med opprinnelse fra tidligere generasjoner som har bodd på territoriet kalt Norge, alternativt 2.) mennesker med norskt statsborgerskap. Nordmenn er dermed ikke definert av felles oppfatninger, holdninger eller livsførsel. Muslimer (under forutsetning at de er troende) har i motsetning per definisjon felles livssyn og tro, og er underlagt alle reglene som denne religionen krever. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #32 Del Skrevet 6. januar 2012 Jo, muslimer er faktisk mindre forskjellige enn nordmenn er per definisjon! Nordmenn er definert som enten 1.) mennesker med opprinnelse fra tidligere generasjoner som har bodd på territoriet kalt Norge, alternativt 2.) mennesker med norskt statsborgerskap. Nordmenn er dermed ikke definert av felles oppfatninger, holdninger eller livsførsel. Muslimer (under forutsetning at de er troende) har i motsetning per definisjon felles livssyn og tro, og er underlagt alle reglene som denne religionen krever. Dette er en påstand som både er direkte feil OG svært kunnskapsløs. (I så stor grad at jeg ikke en gang begynner å bryte det ned i småbiter.) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #33 Del Skrevet 6. januar 2012 Jo, muslimer er faktisk mindre forskjellige enn nordmenn er per definisjon! Nordmenn er definert som enten 1.) mennesker med opprinnelse fra tidligere generasjoner som har bodd på territoriet kalt Norge, alternativt 2.) mennesker med norskt statsborgerskap. Nordmenn er dermed ikke definert av felles oppfatninger, holdninger eller livsførsel. Muslimer (under forutsetning at de er troende) har i motsetning per definisjon felles livssyn og tro, og er underlagt alle reglene som denne religionen krever. Du har en teori om dette som ganske enkelt ikke stemmer med virkeligheten der ute i verden, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady GaGa Skrevet 6. januar 2012 #34 Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg leste sharialovene, og lurer på en ting. Om det er påbudt å dekke til ansiktet, hvordan skal de da sjekke om en bruker sminke? Det er ikke påbudt å dekke ansiktet i Islam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 6. januar 2012 #35 Del Skrevet 6. januar 2012 Forøvrig har omskjæring ingenting med islam å gjøre, så det kan de strengt tatt ikke kreve argument om at de har religionsfrihet. Ok? Så vis meg det muslimske landet der omskjæring ikke er vanlig. Siden det ikke har noenting med islam å gjøre, må det da være noen land der flertallet går rundt med hetta på? Jada, det er andre religioner som støtter uvesenet, men da må man ihvertfall innrømme at det har noe med religion å gjøre, i det minste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #36 Del Skrevet 6. januar 2012 Jo, muslimer er faktisk mindre forskjellige enn nordmenn er per definisjon! Nordmenn er definert som enten 1.) mennesker med opprinnelse fra tidligere generasjoner som har bodd på territoriet kalt Norge, alternativt 2.) mennesker med norskt statsborgerskap. Nordmenn er dermed ikke definert av felles oppfatninger, holdninger eller livsførsel. Muslimer (under forutsetning at de er troende) har i motsetning per definisjon felles livssyn og tro, og er underlagt alle reglene som denne religionen krever. Dette er en påstand som både er direkte feil OG svært kunnskapsløs. (I så stor grad at jeg ikke en gang begynner å bryte det ned i småbiter.) Du har en teori om dette som ganske enkelt ikke stemmer med virkeligheten der ute i verden, dessverre. Antar det er samme person som har skrevet de to siste innleggene her. (Jeg er den første AB). OK, så kan du ikke motargumentere dette hvis det er så feil? Jeg kan ikke skjønne hvordan dette kan være så "kunnskapsløst". (Typisk klisjépåstand når man mangler argumenter!) Er det feil at muslimer deler felles tro? Selv om det forekommer variasjoner, -er det ikke riktig at religionen også medfører spesielle leveregler som de fleste muslimer er enige om gjelder (som f.eks. ikke svinekjøtt, be flere ganger om dagen, ikke alkohol, osv.)? Er min definisjon av nordmenn feil? Jeg venter på dine argumenter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiki1980 Skrevet 6. januar 2012 #37 Del Skrevet 6. januar 2012 .Vel, nå har jeg levd lenge ved siden av islam og kommet fram til at det er slettes ikke fremmed, det er i mitt hode uforståelig og delvis umoralsk. Kvinner tildekt med hijab eller burka på slep etter mennene sine, dras rundt om. Jeg har sett det med egne øyne, og vil ikke konkludere med at det er frivillig. Nei, jeg er ikke inni hodet til noen av muslimsk bakgrunn, men man trenger ikke være kreftforsker for å se om noe er frivillig eller ei. Jeg er en muslim og ei kvinne, kommer fra land hvor det er ikke vanlig med hijab, burka visste jeg ikke hva det betyr til jeg kom til norge! De som har på hijab, og som jeg kjenner til, bestemte seg for det med egen vilje. Men hva er det som får unge lovende til å velge bort store muligheter for et tildekkende plagg? For et par år siden kunne vi lese om en ung kvinne som hadde en stor drøm – å bli politi. Dette valgte hun bort til fordel for hijab, fordi norsk lov ikke tillater å bære noe personlig til uniformen. Hun ble frustrert og sto seg uforståelig til det norske folk og myndigheter. Ja, det er en del av henne å ha på hijab og det vil hun ikke gi slipp på. Du kan finne alle mulige eksempler hvor folk velger det ene fremfor det andre. F.eks. velger noen å jobbe mindre for å være sammen med barna og familie og dermed går glipp av en del arbeidslivet som vedkommende ville ha hatt om han eller hun jobbet fullt og med overtid. Mennesker i krise får komme inn i vårt kjære, gode land, de får husly, økonomisk støtte og utdanning. Men jeg må ærlig talt få si at jeg synes at mange er utakknemlig og lite ydmyk. Og det er jeg takknemlig for, veldig! Norge reddet mitt liv og hele min familie under krigen for 20 år siden og jeg er veldig ofte rørt til tårer pga det. I min by er det eksempler på muslimske foreldre som får svømmeordningen til å gå fra det opprinnelige. Gutter og jenter fikk svømmetrening hver for seg, nettopp på grunn av islamsk religion. Dette har ingenting med religion å gjøre men tradisjon kanskje.Gutter og jenter kan ha svømmetime sammen, i følge islam. Fordi de er ikke myndig ennå. Det er feil tolkning av islam og feil argumentasjon. Kan dere ikke være glade for at vi reddet livet til dere og familien deres? Meningen er at dere skal komme til landet vårt og innrette dere etter vår kultur, ikke at dere skal forme vår om til deres egen. Og der begynner du å miste hodet. Skifter mellom religion og kultur. Kultur er en ting, religion en annen. Personlig har jeg ingenting imot norsk kultur og den strider ikke mot islam som religion. Men, du må vite at kultur er i stadig forandring. Den er ikke den samme fra region til region og påvirkes hele tiden, ikke bare pga islam men også den tide vi lever i. Du lever ikke i norsk kultur slik nordmenn levde for 100 år siden. Vi har til og med hørt medlemmer her inne fortelle at på barnets skole så er det ikke lov med pepperkakegriser, julestjerne eller noe som minner om jesus. Dere skal på liv og død ha halal kjøtt, noe som påfører at vi opprinnelige nordmenn må spise samme uetiske kjøtt uten at vi vet om det. Halal kjøtt trenger ikke å være halal, den kan være vanlig kjøtt fra butikken, bare ikke svinekjøtt. Det er alt. Når det gjelder pepperkakegriser, hvorfor ikke? det er forbudt å spise svinekjøtt, ja, men vi snakker om kaker! Jeg kunne fortsatt i evigheten, men jeg vil konkludere: Hvorfor går dere med hijab/burka (en ordentlig begrunnelse takk) og hvorfor vil mye ha mer? Pga møte med folk som personlig forstår ikke grensen mellom deres land kultur og religion,har du feil bildet av islam. Den er annerledes, selvsagt, enn det du er vant til, men ikke så rigid som noen vil ha det til. Ha det godt og ha et åpent sinn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #38 Del Skrevet 6. januar 2012 Jo, muslimer er faktisk mindre forskjellige enn nordmenn er per definisjon! Nordmenn er definert som enten 1.) mennesker med opprinnelse fra tidligere generasjoner som har bodd på territoriet kalt Norge, alternativt 2.) mennesker med norskt statsborgerskap. Nordmenn er dermed ikke definert av felles oppfatninger, holdninger eller livsførsel. Muslimer (under forutsetning at de er troende) har i motsetning per definisjon felles livssyn og tro, og er underlagt alle reglene som denne religionen krever. Kan ikke du sette deg ned, sette på litt kaffe, lene deg tilbake og puste dypt inn...så leser du over det du skrev en gang til. Gir deg tre forsøk til du klarer å se hvor lite logisk, og ikke minst gjennomtenkt, den der konklusjonen din er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #39 Del Skrevet 6. januar 2012 Kan ikke du sette deg ned, sette på litt kaffe, lene deg tilbake og puste dypt inn...så leser du over det du skrev en gang til. Gir deg tre forsøk til du klarer å se hvor lite logisk, og ikke minst gjennomtenkt, den der konklusjonen din er. Jeg blir bare overbevist om at du ikke finner noen motargumenter.. Du er jo bare totalt usaklig og kunne ha spart deg for disse intetsigende svarene: "Drikke kaffe", "pust dypt inn", "tre forsøk"! Du skriver bare tull i forsøk på å fornærme en meddebattant. Patetisk debattform! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Binta Ba Skrevet 6. januar 2012 #40 Del Skrevet 6. januar 2012 Derfor er du ikke representativ for noen andre enn deg selv, som ikke er muslim. Å være gift med en muslim og ha muslimske venner gjør deg ikke til talsperson for muslimer. Nei, men det gir meg muligens noen innblikk jeg ikke ville fått ellers, og en sjanse til å spørre ut om deres religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå