Gå til innhold

Til alle dere muslimske!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er noe jeg har tenkt over i lang tid. Jeg har fundert, men ikke kommet fram til logiske svar. Når jeg stiller meg kritisk til islam og muslimsk kultur, får jeg svar om at det er fremmed for meg, og at jeg vil forstå etter hvert. Vel, nå har jeg levd lenge ved siden av islam og kommet fram til at det er slettes ikke fremmed, det er i mitt hode uforståelig og delvis umoralsk. Kvinner tildekt med hijab eller burka på slep etter mennene sine, dras rundt om. Jeg har sett det med egne øyne, og vil ikke konkludere med at det er frivillig. Nei, jeg er ikke inni hodet til noen av muslimsk bakgrunn, men man trenger ikke være kreftforsker for å se om noe er frivillig eller ei.

Hijab er noe jeg lurer mest på. Når jeg spør hvorfor kvinner underretter seg denne formen for religiøs utøvelse, så får jeg til svar at det er noe kvinnene selv velger og at det ikke er under noen omstendigheter er tvang. Men hva er det som får unge lovende til å velge bort store muligheter for et tildekkende plagg? For et par år siden kunne vi lese om en ung kvinne som hadde en stor drøm – å bli politi. Dette valgte hun bort til fordel for hijab, fordi norsk lov ikke tillater å bære noe personlig til uniformen. Hun ble frustrert og sto seg uforståelig til det norske folk og myndigheter.

Vi har sett et grusomt eksempel på en mann som ville vise Norge at utviklingen med tanke på islam i Europa og Norge begynner å gå over stokk og stein. Selv vil jeg ikke nekte for at jeg er meg noe enig, men jeg støtter overhodet ikke handlingene hans. Mennesker i krise får komme inn i vårt kjære, gode land, de får husly, økonomisk støtte og utdanning. Men jeg må ærlig talt få si at jeg synes at mange er utakknemlig og lite ydmyk. I min by er det eksempler på muslimske foreldre som får svømmeordningen til å gå fra det opprinnelige. Gutter og jenter fikk svømmetrening hver for seg, nettopp på grunn av islamsk religion. Hvorfor må mye ha mer? Kan dere ikke være glade for at vi reddet livet til dere og familien deres? Meningen er at dere skal komme til landet vårt og innrette dere etter vår kultur, ikke at dere skal forme vår om til deres egen. Vi har til og med hørt medlemmer her inne fortelle at på barnets skole så er det ikke lov med pepperkakegriser, julestjerne eller noe som minner om jesus. Dere skal på liv og død ha halal kjøtt, noe som påfører at vi opprinnelige nordmenn må spise samme uetiske kjøtt uten at vi vet om det.

Jeg kunne fortsatt i evigheten, men jeg vil konkludere: Hvorfor går dere med hijab/burka (en ordentlig begrunnelse takk) og hvorfor vil mye ha mer?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tjah, jeg kan jo halvveis snakke for meg selv, siden jeg er gift med en muslim, og dermed har en del muslimske venniner. Deriblant ei som har bodd i Norge i ca 18år nå, og begynte med hijab for ca 1,5år sida. Min mann, hennes mann, og hun selv, er fra samme land. Begge mannfolka er det jeg vil kalle "moderate muslimer", og det er først de siste 10årene hijaben/burka har fått framspring i deres hjemland.

Gubben min liker det -ikke-, og har sagt rett ut at hans datter ikke skal gå med noe hijab før hun er minimum 15-16år, og virkelig står for det selv. Han ville, med andre ord, hatt store problemer med det. Gubben hennes er mer ambivalent. I deres hjemland bruker kvinnene nesten konstant et sjal rundt hodet av denne typen til daglig bruk, og denne typen til fest. Under sjalet har de så og si alle håret sitt sånn , og det er ingen krise om noen ser håret mens de fikser på sjalet sitt.

Vennina mi begynte med hijab, i følge henne selv, hovedsakelig pga to ting. Hun synes det er noe spesielt i det å ikke la andre enn mannen, familien og nære venner se håret hennes. Hjemme går hun gjerne med en dagligdags wrap rundt hodet, ute i offentligheten er det med hijab og fargerike, afrikanske klær til. Grunn nummer to var rent overfladisk for hennes del; Hun synes det er vakkert. Og det er jeg til dels enig i, det spørs på hvordan man bærer det. Det er tross alt stor forskjell på en sort, fotsid, stor burka/niquab som kun viser øynene, og en knallgul hijab med knallgul/grønt antrekk til.

Personlig har jeg begynt å bruke sjal mer og mer. Jeg har dreads til ca midten av ryggen, og føler selv jeg ser mer "stolt" ut når jeg bruker sjal på hodet, og mer søtnos ut med håret ned. Til daglig går jeg enten ca slik , eller ca slik . Jeg skjuler mye av håret, og det er ikke så altfor mange som vet nøyaktig hvordan jeg ser ut med håret ned..men det plager meg ikke å gå med det nede heller.

For mange, som for meg og vennina mi, blir det som et tilbehør. For henne innebærer det også å vise at hun -er- muslim, selv om hun ikke liker alt det representer politisk. Og jada, jeg kjenner til mange som velger det vekk, og noen som velger å bruke det. Vennina mi nekter dattera si, som har sååå lyst, å bruke hijab utenfor huset, nettopp fordi hun vet hvordan det vil mottas, og fordi hun selv ikke synes noe om seksualisering av barn..

Selvfølgelig er det folk som tvinges til å dekke seg til. Jeg hadde en eks som nekta meg å bruke utringning og skjørt over knærne, og han var da virkelig hvit og norsk og "kristen".

Du skal ikke lengere enn til Jehovas Vitner for å finne påkledningsregler for kvinner, med blant annet skaut på hodet..

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke lengere enn til Jehovas Vitner for å finne påkledningsregler for kvinner, med blant annet skaut på hodet..

Skaut på hodet har vel ikke Jehovas vitner. Det er vel læstadianerne som har det, og det er vel også bare under gudstjenesten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaut på hodet har vel ikke Jehovas vitner. Det er vel læstadianerne som har det, og det er vel også bare under gudstjenesten.

Ikke der jeg er fra. Både læstadianerne og Jehovas dekker seg til til en viss grad. De fleste bruker skaut av noe slag, lange skjørt som skjuler ankler, skjorter som skjuler ned til håndleddene, og gjerne polo-typen, som skjuler halsen også.

Edit; Skrivefeil. Og; dette er ikke hovedregelen for hverken muslimer, læstadianere, eller Jehovas. Det finnes rastafarians og katolikker som også dekker seg til. Det kommer helt an på oppvekst og kultur i tillegg..

Endret av Binta Ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Dere skal på liv og død ha halal kjøtt, noe som påfører at vi opprinnelige nordmenn må spise samme uetiske kjøtt uten at vi vet om det.

Er ikke muslim men derimot matprodusent. Det du har skrevet over er direkte feil og er gjennom diskutert i en annen tråd her.

Alt halal kjøtt blir slaktet som vanlig slakt. Eneste forskjellen er velsignelsen. Halal kjøtt blir merket med eget navn og går ikke in i varestrømen til andre kjente merkenavn så du trenger ikke være redd for å få i deg halal kjøtt uten å vite om det. Snakker da om norske forhold.

Nå begynner jeg alvorlig å lure på hvem som er de største religiøse tullingene. De som må ha halal kjøtt eller de som ikke skal ha

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er ikke muslim men derimot matprodusent. Det du har skrevet over er direkte feil og er gjennom diskutert i en annen tråd her.

Alt halal kjøtt blir slaktet som vanlig slakt. Eneste forskjellen er velsignelsen. Halal kjøtt blir merket med eget navn og går ikke in i varestrømen til andre kjente merkenavn så du trenger ikke være redd for å få i deg halal kjøtt uten å vite om det. Snakker da om norske forhold.

Nå begynner jeg alvorlig å lure på hvem som er de største religiøse tullingene. De som må ha halal kjøtt eller de som ikke skal ha

Det tror jeg ikke på ett øyeblikk. Halalslakting i østeuropeiske land foregår ved å kutte over halsen på dyret og tømme ut blodet. Hvorfor vil de bøye seg etter den norske slaktemåten her (med gass eller strøm)? Vil gjerne se link til påstanden din.

Forøvrig vil jeg linke til denne artikkelen: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slakting-uten-bedoevelse-kan-bli-lov-i-norge-2725973.html

Slakting uten bedøvelse har vært forbudt i Norge siden 1929. Nye EU-regler kan tvinge Norge til å tillate kosher og halal slakting uten bedøvelse - av hensyn til religiøse følelser.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab er noe jeg lurer mest på. Når jeg spør hvorfor kvinner underretter seg denne formen for religiøs utøvelse, så får jeg til svar at det er noe kvinnene selv velger og at det ikke er under noen omstendigheter er tvang. Men hva er det som får unge lovende til å velge bort store muligheter for et tildekkende plagg? For et par år siden kunne vi lese om en ung kvinne som hadde en stor drøm – å bli politi. Dette valgte hun bort til fordel for hijab, fordi norsk lov ikke tillater å bære noe personlig til uniformen. Hun ble frustrert og sto seg uforståelig til det norske folk og myndigheter.

Hijab og burka ol brukes nok til å undertrykke kvinner i noen tilfeller, men som endel muslimske kvinner også har sagt, så bruker de det også for å utrykke sin identitet og at det frivillig.

Kanskje noen tenker at med så nedsettende holdninger som enkelte har til muslimer, så ønsker de å vise at de iallefall ikke skammer seg over å tilhøre denne religionen, men snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Kanskje noen tenker at med så nedsettende holdninger som enkelte har til muslimer, så ønsker de å vise at de iallefall ikke skammer seg over å tilhøre denne religionen, men snarere tvert imot.

For meg virker det om muslimene ikke ordentlig skjønner hvorfor det finnes nedsettende holdninger. Akkurat som de tror vi bare tenker det fordi vi er rasister og helt urasjonelle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det om muslimene ikke ordentlig skjønner hvorfor det finnes nedsettende holdninger. Akkurat som de tror vi bare tenker det fordi vi er rasister og helt urasjonelle.

Hva slags nedsettende holdninger har du til muslimer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Hva slags nedsettende holdninger har du til muslimer da?

Hva får deg til å spørre på den måten egentlig?

I Innlegget ditt la du til grunne for at det fantes nedsettende holdninger imot muslimene, så da "sa jeg meg enig" i det og brukte "vi" som i "vi nordmenn". For hvem ellers er det snakk om?

Jeg er aldri negativ til individet hvis ikke det er grunn for det. Men jeg er jo helt enig med problemene trådstarter beskriver f eks.

Synes du en muslim i gjennomsnitt gagner landet like bra som en etnisk nordmann? Og nå vil jeg ha et presist svar, at du enten for si at nordmann eller muslim gagner mest. For de gagner jo ikke nøyaktig like mye uansett.

Jeg tror ikke du tør å svare uten å rettferdigjøre valget ditt etterpå. Og hvorfor ikke det? Jo, fordi du er redd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du en muslim i gjennomsnitt gagner landet like bra som en etnisk nordmann? Og nå vil jeg ha et presist svar, at du enten for si at nordmann eller muslim gagner mest. For de gagner jo ikke nøyaktig like mye uansett.

Jeg tror ikke du tør å svare uten å rettferdigjøre valget ditt etterpå. Og hvorfor ikke det? Jo, fordi du er redd.

Hva er det du mener, gagner i forhold til hva?

Hvis man feks skal relatere dette til arbeid og verdiskapning, så er det den som skaper mest verdiskapning, som gagner landet best, uavhengig av religiøs tilhørighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Gagner i forhold til det du synes er viktigst for landet vårt. Hvis du mener arbeid og verdiskapning er viktig så vil vel du helst ha folk som bidrar med det? Hvis du synes et kulturelt mangfold er viktig så bruk det som preferanse. Det er jo mange faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..................

Slakting uten bedøvelse har vært forbudt i Norge siden 1929. Nye EU-regler kan tvinge Norge til å tillate kosher og halal slakting uten bedøvelse - av hensyn til religiøse følelser.

Jeg håper at det aldri skjer!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Hvor mange av dere muslimer støtter sharialoven?

http://www.sharia.no/

Synes islam er en forferdelig religion og vil ha den ut av Norge! Skal dere bo her får dere følge norske regler og lover og ikke lage deres egne og prøve å dytte deres religion over på oss!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke på ett øyeblikk. Halalslakting i østeuropeiske land foregår ved å kutte over halsen på dyret og tømme ut blodet. Hvorfor vil de bøye seg etter den norske slaktemåten her (med gass eller strøm)? Vil gjerne se link til påstanden din.

Forøvrig vil jeg linke til denne artikkelen: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slakting-uten-bedoevelse-kan-bli-lov-i-norge-2725973.html

All religiøs slakting som setter dyrenes rettigheter til mest mulig smertefritt avlivning ved slakting til side er perversiteter. Dette foregår over hele verden også i opplyste vestlige land som israel og usa. Nå er dette en ikke problemstilling når det gjelder norske forhold der muslimer i motsetning til jøder har tilpasset seg et norsk moderne samfunn.

Men saken er diskutert her:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=617796

Her vil du også finne link til en meget bra artikkel skrevet av Tore Stubberud i Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange av dere muslimer støtter sharialoven?

http://www.sharia.no/

Synes islam er en forferdelig religion og vil ha den ut av Norge! Skal dere bo her får dere følge norske regler og lover og ikke lage deres egne og prøve å dytte deres religion over på oss!!

ok her er mitt svar, Islam sier at folk som flytter til andre land må følge og forholdet seg til regler i det landet de befinner seg. Og å bruke Hijab er fullt lov i følge norgeslover.

Så den der greie trenger du overhodet å ikke tenke på.

om jeg støtter det, så er svare mitt Kontant Nei.

Det som gjelder Ola Nordmann skal også gjelde Ali.

Peace.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tjah, jeg kan jo halvveis snakke for meg selv, siden jeg er gift med en muslim, og dermed har en del muslimske venniner.

Derfor er du ikke representativ for noen andre enn deg selv, som ikke er muslim.

Å være gift med en muslim og ha muslimske venner gjør deg ikke til talsperson for muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så alle muslimer i verden er ETT individ med EN forståelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke der jeg er fra. Både læstadianerne og Jehovas dekker seg til til en viss grad.

Det gjør også russisk ortodokse katolikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...