Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan man risikere å bli nektet strøm fra strømselskapene når man har betalingsanmerkning?

Jeg har gjort noen feile og dårlig valg ang. økonomien min, og nå har jeg betalingsanmerkning. Har stor gjeld til inkasso og har dessverre ikke mulig å gjøre opp før meg med det første...

Nå skal jeg ut på leiemarkedet og må da ha strømabonnement i mitt navn. Kan jeg risikere å bli nektet strøm da? Eller er det en "menneskerett" å ha tilgang til strøm i bolig?

Håper at det er noen som kan hjelpe meg :)

Endret av Pia22
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også betalingsanmerkning. Men flytta nettopp inn i ny leilighet, og fikk strømabonnement overført i mitt navn. Ikke noe problem det!:)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli krevd forhåndsbetaling av strømen, da betaler du temmelig mye, og får igjen på slutten av året.

Skrevet

Tusen takk for svar dere to. Nå ble jeg veldig lettet! :)

Skrevet

Akkurat når det gjelder strøm, trenger du ikke å bekymre deg. Det regnes som et grunnleggende behov:)

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke nekte deg strøm,men du må bruke den lokale nettleverandør

Skrevet

Noen kraftleverandører kredittsjekker, og kan avslå et kundeforhold hvis de finner betalingsanmerkninger.

Det har blitt vanskeligere med det meste hvis en er så uheldig å ha noe på "det økonomiske rullebladet". De kredittsjekker ved salg av forsikringer, telefonabbonement, bredbånd og ved leilighetsutleie. Har også opplevd at advokater gjør det med nye klienter. Noen vikarbyråer gjør det også, slik at det kan stikke kjepper i hjulene i en jobbsøkerprosess.

Det har blitt så mye av det at man kan ende opp som bortimot helt rettsløs.

Det er mildt sagt VELDIG uheldig for den som har inkassogjeld av en slik størrelse at det kan ta tid for den er borte.

AnonymBruker
Skrevet

Nettleieselskapet har leveringsplikt, men mange vil ikke gi deg vanlig avtale dersom du har kredittanmerkninger, og du får dermed mye høyere priser. (Samme priser du får dersom du aldri inngår noen avtale med strømselskapet ditt.)

Skrevet

Noen kraftleverandører kredittsjekker, og kan avslå et kundeforhold hvis de finner betalingsanmerkninger.

Det har blitt vanskeligere med det meste hvis en er så uheldig å ha noe på "det økonomiske rullebladet". De kredittsjekker ved salg av forsikringer, telefonabbonement, bredbånd og ved leilighetsutleie. Har også opplevd at advokater gjør det med nye klienter. Noen vikarbyråer gjør det også, slik at det kan stikke kjepper i hjulene i en jobbsøkerprosess.

Det har blitt så mye av det at man kan ende opp som bortimot helt rettsløs.

Det er mildt sagt VELDIG uheldig for den som har inkassogjeld av en slik størrelse at det kan ta tid for den er borte.

Hvis et kraftselskap avslår et kundeforhold pga. betalingsanmerkninger, sitter man da helt uten mulighet for strøm da?

Skrevet

Hvis et kraftselskap avslår et kundeforhold pga. betalingsanmerkninger, sitter man da helt uten mulighet for strøm da?

Nei. Man har krav på strøm, og det er vel den lokale leverandøren som er forpliktet til å levere strøm til deg. Men da, som sagt over, vil du måtte betale "ventepris".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...