Gå til innhold

ønsker og bli bedre til og ta og redigere bilder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann

jeg liker veldig godt bloggen til maren vik,og syns hun tar nydelige bilder..

jeg kan også ta bilder og kan grunnprinsippene man skal følge når man skal ta gode bilder. likevel klarer jeg ikke og få bildene mine til og bli slik som hennes.. jeg lurer på om noen har noe aning om hvordan hun gjør dette? jeg bruker samme type objektiv som henne (1,4 og 50 mm)

ååå jeg vil også ta sånne bilder, samt redigere dem slik :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Apophis
Skrevet

Hvorfor spør du ikkje fotografen selv?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan hun tar bilder? Stiller seg opp foran det hun skal ta bilde og trykker på knappene.

Neida, men det varierer jo på hvilke bilder hun tar. Det er jo ikke sånn "hver gang jeg skal ta bilde av et tre skal jeg stå 21,5 meter fra det og ha kameraet litt skrått"...?

Hun redigerer forskjellig, hun bruker nok layers i photoshop og legger farge i og endrer på opacity og type. Du kan søke på photoshop-tutorials på google så kommer det opp masse. Hvis du ser på carolinemaria.blogg.no har hun lagt ut en tutorial på lignende effekt bare med litt søtere fargenyanse.

Skrevet

For meg så ser det ut som om det som er gjennomgående i bildene hennes er:

Vidåpen/stor blender

Etterbehandling:

duse/desaturerte farger

kontrast

vignettering

fargestyring/grading (i noen av bildene i hvert fall)

Men fortell gjerne hva du synes du ikke får til, litt lettere å gi deg råd da :)

Gjest Consensio
Skrevet

Om du har samme kamera spiller liten rolle.

Det handler om vinkler, lys, etterarbeid, motiver og mye mer.

Å spørre om noe så generelt som hvordan ta bra bilder gjør at det er veldig vanskelig å svare.

Om det er et spesifikt problem så blir det lettere å svare

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

glemte link til bloggen:

Min lenke

Fine bilder, men bloggteksten er jo hjerteskjærende!! :trist:

Skrevet

Fine bilder, men bloggteksten er jo hjerteskjærende!! :trist:

Ja selvfølgelig er jo bloggen i seg selv en veldig gripende blogg! jeg syns bare også at hun tar nydelige bilder!!

Tusen takk for hjelpen alle sammen:)

Skrevet

hun bruker nok lang tid på etterarbeidet, som noen andre har nevnt her.

men ellers:

stor blenderåpning

noe lang lukkertid

= liten dybdeskarphet. Bildene er nok generelt mye lysere eksponert enn autofunksjonen på kameraet vil at du skal ha, om du skjønner. altså lysere enn 18% gråskalaen som er standardinnstillingen for lysmåling (hvis du har hørt om den). Kort sagt: overeksponer bildene litt, pass på at du fokuserer riktig, + photoshop.

:)

Skrevet

For en vakker blogg(på en trist måte selvsagt, men fikk litt sånn liv/død/ønske om å leve-følelse).....virkelig flott jente som tydelig har funnet en fin måte å kanalisere mye på.

Enig i at hun tar kjempefine bilder!

Så det er altså photoshop som er greia? FInnes det enkle tutorials for oss som virkelig ikke har anelse?

Skrevet

hei,

jeg tror hun bruker photoshop og Photoshop actions! Det ser ihvertfall sånn ut utifra bildene jeg så på bloggen.

Her er en linken til 100 photoshop actions, men man kan bare google "photoshop actions free" og finne mange, mange flere. Det ser ut som hun bruker de som heter "vintage", "retro", "black & white" og noen Lomo. Jeg personlig synes lomo er de fineste, men det er smak og behag. :-)

Det som er viktig er at utgangspunktet (det bildet man begynner å redigere) må være av bra kvalitet - tatt med kamera med høy oppløsning og ved gode lysforhold. Ellers er det slett ikke vanskelig å få til sånne effekter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...