Gå til innhold

Vet ikke hva eller hvor jeg skal studere..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, kjære KG'ere! :)

Som dere ser aner jeg ikke hvor eller hva jeg skal studere. Det er liksom ingen yrker som virker superinteressante, eller vel, verdensberømt klesdesigner eller Hollywood-kjendis, men nå må jeg jo faktisk være litt realistisk. Jeg er veldig opptatt av å kunne tjene GODT. Med godt tenker jeg hvert fall på en gjennomsnittslønn på 7-800.000 NOK, men med mulighet for enda høyere lønn. Det bør også være et høystatus-yrke, men også noe jeg MÅ trives med. Trivsel er superviktig. Jeg kommer til å sitte igjen med generell studiekompetanse etter vgs, og middels til gode karakterer. Jeg har jo noen interesser litt her og der, men ingenting jeg tror jeg kunne ha holdt på med som noe annet enn hobby.

Så ønsker jeg IKKE å studere i Norge. Jeg ønsker å studere et sted med hyggelige mennesker som er lette å bli kjent med, et sted hvor det er bra klima(men dette er ikke viktigst altså) og på en skole som er ordentlig BRA. Har tenkt på både Stockholm, København, Amsterdam og ulike steder i USA. Er åpen for andre forslag.

Setter STOR pris på svar! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg sier det, men jeg blir skuffet når jeg klikker på en link i håp om å hjelpe og ser at du ønsker et høystatusyrke med lønn på minst 700.000 uten å ha peiling på hva du har lyst til. Bør ikke målet være å ende opp lykkelig?

Du har forsåvidt to valg. Enten kan du studere noe hvor du vet du stuper inn i et yrke med bra lønn hvis karakterene er gode nok. Medisin, odontologi, psykologstudiet, siviløkonom, samfunnsøkonom, kanskje jus.. Bare å velge.

Eller, så kan du velge noe som interesserer deg, enten dette er et av yrkene nevnt over eller noe helt annet du er FLINK til. Det kan nesten være hva som helst. I etterkant kan du lage business med den erfaringen du har, eller med høye ambisjoner kanskje klare å klatre høyt oppover i et system. Her kan alt fra en karriere som butikksjef til politiker føre deg til høy lønn.

Poenget mitt? Hvis du skal være interessert i å jobbe seg opp til en skyhøy lønn, tror jeg du er avhengig av å også ha interesse for det du holder på med. Tror det er her mange bommer. For å få en god jobb er du også i førsteomgang avhengig av gode karakterer. Så får det være opp til deg selv å vurdere hvor du mener du kan oppnå det.

• Liker 10
Skrevet

Jeg er enig med AnonymBruker i innlegget ovenfor.

Anbefaler deg å velge studium ut ifra hva du er interessert i, ev. interessert i å jobbe med, og ikke etter lønn. Folk er forskjellige. Noen trives med å sjekke regnskap som andre har først (revisor), andre trives med å gjøre beregninger til nye byggprosjekter eller lage bygningstegninger (f.eks. sivilingeniør). Andre igjen trives med formidling av kunnskap (lærer) eller mekke på ting og tang. Det er vanskelig for oss å si hva du vil trives med.

Det første jeg kommer på som har den lønnen du ønsker er dyktige revisorer hos f.eks. KPMG. De tjener godt. Eller du kan bli lokfører, da tjener du også opp mot 700 000 i begynnerlønn. Ev. noen av yrkene AB nevner.

Jeg tror først du bør velge deg ut noen utdanninger utdanning, for deretter å se hvor du bør studere, hvis ikke blir nedslagsfeltet veldig stort.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Ikke for å ta all lufta ut av ballongen, men det er tydelig at du har et litt svevende og fint og rosa bilde av virkeligheten : )

Å gå på en skole som er BRA, i et bra klima, med (bare?) hyggelige mennesker, som gir deg et høystatusyrke (lege, advokat etc) der du tjener ca 800.000 til å begynne med rett etter utdanning. Det er nok ikke mulig sånn helt uten videre, med mindre du er sønnen/datra til Obama eller liknende.

For å være mer realistisk, velg deg noe du interesserer deg for :) Det er mye og HARDT arbeid for å komme dit du sier at du ønsker å komme deg.

Det er BRA og FLOTT at du har store ambisjoner, men det er flere enn deg som har dette, og det krever LAAAANG og KRAFTIG og VEDVARENDE innsats for å komme dit : )

Jeg er på 3. året av siviløkonomutdanninga og har jobbet bra mye under ikke like solfylte forhold for å komme hit. Forbered deg til mange kvelder med arbeidslampe og kalkulator dersom du vil nærme deg økonom. Da kan du også få en grei lønn, men det er vel nettopp derfor at du også må offre noe at lønna er høy :)

Lykke til, men husk, det krever innsats :D

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skal vurdere å finne deg en rik mann å gifte deg med. Høres ut som rikmannsfrue er det "yrket" som passer ønskene, og karakterene, dine best.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skal vurdere å finne deg en rik mann å gifte deg med. Høres ut som rikmannsfrue er det "yrket" som passer ønskene, og karakterene, dine best.

Jeg er ikke sånn, så den frekke tonen der kan du legge i fra deg med en gang.

• Liker 1
Gjest Tekola
Skrevet

Først og fremst må du få karakterene dine høyt opp eller ta et år på Bjerknes eller hva det nå enn heter. Du kommer ingen vei med middelmådige karakterer.

Ellers så er det som øverste AB sier, gjerne de yrkene der du velger mellom for et sånt lønnsnivå. Og så er det "bare" å finne toppuniversiteter i USA eller lignende og komme seg inn der.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli selger, men da må du selge sjela di og jobbe til du stuper. Da KAN du tjene såpass bra, hvis du er god. Eller lokfører, eller muligens heismontør (de hadde hvert fall bra betalt før). Ellers må du satse på lege, kiropraktor, fysioterapeut, advokat... Men da må du ha bra karakterer, selvsagt. Forventer du nesten en million i lønn må du nemlig gjøre ganske så mye for det, og da er det en fordel å like det du holder på med. Du kommer deg ikke gjennom 6 år med medisinstudier uten å ha litt mer motivasjon enn bare penger.

Skrevet

Det er ingenting galt med å ønske et yrke hvor lønnen er høy - hvis det er det som er den store drivkraften. Det du må gjøre, er å finne ut hvilke yrker som gir slike utbetalinger, og finne ut om disse er noe for deg.

Ingeniør, lege, psykolog, kirurg, diverse lederstillinger. osv er godt betalte yrker, men husk at man må ha fartstid og erfaring før lønna stiger dit du ønsker. Man må med ande ord jobbe for pengene ;)

Skrevet

Først og fremst må du få karakterene dine høyt opp eller ta et år på Bjerknes eller hva det nå enn heter. Du kommer ingen vei med middelmådige karakterer.

Ellers så er det som øverste AB sier, gjerne de yrkene der du velger mellom for et sånt lønnsnivå. Og så er det "bare" å finne toppuniversiteter i USA eller lignende og komme seg inn der.

Bjørknes :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så innmari ambisiøs og vil ha så innmari gode lønn, hvorfor har du ikke bedre karakterer? Det er ingen heksekunst å få gode karakterer på videregående skole. Jeg hadde lave ambisjoner og gikk ut med 59 poeng, du som faktisk vil ha en statusjobb burde skjerpe deg.

• Liker 4
Gjest Marregutt
Skrevet

Stikk til Malta og bli PT. Døds-status og sykt bra lønn, du får sykt digg kropp og lix, finnes ikke bedre... NOT haha lulz

AnonymBruker
Skrevet

Stikk til Malta og bli PT. Døds-status og sykt bra lønn, du får sykt digg kropp og lix, finnes ikke bedre... NOT haha lulz

Var det der nødvendig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, typisk nordmenn å være så kjepphøye at det er til å bli kvalm ut av :)

Skrevet

Hei, kjære KG'ere! :)

Som dere ser aner jeg ikke hvor eller hva jeg skal studere. Det er liksom ingen yrker som virker superinteressante, eller vel, verdensberømt klesdesigner eller Hollywood-kjendis, men nå må jeg jo faktisk være litt realistisk. Jeg er veldig opptatt av å kunne tjene GODT. Med godt tenker jeg hvert fall på en gjennomsnittslønn på 7-800.000 NOK, men med mulighet for enda høyere lønn. Det bør også være et høystatus-yrke, men også noe jeg MÅ trives med. Trivsel er superviktig. Jeg kommer til å sitte igjen med generell studiekompetanse etter vgs, og middels til gode karakterer. Jeg har jo noen interesser litt her og der, men ingenting jeg tror jeg kunne ha holdt på med som noe annet enn hobby.

Så ønsker jeg IKKE å studere i Norge. Jeg ønsker å studere et sted med hyggelige mennesker som er lette å bli kjent med, et sted hvor det er bra klima(men dette er ikke viktigst altså) og på en skole som er ordentlig BRA. Har tenkt på både Stockholm, København, Amsterdam og ulike steder i USA. Er åpen for andre forslag.

Setter STOR pris på svar! :)

Se på det jeg har uthevet. Så ser du på det du ønsker, deretter karakterene dine. Så ser du på det jeg uthevet igjen. Deretter tenker du deg om litt...

Ambisjoner er fint, men du er nødt til å jobbe hardt for å få det til. Og det virker det ikke som om du ønsker, ellers hadde du hatt superkarakterer.

Skrevet

Ja, typisk nordmenn å være så kjepphøye at det er til å bli kvalm ut av :)

Ingen tvil om det.

Skrevet

Ingen tvil om det.

Ja. Jeg synes faktisk ikke janteloven er så sterk i Norge, selv om alle snakket om den hele tiden. Man liker bare ikke når folk mister bakkekontakten. (Klyser.)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...