Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Jeg har tenkt litt på og ta utdanning på nett. Er det noen som har erfaring med det? Er veldig skolelei, så trur dette kunne vært noe for meg. Men jeg har ikke hørt om noen før som har gjort det, så lurer veldig på hvordan det er. Har prøvd og søke litt rundt, men har ikke funnet så mye. Får man stipend, om man tar studier over nett?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Hvorfor ønsker du å ta nettstudium når du er så skolelei? Dette krever like mye av deg som et vanlig studie, i tillegg til at du må motivere deg selv til å lese. Ved NKI og NKS er det ingen som krever noe av deg, det er 100% opp til deg selv å gjennomføre, noe som for så vidt er lurt siden det koster ganske mye.

Du kan få stipend, men det blir tilpasset etter studiebelastningen din. Mange nettstudier er deltid, og da blir stipendet ditt redusert etter studieprosenten.

Jeg tok interiørkonsulentstudiet til NKI for en del år tilbake, og angrer noe sinnsykt. Det kan ikke brukes til stort annet enn en butikkjobb, og var i grunn bortkastede penger.

Jeg vil råde deg til å undersøke nøye hva studiet kan brukes til, uten om det som står på nettsidene til skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det trenger å være dumt å ta nettstudier i seg selv, men om man ikke har et fast skjema eller en arena for å møte andre studenter så kan det fort bli ganske utfordrende. Hvis årsaken kun er at du er skolelei, så tror jeg det kan være lurt å vurdere en pause fra studier i stedet. Hvis ikke ville jeg kombinert det med jobb/annen aktivitet. Min erfaring er at det er lettere å holde på motivasjonen hvis man har rammer.(Jeg har prøvd begge deler). Men mange har andre erfaringer, og for f.eks. folk med familie-/jobbforpliktelser er nettstudier ofte et kjempegodt valg. Siden det er fleksibelt. Det blir mer og mer vanlig å tilby nettbaserte/samlingsbaserte studier. Det er ikke lenger slik at det kun er private tilbydere som driver med det heller.Flere nettstudier gir rett til lån og stipend, og "nettstudie" er en pedagogisk form og ikke nødvendigvis noe som er veldig ulikt tradisjonelle studier angående innhold i studiet.

Det jeg skriver nå, er først og fremst om høyere utdannelse. Som AB over meg skriver, sjekk nøye hva du går inn i før du melder deg på noe. Det er rett og slett ikke alt som er like "nyttig" som skolene (spesielt de som er basert på "kurs" og andre uformelle greier) skal ha det til.

Prøv også å søk på begreper som samlingsbasert utdannelse. Det ligner nettstudier, bare at du møter opp på noen samlinger i løpet av et semester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...