AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Og drømmen min er nå knust, fordi jeg har lest at det er umulig. Jeg forstår det jo, med tanke på at lover og regler er forskjellige fra land til land, men er det virkelig ingen løsning på det? Jeg vet man kan ta utvekslingsår, men for min del er det kun aktuelt å ta hele utdanningen utenlands..
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Da må du ta en annen utdanning rett og slett, eller belage deg på å jobbe i det landet du utdanner deg. Det er en selvfølge at man utdannes i det lands regler der utdanningen finner sted, dette burde da virkelig ikke komme som noen overraskelse? 2
The Kitten Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Og drømmen min er nå knust, fordi jeg har lest at det er umulig. Jeg forstår det jo, med tanke på at lover og regler er forskjellige fra land til land, men er det virkelig ingen løsning på det? Jeg vet man kan ta utvekslingsår, men for min del er det kun aktuelt å ta hele utdanningen utenlands.. Da er jeg redd for at du er nødt til å velge mellom jusstudiet, og utlandet.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Jeg kjenner ei som studerer jus i Tyskland, men hun har vel antakeligvis planer om å jobbe der. Jeg tviler dog ikke på at hvis du virkelig var motivert så kunne du vel studert EU law eller noe? Eventuelt human rights law. Du kan få en del internasjonale jobber basert på en slik utdanning, og hvis du er heldig så kan du jo ende opp i Norge etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 Hvorfor vil du ikke studere i Norge? Eller kommer du ikke inn? Hva med å studere for eksempel internasjonal jus i utlandet, eller studere noe relevant ett år i utlandet først? Hvis du er lidenskapelig opptatt av jus kommer vel det først fremfor studiested?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 Hvorfor vil du ikke studere i Norge? Eller kommer du ikke inn? Hva med å studere for eksempel internasjonal jus i utlandet, eller studere noe relevant ett år i utlandet først? Hvis du er lidenskapelig opptatt av jus kommer vel det først fremfor studiested? Jeg er muligens ikke lidenskapelig opptatt av det, men jeg har veldig lyst til å studere det. Har ikke lyst til så mye annet, og muligheten for å tjene godt er viktig for meg.. Jeg vil ut i verden, er lei av Norge og lei av vennene mine som alle baksnakker hverandre. Og nei, jeg kommer heller ikke inn.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #7 Skrevet 5. januar 2012 Jeg kjenner ei som studerer jus i Tyskland, men hun har vel antakeligvis planer om å jobbe der. Jeg tviler dog ikke på at hvis du virkelig var motivert så kunne du vel studert EU law eller noe? Eventuelt human rights law. Du kan få en del internasjonale jobber basert på en slik utdanning, og hvis du er heldig så kan du jo ende opp i Norge etter hvert. Godt tips, skal sjekke ut dette. Takk! TS
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #8 Skrevet 5. januar 2012 Jeg er muligens ikke lidenskapelig opptatt av det, men jeg har veldig lyst til å studere det. Har ikke lyst til så mye annet, og muligheten for å tjene godt er viktig for meg.. Jeg vil ut i verden, er lei av Norge og lei av vennene mine som alle baksnakker hverandre. Og nei, jeg kommer heller ikke inn. Hvis du ikke kommer inn i Norge, kommer du nok ikke inn i utlandet heller. 1
Drizzt Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 Hvis du ikke kommer inn i Norge, kommer du nok ikke inn i utlandet heller. Det stemmer godt. I alle land hvor det er verdt å studere jus er det vanskelig å komme inn. Men det er jo sant at når man studerer jus i et land, så er det relevant for landet hvor man har studert. Кan du engelsk, tysk, fransk? Kanskje du kan vurdere å studere jus der du kan språket og vil bosette deg der?
Grønt blad Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er usikker på dette, men svarer likevel. Jeg tror området man fordyper seg i kan ha noe å si. F.eks. menneskerettigheter, finjus i EU, FN og internasjonale organisasjoner er vel mindre knyttet til det enkelte land. Jus handler ikke (bare) om å pugge lovtekster og forskrifter, men like mye å lese, forstå og tolke lovtekster på korrekt måte. Det er sikkert mulig å finne ut hvilke jusstudier i andre land kvalifiserer til å arbeide som jurist i Norge. Eventuelt om du må ta en test/eksamen eller et kurs for å kunne bruke utdannelsen i Norge. Jeg vil tro at jusstudiene f.eks. i Danmark og Sverige vil kunne brukes i Norge.
Solbærsaft Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Jeg vil tro at jusstudiene f.eks. i Danmark og Sverige vil kunne brukes i Norge. Ikke automatisk, nei. På jusstudiet lærer du norsk rett, slik som du i danmark lærer dansk rett og i sverige svensk rett. Det stemmer at lovgivningen på mange måter ligner, men den er på ingen måte lik. MEN: Dersom du tar jusstudiene i Norge, så kan du spesialisere deg i fag som gjør at du kan få jobb utenfor landet senere. Da kan du jobbe i utlandet, men ikke være låst fra å kunne komme tilbake. Men; som jeg forstod deg, så er grunnen til at du vil studere i utlandet pga. at du er lei av (dårlige) venner og ønsker en miljøforandring. Hva med å studere i en by langt unna der du bor? Bor du i Oslo? Studer i Bergen eller Tromsø? Du kan også ta exphil og exfac i utlandet et semester. Da får du kommet deg ut av Norge, får noen flere studiepoeng, og du får tenkt deg om enda litt om jus er veien å gå for deg.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Fra Ansa: "Godkjenning Jusstudier i utlandet vil først og fremst gjøre deg egnet for advokatvirksomhet eller juristarbeid i landet du studerer. Det er Tilsynsrådet for advokatvirksomhet som vurderer om du kan få autorisasjon til å jobbe som advokat i Norge. Du kan bli advokatfullmektig i Norge dersom Tilsynsrådet vurderer utdanningen du har tatt som tilsvarende norsk juridisk embetseksamen, som er et femårig profesjonsstudium. Ta kontakt med Tilsynsrådet for spørsmål om advokatbevilling." http://www.tilsynet.no/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå