AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Eksen og jeg bodde til sammen 14 måneder i en utleieleilighet, han fikk lån og stipend og jeg jobbet fulltid. Grovt sett tjente han 7000 og jeg 18 000 i måneden. Han spurte om å bli fritatt fra deltidsjobb for å fokusere på skolen. Jeg sa selvfølgelig ok, men på den betingelsen at vi ikke hadde fellesøkonomi. Vi skulle prøve å fordele utgiftene så likt som mulig, og det jeg evt. måtte betale for å forsørge han skulle jeg få når han begynte å jobbe året etter. Vi hadde også en muntlig avtale på at om det ble slutt skulle han gjøre opp for seg når han begynte å jobbe. Så ble det slutt da, og her sitter jeg og lurer på hva som er rettferdig å kreve tilbake. Jeg har ikke tenkt å kreve å få tilbakebetalt smøret han brukte på brødskiva, men innser nå at jeg har brukt sinnsykt mye penger på han. - Jeg har betalt 60 000 mer i husleie enn han(han burde da betalt 30 000 av disse) - Jeg har overført 20 000 i rene pengesummer slik at han kunne ha penger når han hadde brukt opp sine - Jeg fikk 3000 kr i renter på et kredittkort der han står for den totale bruken av pengene og sitter igjen med det han brukte pengene på (hovedsummen er nedbetalt) - Han eide en leilighet som steg 200 000 i verdi det året, der han ikke brukte ei krone av leieinntektene på oss, men på leiligheten og en bil han gav bort av div. grunner. Jeg fikk også nytte av den bilen, da han kjørte meg hit og dit kanskje 1 gang i uka. Men han satt fortsatt igjen med kanskje 3000 i måneden etter lånet var betalt, og gudene vet hva han har brukt dette på. - Vi fikk sammen en del gaver av hans foreldre, som til sammen ligger på 15 000. De gavene har han nå. (Denne er jeg veldig i tvil på om jeg egentlig eier noe av det). Selv beholdte han to dyre gaver vi hadde fått av mine foreldre fordi han mente han hadde mer bruk for dem. Det har jeg sagt ja til, så det er ingenting å gjøre med det. Men nevner det til sammenligning. - Vi kjøpte nye møbler til leiligheten hans da vi endelig hadde råd til å flytte inn (10 000), og de står der ennå - Jeg brukte utallige timer på å pusse den opp den måneden jeg rakk å bo der, når jeg i tillegg jobbet 120% for at han skulle få ha sin siste måned med (ulønnet)ferie før sin første jobb - I løpet av året har jeg brukt til sammen 5000 kr på klær til han, pc-utstyr, div. - Jeg har brukt 25 000 av arven min til sammen i perioder med mye utgifter - Jeg betalte til sammen 10 000 på hans lån da han ikke hadde noe inntekt i sommer. Ja, jeg burde sikret meg en skriftlig avtale, men jeg vet han betaler tilbake. Han er en ærlig fyr. Det jeg trenger er innspill på hva som blir rettferdig, jeg vil ikke fremlegge et forslag som er urettferdig og ut-av-denne-verden egoistisk. Blir veldig glad for hjelp
lulle Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Her var det mange momenter. Jeg syns du skal ta det med til en advokat og få et ryddig oppgjør. Håper dere fortsatt er på talefot, ellers kan disse pengene fort gå opp i røyk.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Her var det mange momenter. Jeg syns du skal ta det med til en advokat og få et ryddig oppgjør. Håper dere fortsatt er på talefot, ellers kan disse pengene fort gå opp i røyk. Takk for svar. Vi er absolutt på talefot. Det som blir litt dumt er at den advokaten garantert tar hvertfall halvparten av det jeg mest sannsynlig får tilbake, han går nok ikke med på å betale et annet menneske for å finne ut hvor mye han skylder.. Men siden jeg er student finnes det kanskje en ordning for rabattert økonomisk rådgivning? Skal sjekke det opp.
lulle Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Ja det har du jo rett i, med mindre du er student/tjener så lite at du har rett til fri rettshjelp.. Men utover det, hva sier eks kjæresten din selv da, kommer han opp med noe tilbud / forslag?
lulle Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Ja nå ser jeg at du skriver at du er student. Da har du rett på fri rettshjelp. Du betaler bare et grunnbeløp:-)Så får jo eksne din evt stille med egen advokat og betale sine utgifter om han ikke vil gå med på "dine forslag" . Kan du ikke holde oss litt oppdatert. Situajoner som dette er ganske lærerike :-) Endret 4. januar 2012 av lulle
lulle Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Ja nå ser jeg at du skriver at du er student. Da har du rett på fri rettshjelp. Du betaler bare et grunnbeløp :-)Så får jo eksne din evt stille med egen advokat og betale sine utgifter om han ikke vil gå med på "dine forslag" . Kan du ikke holde oss litt oppdatert. Situajoner som dette er ganske lærerike :-) Endret 4. januar 2012 av lulle
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Jeg synes det blir for dumt å dra inn advokat når dere er på talefot og det i utgangspunktet virker som dere skal bli enige. Så lenge han ikke slår seg vrang, så ser jeg ingen grunn til å involvere advokat. Det dere burde gjøre er å skrive en avtale på hvor mye han skylder, og hva han skylder for. Så skriver han under på dette. Da får du i alle fall svart på hvitt at han har lånt penger av deg, og han kan ikke nekte på dette i ettertid. Jeg synes du burde få tilbake penger for husleie, men kanskje ikke så mye som halvparten? Det er vel vanlig at den som tjener mest betaler mest også. Men det kommer jo an på hva du/dere synes blir rettferdig. Om du synes han burde betale halvparten, så er det bare å si det. Du burde få tilbake de 20 000 du har overført til han, og de 10 000 du betalte på lånet hans. De 5000 du har brukt på ting til han burde du også få igjen. I tillegg kommer penger for gaver og møbler. At du har brukt tid på å pusse opp synes jeg ikke du burde få penger for. Han får sikkert ikke penger for at han har kjørt på deg heller. Sett opp en enkel oversikt og snakk med han om det. Du er heldig med at han er forståelsesfull og at dere snakker ordentlig sammen 1
Tropic Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Er han enig med deg at han skal betale tilbake pengene? I så tilfelle ville jeg skrevet opp liste over hva du har betalt mer, nevn gavene for å vise at han har mottatt disse også. Sett dere så ned sammen og diskuter hva han skal betale tilbake av dette. Forhåpentligvis blir dere ca enige om et totalbeløp, skriv så en kontrakt sammen på dette med nedbetalingsplan. Problemet er jo om han ikke er enig i at han skal betale deg tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå