Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Jeg går i 10. klasse og må gjøre langt mer skolearbeid enn jeg egentlig skal. Nå har skolen begynt i gjen og denne uka har vi ikke lekser. Det første foreldrene mine spurte meg om da jeg kom hjem mandag var "hva har du i lekser". Da jeg sa vi ikke har lekser før neste uke ble de sure og sa at det er alltid lekser på ungdomsskolen. Og de ba meg finne frem bøkene å begynne å gjøre noe, men siden vi ikke hadde lekser så tok jeg jo ikke med bøker så da fikk jeg husarrest og de tok fra meg alt av underholding til jeg tok dem med hjem, noe jeg gorde tirsdag så nå sitter jeg her å gjør mase lekser som jeg alt har gjort før fra før av. For sånn er det her i huset, gjør jeg lekser og blir fort ferdig, så må jeg gjøre det samme igjen så bruker ofte å somle eller ha to bøker og late som jeg ikke har kommet lenger når jeg er ferdig. Sånn som nå, de dro ut en tur og tror jeg sitter å gjør lekser, men da jeg jobber fort ble jeg fort ferdig. Er jeg syk så må jeg også gjøre lekser med mindre jeg ikke er dausjuk og sengeliggende. Jeg ligger hovedsaklig på 5, får av og til 4 og har fått en del 6-ere også, men de er ikke fornøyd. På tentamen før jul fikk jeg 6 i matte og var stolt og sa det til dem, men de kommer da med sur og alvorlig stemme og sa noe sånt som "ja, der ser du, sånn går det når du gjør lekser. Og nå henter du matteboka di for hadde du øvd mer sist så hadde du nok fått 6+". De blir jo aldri fornøyd. Får jeg 6 må jeg gjøre mer, får jeg 4 blir de sint og skuffet og får jeg 3 så blir de rasende, noe jeg ikke har fått siden 8. klassen. Vi har arbeidsplantime på skolen som vil si at vi har 4 timer i uka der vi kan jobbe med lekser og sånt på skolen. Vi får en lekseplan hver uke og det er samme om vi gjør det på skolen eller hjemme og jeg blir alltid ferdig der, men det godtar ikke foreldrene mine, de skal ha meg til å gjøre lekser hjemme. På skolen får jeg den hjelpen jeg trenger, noe jeg ikke får hjemme, og har alltid alt rett, hvorfor skal jeg da gjøre samme lekser hjemme når de vanligvis ikke kan hjelpe meg en gang? Eneste er matte, men får uansett bedre hjelp på skolen? Har nå begynt å lyve og lure til den store gullmedaljen sikkert da jeg gjør leksene på skolen. Nå har jeg begynt å late som jeg ikke gjør dem så når jeg må gjøre dem hjemme så bare bytter jeg dem ut med det jeg har gjort og gjør andre ting i stedenfor. De står aldri over meg når jeg gjør det, men er redd for å bli oppdaget og er ikke alltid det går for noen ganger kommer pappa med lekser som ikke er pensum en gang. Før jul satt jeg å regnet på mattestykker ment for vg2 eller vg3 elever. Hva er vitsen? Skal jeg ikke få noe fritid? Eneste dagen i uka jeg får fri til å gjøre det jeg vil er søndager, men jeg må opp innen 10 og jeg har mest lyst å bare sove for er så sliten. Det eneste, spesielt pappa, prater om er skole, lekser, skole og lekser. Selv på julaften så begynte han å prate om lekser, men godtok heldigvis at det var ferie. Hva skal jeg gjøre? Nekter jeg så tar de fra meg alle godene, som pc-en f.eks. Jeg vet jo at skolen er viktig og sånt, men overdriver ikke foreldrene mine?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Hva skal jeg gjøre? Nekter jeg så tar de fra meg alle godene, som pc-en f.eks. Jeg vet jo at skolen er viktig og sånt, men overdriver ikke foreldrene mine? Bare et lite tips, husk avsnitt! Et annet tips er å ta med deg selvvalgt roman hjem, og les på den. Forklar foreldrene dine at denne boken er veldig viktig i forhold til eksamen, at du skal skrive rapport om den, og at du må kunne alle detaljer ved boken ut og inn med tanke på muntlig eksamen i norsk. 2
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Bare et lite tips, husk avsnitt! Takk for svar og skal huske avsnitt. Et annet tips er å ta med deg selvvalgt roman hjem, og les på den. Forklar foreldrene dine at denne boken er veldig viktig i forhold til eksamen, at du skal skrive rapport om den, og at du må kunne alle detaljer ved boken ut og inn med tanke på muntlig eksamen i norsk. Nei, det tror jeg dessverre er en litt dårlig idè . De står som sagt vanligvis ikke over når jeg gjør lekser, men de passer av likevel på at jeg gjør dem med å se på resultatet og sånt, høre meg, så selv om jeg lurer dem litt, så kan jeg f.eks ikke gå ut eller bruke for mye ting på andre ting og har jeg prøver og sånt så skal de alltid høre meg så dette vil nok bare føre til at jeg bli enda mer utslitt for da må jeg gjøre en ekstra lekse som de skal høre meg i. Så der lurer jeg nok bare meg selv er jeg redd.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Har du alle leksene dine nedskrevet? Stryk ut etterhvert som du gjør leksene. Få læreren din til å ta kontakt med foreldrene dine og forklare at alle leksene dine står på planen, så når alt er strøket ut har du faktisk gjort alt du skal. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Hvorfor må du opp innen kl 10 om søndagene?
Gjest SemperFi Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Huff så leit, kan jeg også whine litt? Går på universitetet og er der 08:00 og kommer hjem 18:00 lager middag og går tilbake igjen for å gjøre oppgaver, øvinger og lab øvelser. Kommer hjem 22-2300 og går rett til sengs. Du er heltidselev. Gjør en innsats de 20 årene du må slite så kan du lene deg tilbake resten! Endret 4. januar 2012 av SemperFi
Gjest O___o Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Leit å høre at du har det så vanskelig! Jeg synes du skal oppsøke helsesøster/ sosiallærer. Jeg synes det er viktig at du har trygge voksenpersoner rundt deg som du kan prate med (Dette gjelder kanskje ikke for deg, men jeg blir bekymret for ungdom som opplever såpass press hjemmefra, da de lettere er utsatt for å utvikle b.la spiseforstyrrelser, migrene, mage-tarm-problemer ol.)
Gjest leksa Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Vis det du har skrevet til foreldrene dine, og si at du trenger litt fritid til å kose deg, slappe av og å gjøre hobbier... Si du blir deprimert av å kun gjøre lekse ... du er jo et menneske, og så lenge du gjør det du skal og kan det, er det ikke vits i å overlekse seg heller ..
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Virker som foreldrene dine overdriver litt ja. Det blir bedre etterhvert som du blir eldre, skal du se. Stå på. At du gjør lekser på nytt er jo ikke akkurat skadelig for deg..Jeg satt selv med lekser hele kvelden når jeg gikk på skolen.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Har du googlet "High Expectations Asian Father"? Det er stereotypen på foreldrene dine. "Son, you can be anything you want - doctor or engineer!" "You doctor yet?" "Dad, I'm 12..." "Talk to me when you are doctor!"
Gjest SemperFi Skrevet 4. januar 2012 #11 Skrevet 4. januar 2012 Har du googlet "High Expectations Asian Father"? Det er stereotypen på foreldrene dine. "Son, you can be anything you want - doctor or engineer!" "You doctor yet?" "Dad, I'm 12..." "Talk to me when you are doctor!" Kevjumba parodi på youtube?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #12 Skrevet 4. januar 2012 Det å gjøre "lekser" beregnet på eldre elever/studenter er ikke skadelig i seg selv, men jeg skjønner at det blir litt mye på toppen av det meningsløse arbeidet med å gjøre leksene to ganger. Noe mer fornuftig er kanskje at de skjønner og respekterer hvor fort du faktisk gjør de leksene du har, i stedet for å beskylde deg for løgn, og så at dere kanskje avtaler en time hver mandag-fredag med oppgaver på høyere nivå i ulike fag (se på det som en investering). Resten av tiden har du FRI. Det må da gå an å ha hobbyer, eller bare ligge og glane litt på TVen innimellom for den saks skyld, når man ellers gjør en super jobb (og det gjør du!). Det kan da umulig være motiverende eller utviklende for deg å gjøre samme leksa to ganger, og det at du må finne på strategier for ikke å kjede deg i hjel viser jo hvor feilslått regimet til foreldrene dine er.
Fru Filifjonka Skrevet 4. januar 2012 #13 Skrevet 4. januar 2012 Kinesiske tigerforeldre? Hvis det du skriver faktisk stemmer så virker det som om foreldrene dine bruker en utrolig demotiverende taktikk. Jeg hadde blitt gal! Har du pratet med læreren din? Kanskje h*n kan arrangere et ekstra møte med deg og foreldrene dine? Så kan dere sammen se på den planen du har på skolen og se på om du bør ha noen ekstra mål å strekke deg etter. Gratulerer med tentamen!
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2012 #14 Skrevet 5. januar 2012 Huff så leit, kan jeg også whine litt? Går på universitetet og er der 08:00 og kommer hjem 18:00 lager middag og går tilbake igjen for å gjøre oppgaver, øvinger og lab øvelser. Kommer hjem 22-2300 og går rett til sengs. Du er heltidselev. Gjør en innsats de 20 årene du må slite så kan du lene deg tilbake resten! Støtter denne! Jeg jobba masse på skolen og på universitetet. Nå, som ferdig utdannet, nyter jeg fruktene. Kjempegøy jobb, kjempegod lønn, fleksibel arbeidstid, masse frynsegoder:)
felgen Skrevet 5. januar 2012 #15 Skrevet 5. januar 2012 Støtter denne! Jeg jobba masse på skolen og på universitetet. Nå, som ferdig utdannet, nyter jeg fruktene. Kjempegøy jobb, kjempegod lønn, fleksibel arbeidstid, masse frynsegoder:) En femtenåring må også få lov til å være femten år innimellom. Det er usunt å bare jage resultater hele tiden. 1
Gjest Mia Skrevet 5. januar 2012 #16 Skrevet 5. januar 2012 Støtter denne! Jeg jobba masse på skolen og på universitetet. Nå, som ferdig utdannet, nyter jeg fruktene. Kjempegøy jobb, kjempegod lønn, fleksibel arbeidstid, masse frynsegoder:) Har en god jobb, god utdannelse og godt betalt. Men jeg jobbet meg ikke mye i 10. og ikke på vgs. Studiene jeg tok anses som forholdsvis vanskelige og her var det mye jobb. Med utallige timer lagt ned i lesing. Men jeg er så glad jeg ikke jobbet meg i hjel på vgs og u.skole. Alle må få være ung, med det det innebærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå