Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, oppskrift og tips, spesielt til hvordan den blir "mushy" :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kutter opp grønnsaker i små biter(gulrot,løk,purre,kålrabi,potet). Koker de opp i vann med grønnsaksbuljong, overkoker de skikkelig:p Så tar jeg oppi potetmospulver til den blir passe tykk. Liker ikke brunsaus så lager min egen lyse versjon med potetmos heller.

Skrevet (endret)

Steker kjøttet hardt, koker 1/3 av kjøttet lengre enn det andre sånn at det fliser seg opp når lapskausen er ferdig. Og bruker 1/2 melene poteter og 1/2 kokefaste. Da får ihvertfall jeg sånn tykk god lapskaus :)

Utenom det bruker jeg bare gulrøtter,løk og et par buljongterninger i brun lapskaus. Trenger du mer detaljer får du sende en PM :)

Endret av Betty84
Skrevet

Steker kjøttet hardt, koker 1/3 av kjøttet lengre enn det andre sånn at det fliser seg opp når lapskausen er ferdig. Og bruker 1/2 melene poteter og 1/2 kokefaste. Da får ihvertfall jeg sånn tykk god lapskaus :)

Utenom det bruker jeg bare gulrøtter,løk og et par buljongterninger i brun lapskaus. Trenger du mer detaljer får du sende en PM :)

Tenkte å bruke både melne og faste ja :) Skal prøve imorgen, så får vi se hvordan det går :P

Skrevet

min lyse lapskaus.

kjøtt:lettsaltet knoke

grønnsaker: potet, gulerot, kålrot, sellerirot, løk, purre. kuttet opp i biter, ikke større enn korken på en brusflaske.

koker knoke i ca halvannen time, tar den ut og koker deretter grønnsakene i krafta omtrent like lenge, river kjøtt av knoken og har det tilbake i kjelen siste 20-30 minutter. kommer litt an på potetene jeg har brukt, men jeg liker egentlig best å bruke kokefaste poteter og heller knuse/mose noe av grønnsakene i kjelen rett før jeg har kjøttet tilbake i kjelen, syntes dette gir bedre smak. bruker heller ikke buljong, men smaker til med grovmalt pepper og havsalt.

Skrevet (endret)

min lyse lapskaus.

kjøtt:lettsaltet knoke

grønnsaker: potet, gulerot, kålrot, sellerirot, løk, purre. kuttet opp i biter, ikke større enn korken på en brusflaske.

:jepp:

Jeg bruker også ofte "vanlige" kjøttstykker, gjerne storfe, i stedet for knoke, men hiver da oppi noen suppebein, så det blir god kjøttkraft. Suppebein er billige, og spesielt dersom man salter dem litt på forhånd, så gir de en supergod smak på krafta. Og det er det enkleste i verden å lage. Buljong smaker bare buljong, når man tar seg tid til å lage lapskaus, så er det ikke spesielt tungvindt å koke en skikkelig kraft først. :)

Legger til: Og nå så jeg at den lapskausen er allerede fortært. Må lære meg å lese skikkelig. Håper den ble god :)

Endret av Rød3
Skrevet

:jepp:

Jeg bruker også ofte "vanlige" kjøttstykker, gjerne storfe, i stedet for knoke, men hiver da oppi noen suppebein, så det blir god kjøttkraft. Suppebein er billige, og spesielt dersom man salter dem litt på forhånd, så gir de en supergod smak på krafta. Og det er det enkleste i verden å lage. Buljong smaker bare buljong, når man tar seg tid til å lage lapskaus, så er det ikke spesielt tungvindt å koke en skikkelig kraft først. :)

Legger til: Og nå så jeg at den lapskausen er allerede fortært. Må lære meg å lese skikkelig. Håper den ble god :)

bibringe og høyrygg fra storfe funker bra det også, samme med mye annet også. så lenge det er kokekjøtt og ikke stekekjøtt, bein, fett, bindevev er snadder for smaken. kanskje jeg skal putte oppi noen suppebein en gang, men knoke er ikke akkurat dyrt det heller, 30-40kr for ca 1kg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...