AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Jeg tror jeg må ha dette inn med teskje: Hva slags familie er de forskjellige? Hva er en svoger, en svigerinne, en svigersøster, en niese, en svigerbror? Hvis jeg skal benevne mannen til søsteren til mannen min, hva er han da? Eller kona til broren min? Og mannen til min søster? Og hva blir mannen til min søster i forhold til min mann? Blir han noe i det hele tatt? Og er jeg tanta til min niese? Finnes det noe oversikt over dette på nettet? Ønsker å bli klok :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 tja.. skal vi se.. en svoger er vel broren til mannen din, og svigerinne er søsteren til mannen din. niese er jo søskenbarn trur jeg...
Gjesten Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Hva er en: svoger: Broren til mannen din eller han som er gift med din søster svigerinne: Søsteren til mannen din eller hun som er gift med din bror svigersøster: Det samme som svigerinne niese: Datteren til din søster eller bror svigerbror: Det samme som svoger Hvis jeg skal benevne mannen til søsteren til mannen min, hva er han da? Svoger (/svigerbror) Eller kona til broren min? Svigerinne (/svigersøster) Og mannen til min søster? Svoger (/svigerbror) Og hva blir mannen til min søster i forhold til min mann? Blir han noe i det hele tatt? Det vet jeg faktisk ikke. Jeg vil tro man kan omtale det som svoger. Og er jeg tanta til min niese? Ja Finnes det noe oversikt over dette på nettet? Du kan jo google hvert enkelt ord. Vet ikke om det finnes noen oversikt. 1
Gjest NozMonster Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Hva er en: svoger: Broren til mannen din eller han som er gift med din søster svigerinne: Søsteren til mannen din eller hun som er gift med din bror svigersøster: Det samme som svigerinne niese: Datteren til din søster eller bror svigerbror: Det samme som svoger Hvis jeg skal benevne mannen til søsteren til mannen min, hva er han da? Svoger (/svigerbror) Eller kona til broren min? Svigerinne (/svigersøster) Og mannen til min søster? Svoger (/svigerbror) Og hva blir mannen til min søster i forhold til min mann? Blir han noe i det hele tatt? Det vet jeg faktisk ikke. Jeg vil tro man kan omtale det som svoger. Og er jeg tanta til min niese? Ja Finnes det noe oversikt over dette på nettet? Du kan jo google hvert enkelt ord. Vet ikke om det finnes noen oversikt. ingenting. men barna deres fra begge sider, blir jo fettere og kusiner.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Var ikke klar over at svoger og svigerbror var det samme, og svigerinne/svigersøster. Trodde det var forskjell på om jeg definerte familien på "min" side (ektefelle til mine brødre/søster), og min manns familie (ektefeller til min manns søsken). Da er jeg altså tante til mine nevøer og nieser (både på min og min manns side?) og fetter og kusiner er søskenbarn? Ja, jeg sa jeg måtte ha det inn med teskje....
Gjest NozMonster Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Var ikke klar over at svoger og svigerbror var det samme, og svigerinne/svigersøster. Trodde det var forskjell på om jeg definerte familien på "min" side (ektefelle til mine brødre/søster), og min manns familie (ektefeller til min manns søsken). Da er jeg altså tante til mine nevøer og nieser (både på min og min manns side?) og fetter og kusiner er søskenbarn? Ja, jeg sa jeg måtte ha det inn med teskje.... ja, tydeligvis men det kan være forvirrende, det skjønner jeg! ja, du er tante til dine nevøer og nieser, som er barn av dine søsken. du blir jo tante til de barna på din manns side også, men mange sier at dette er " filletante- barn" , men det ordet liker jeg ikke! svoger og svigerbror og svigerinne/svigersøster er det samme ja Endret 4. januar 2012 av NozMonster
Moscato Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Hvis jeg skal benevne mannen til søsteren til mannen min, hva er han da? Svoger (/svigerbror) Og hva blir mannen til min søster i forhold til min mann? Blir han noe i det hele tatt? Det vet jeg faktisk ikke. Jeg vil tro man kan omtale det som svoger. Vil bare påpeke at disse to er samme relasjon (ektefellen til svoger/svigerinne), og at jeg ikke tror at man pleier å benevne det som svoger/svigerinne. Aldri hørt noe navn på det, så vidt jeg greier å komme på...
fruBeist Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Hva er en: svoger: Broren til mannen din eller han som er gift med din søster svigerinne: Søsteren til mannen din eller hun som er gift med din bror En svoger kan og være gift med broren din. En svigerinne kan og være gift med søsteren din. Vi har faktisk en kjønnsnøytral ekteskapslov her i landet
Gjesten Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Vil bare påpeke at disse to er samme relasjon (ektefellen til svoger/svigerinne), og at jeg ikke tror at man pleier å benevne det som svoger/svigerinne. Aldri hørt noe navn på det, så vidt jeg greier å komme på... Det har du rett i ja, den overså jeg En svoger kan og være gift med broren din. En svigerinne kan og være gift med søsteren din. Vi har faktisk en kjønnsnøytral ekteskapslov her i landet Jeg vurderte faktisk å skrive det (jeg lover!), men så tenkte jeg at det var lettere å forstå hvis jeg ikke skrev inn 17 forskjellige relasjoner, siden TS sa at hun slet med å skjønne dette. Jeg gikk ut fra at det var forstått at hvis din søsters mann er din svoger er også din brors mann din svoger. Men bare for å gjøre opp for meg: svoger: Broren til mannen din, han som er gift med din søster eller han som er gift med din bror svigerinne: Søsteren til mannen din, hun som er gift med din bror eller hun som er gift med din søster. Tilgitt?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Ts her: Jeg har også nieser og nevøer som har fått barn, hva er jeg til disse da? Takk forresten for oppklaringer så langt
Gjesten Skrevet 4. januar 2012 #11 Skrevet 4. januar 2012 Ts her: Jeg har også nieser og nevøer som har fått barn, hva er jeg til disse da? Takk forresten for oppklaringer så langt Da er du grandtante
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå