Gå til innhold

Betalt leie frem til 15.jan, flytter ut før..pengene tilbake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har betalt leie frem til 15.januar.

Jeg flytter ut 9.januar, og leverer nøklene. Får jeg igjen resten av leien jeg har betalt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

i utgangspunktet gjør du ikke det.

Skrevet

Når går leietiden ut, da? Det vesentlige er ikke når du fysisk har forflyttet deg ut fra leiligheten, det er ikke huseiers problem.

Elendig å lage en slik tråd uten mer informasjon, men jeg tør påstå svaret er: Nei.

• Liker 7
Skrevet

Når går leietiden ut, da? Det vesentlige er ikke når du fysisk har forflyttet deg ut fra leiligheten, det er ikke huseiers problem.

Elendig å lage en slik tråd uten mer informasjon, men jeg tør påstå svaret er: Nei.

Enig. Du må betale til leilighetskontrakten går ut. Hvis den går ut 15. betaler du til da. Det var vel ditt valg å levere nøkkelen før tiden?

AnonymBruker
Skrevet

Hallo? hva mer info, hvor jeg bor? hvor mye jeg betaler?

15.januar så klart! Får evt. andre til å overta samme dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Du må betale til leilighetskontrakten går ut. Hvis den går ut 15. betaler du til da. Det var vel ditt valg å levere nøkkelen før tiden?

Den går ikke "ut". Det er fast leie hver 15.

Ja, mitt valg å levere "før tiden", men jeg får antageligvis ny leieboer på dagen til å overta.

Skrevet

Du har vel krav på leien fra og med 10. Januar. For det er jo første dagen hvor du ikke disponerer leiligheten lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Uansett har du vel levert inn oppsigelse, som sier hvor lenge du har leiligheten, og kontrakt som sier noe om opprigelse og leieperiode.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel krav på leien fra og med 10. Januar. For det er jo første dagen hvor du ikke disponerer leiligheten lenger.

Krav har man ikke på noe så lenge ikke det sies nå om det i kontrakten.

AnonymBruker
Skrevet

Den går ikke "ut". Det er fast leie hver 15.

Ja, mitt valg å levere "før tiden", men jeg får antageligvis ny leieboer på dagen til å overta.

Ja, da endrer jo saken seg. Det burde du ha sagt i det første innlegget.

Dette er relevant for din situasjon:

Må jeg betale husleie i oppsigelsestiden?

Ja, du skal betale husleie i oppsigelsestiden. Selv om du flytter før oppsigelsestiden

er ute, må du betale husleie som vanlig. Hvis utleier får leid ut

boligen til noen andre i oppsigelsestiden, skal du likevel ikke betale husleie

etter at ny leier har overtatt boligen. Utleier har ikke krav på dobbel husleie

for boligen.

fra denne siden

http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/ti_jeg_leier_og_vil_si_opp_leieavtalen.pdf

• Liker 1
Skrevet

Har betalt leie frem til 15.januar.

Jeg flytter ut 9.januar, og leverer nøklene. Får jeg igjen resten av leien jeg har betalt?

Nei. Du har vel kontrakt som sier at du har oppsigelsesfrist på så og så lenge? I følge kontrakten så plikter man til å betale leie ut oppsigelsesfristen uansett om man flytter før.

AnonymBruker
Skrevet

Krav har man ikke på noe så lenge ikke det sies nå om det i kontrakten.

Om kontrakten ikke sier noe om den aktuelle situasjonen, så er det husleieloven som gjelder. Man kan fint ha krav på noe selv om det ikke nevnes i kontrakten.

(En kontrakt kan forresten ikke gi dårligere rettigheter enn husleieloven.)

AnonymBruker
Skrevet

Om kontrakten ikke sier noe om den aktuelle situasjonen, så er det husleieloven som gjelder. Man kan fint ha krav på noe selv om det ikke nevnes i kontrakten.

(En kontrakt kan forresten ikke gi dårligere rettigheter enn husleieloven.)

Ja, den sier at han ikke har lov til å ta dobbel betalt for leien.

Da har jeg vell da i utgangspunktet krav på å få pengene tilbake fra de siste dagene, evt. få de med den nye overtakeren?

AnonymBruker
Skrevet

Selvom de nye leietakerne får flytte inn den 9, betaler de sikkert ikke leie før den 15.

AnonymBruker
Skrevet

Selvom de nye leietakerne får flytte inn den 9, betaler de sikkert ikke leie før den 15.

Jo, de betaler fra datoen jeg flytter ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, de betaler fra datoen jeg flytter ut.

Men da betaler de antagelig ikke for neste mnd. før 15 feb. igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som det enkleste er å holde utleier utenfor dette, og få husleia for de dagene fra den nye leietakeren?

Jeg aner ikke hva andre gjør, men jeg ville regnet ut dagsprisen og fått den nye leietakeren til å betale meg for de dagene h*n overfor fra deg. Ville vel delt den 9, ettersom dere da jo har delt dagen mellom dere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

overfor

Skulle vært "overtar" :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...