Gå til innhold

Hakk i parkett..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg presterte å lage noen stygge hakk i parketten som gikk rett igjennom. (Det var skruer under noe jeg flytta. Jeg viste ikke de var der) Veldig kjedelig. Hærverk var det ikke, bare veldi uheldig, og jeg vil så gjerne rettet det opp.

Det er ca. 5 hakk på 10x10 cm.. Man ser det jo. Ellers er gulvet fint, lite slitt. Nytt i 2007. En god del merker fra høyhelte sko(fra andre).

Jeg leier her jeg bor, og skal flytte ut nå. Hvor mye kan egentlig huseieren kreve?

Jeg har fått tak i 2 gulvfirma som har sett på det, uten innblanding av huseier. Huseieren så på det nettopp, og vil helst slippe å dra opp hele gulvet/slipe det. Prisen er på 3-6000 kr. Et annet alternativ er da å sparkle det, men det ville visest uansett. Siste alternativ er da mest å foretrukke nå, slik at fukt hindres.

Hva kan det forventes? Jeg har betalt 14500 kr depositum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det "klikkparkettt" som kan plukkes opp igjen? Da kan du jo, hvis du orker, ta opp gulvet og bytte ut de bordene som er skadd. Men da må du jo få tak i akkurat samme parkett da....

(Jeg hadde gjort det hvis det var snakk om et lite rom, men 30 kvadrat??? Nope....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det "klikkparkettt" som kan plukkes opp igjen? Da kan du jo, hvis du orker, ta opp gulvet og bytte ut de bordene som er skadd. Men da må du jo få tak i akkurat samme parkett da....

(Jeg hadde gjort det hvis det var snakk om et lite rom, men 30 kvadrat??? Nope....)

Vi har ujevnt gulv, og det kan vere de vil stikke opp. Dumt hvis man har saget opp fjølene som ligger der..

Det er klikkerparkett. Det var vanskelig å få tak i samme type bord.

Det er et rom på 50-60 kvadrat, stue, kjøkken og to hybler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Hvis det er mulig å få tak i samme parkett, er det jo det beste og billigste å bare bytte bordene. Hvis du kjenner noen som er litt handy, vil det være fort gjort. Det er nok dyrere å slipe. Vi betalte 11000 for sliping av et rom på 30 kvadrat i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mulig å få tak i samme parkett, er det jo det beste og billigste å bare bytte bordene. Hvis du kjenner noen som er litt handy, vil det være fort gjort. Det er nok dyrere å slipe. Vi betalte 11000 for sliping av et rom på 30 kvadrat i alle fall..

Fort gjort er nok et relativt begrep.

Klikkparkett? Menes det laminat?

Husk at not-og-fjær (styresporene mellom bord) skal passe.

Det er ikke bare å ta opp de bordene som er skadet. Man må gå ut til en kant/vegg og da må man av med listverk og det blir mer styr enn man regna med. Er du "heldig" så er det langt fra veggen.

Men hvis det virkelig er klikk og det ikke er brukt lim så er det mulig å få tak i samme type, og håpe de ikke har forandra på kantprofilen.

Du må likevel opp med listverk og det er garantert ikke skrudd. I alle fall ikke med skruer som kan reverseres uten oppflising i hvert høl.

Jeg har brukt lim i min klikklaminat på mitt store kjøkken - for å hindre fukt/dråper å trenge ned i sprekkene.

Tips: Ta et bilde eller tre og legg ut her, så er det lettere å vurdere.

(samt at vi får tilfredstilt vår nysjerrighet)

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff. Kjedelig situasjon. Jeg opplevde omtrent det samme for noen år siden, men jeg bare latet som ingenting og håpet huseier ikke skulle oppdage det. Det gjorde han heller ikke så jeg slapp unna, lol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fort gjort er nok et relativt begrep.

Klikkparkett? Menes det laminat?

Husk at not-og-fjær (styresporene mellom bord) skal passe.

Det er ikke bare å ta opp de bordene som er skadet. Man må gå ut til en kant/vegg og da må man av med listverk og det blir mer styr enn man regna med. Er du "heldig" så er det langt fra veggen.

Men hvis det virkelig er klikk og det ikke er brukt lim så er det mulig å få tak i samme type, og håpe de ikke har forandra på kantprofilen.

Du må likevel opp med listverk og det er garantert ikke skrudd. I alle fall ikke med skruer som kan reverseres uten oppflising i hvert høl.

Jeg har brukt lim i min klikklaminat på mitt store kjøkken - for å hindre fukt/dråper å trenge ned i sprekkene.

Tips: Ta et bilde eller tre og legg ut her, så er det lettere å vurdere.

(samt at vi får tilfredstilt vår nysjerrighet)

Laminat? hmm, jeg vet ikke. Huseier viste heller ikke. Han sa nå at jeg skulle sparkle det først, for så

Man får ikke tak i samme type sa gulvfirmaet. Da sa huseier at vist ikke sparklingen ble fin, vil han bytte ut bordene med sprekker til et hjørne. Da må ca. 3 meter bord tas bort. Problemet er jo at det er stoore høgdeforskjeller i gulvet, ene firmaet sa det ville stikke opp, det andre ikke..

Uansett; Det tok en hel dag for å bytte bord sa gulvfirmaet. Jeg syns det blir noe drøyt å kreve, fordi jeg var uheldig..jeg hadde ikke akkurat full fest. Jeg sa ifra med en gang, og har hatt 2 eksperter her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva kan jeg forvente bli tatt av depositumet? Ingen flere som har en anelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forvente at de tar det det koster av depositumet (hele beløpet) for å få det tilsvarende det er. Om beløpet er mer enn depositumet kan huseier kreve det av deg. (F.eks om han må legge helt nytt gulv i hele stua)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan forvente at de tar det det koster av depositumet (hele beløpet) for å få det tilsvarende det er. Om beløpet er mer enn depositumet kan huseier kreve det av deg. (F.eks om han må legge helt nytt gulv i hele stua)

Jeg syns det er for drøyt, da jeg kan sparkle det å få det ganske bra å sikre mot fukt.

Når det er et uhell, og jeg har hatt 2 forskjellige firma til å se på det på egenhånd, å da ta hele depositumet mitt for å ikke tåle noen streker..?

Nei da vet ikke jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sparkle parkett? Med hva da? jeg har ikke peiling, men syntes det hørtes rart ut... Vil det ikke lett bli ødelagt igjen siden det er et gulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du sparkler så blir det synlige riper, dette har huseier rett til å få fjernet da det ikke går på vanlig slitasje. Han har derfor rett til å kreve nytt gulv om det ikke er mulig å få deler som er like. Det er du i sin helhet som må påkoste både lønn til person for legging av gulv og innkjøp av nytt gulv, og lister om de ikke kan brukes om igjen. Det kan fort bli mer enn depositumet og de kan kreve resten av deg, og om du ikke betaler har huseier mulighet til å ta saken til inkasso.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparkle parkett? Med hva da? jeg har ikke peiling, men syntes det hørtes rart ut... Vil det ikke lett bli ødelagt igjen siden det er et gulv?

Sparkle hullene i parketten ja. Nei, det blir da hindret til å ikke bli ødelagt. Det er fra firmaet selv, som er eksperter på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du sparkler så blir det synlige riper, dette har huseier rett til å få fjernet da det ikke går på vanlig slitasje. Han har derfor rett til å kreve nytt gulv om det ikke er mulig å få deler som er like. Det er du i sin helhet som må påkoste både lønn til person for legging av gulv og innkjøp av nytt gulv, og lister om de ikke kan brukes om igjen. Det kan fort bli mer enn depositumet og de kan kreve resten av deg, og om du ikke betaler har huseier mulighet til å ta saken til inkasso.

Jeg synes du er litt vel bastant, og jeg tror du tar feil når du mener at huseier har krav på nytt gulv. Vi må anta at gulvet allerede er noen år, en utskifting av gulvet vil dermed være en standardheving, og den skal komme til fratrekk.

TS: Du kommer sikkert til enighet med huseieren. Jeg ser du skriver noen steder her at du ikke tror han kan kreve så mye når det bare var et uhell? Joda, han kan selvsagt kreve at du erstatter, uhell eller ikke, det er faktisk saken uvedkommende. Skal utleier måtte ta et tap for at du var uheldig? Det er ditt ansvar, sånn er det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...