Gå til innhold

Nervøs hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har et problem jeg håper noen her inne kan komme med tips til å løse!

Vi har som sagt en 8 år gammel yorkshire terrier (kastrert hannhund) som er så veldig nervøs! Han har alltid vært slik..

Han er nervøs for absolutt alt. Det går dårlig tilogmed å ha han med ut på tur, for han bare går og sjelver mellom bena våre. Møter vi bil etc. klatrer han nesten opp bena våre..

Han ser dårlig, så det kan forklare en del- men jeg føler jeg er nødt til å jobbe mer med selvtilliten hans eller noe- for når han er hjemme er han nemlig litt bedre.

Sånn ellers er han en veldig høflig hund, han legger seg i kurven sin når vi spiser- sitter/ligger/blir/tar pent/søker osv når han får beskjed om det.

Det er umulig å ha han med steder, for han blir bare urolig og masete. Men han er veldig glad i mennesker! Stoler på alle og legger seg på fanget med en gang han får muligheten.. Ikke tegn til å være aggresiv. Han kan fint være med meg i stallen, men merker han er litt hemmet av at han ser dårlig- enn så lenge klarer han seg bra. Redd for hestene dog, men det er forsåvidt bra siden han er så liten...

Må jo ikke være så enkelt for han stakkar- er jo vandt til å se bra og nå ser han nesten ikke noe :-(

Kjæresten min er en del på verksted og skrur på biler, og skulle ønske han kunne ta med seg hunden dit- men om han gjør det så får hunden helt angst om han klatrer mer enn 10 cm opp i høyden. Husker i sommer, jeg måtte tømme et tre for bær med stige.. Hadde vofsen tørt å klatre opp så hadde han hentet meg ned igjen ;-)

så om noen her inne har noen øvelser eller lignende jeg kan gjøre for å bedre selvtilliten hans så han kan få et bedre liv blir jeg veldig glad!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Belønn han masse med godis når han ikke er redd. Avled han med noe han syntes er kult hvis det er litt skummelt, og unngå alt som skremmer han mye fram til du har fremgang.

Du kan også øke selvtilliten hans ved trening (hverdagslydighet bare, nye triks) og f.eks drakamp som hunden vinner ofte. Legg alltid opp treningen så hunden lykkes minst 80%. Finn en læringsmetode som passer dere (enten med klikker, eller med ord/lyd).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...