AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har i dag avsluttet det siste kreditt-kortet mitt. Og det føles deilig! Jeg hadde 45 000 kr i kreditt-kort gjeld og det tynget meg skikkelig. Pengene hadde gått til ferie og mat og tull rett og slett. Jeg betalte det lille jeg hadde overs igjen på slutten av månden på kortene. Men det dekket bare rentene. Livet ble skikkelig kjipt kan du si. Og jeg klarte ikke sove fordi jeg bare tenkte på penger. En dag fant jeg ut at nok var nok. Det tærte for mye på meg. På grensen til at jeg mistet livslysten. (Bare fordi jeg noen år tidligere hadde vert dum å brukt kredittkort i hytt å gevær:( ) Jeg så gjennom budskjettet mitt. Spare ca 150 kr i månden på å bytte mobilabonnoment. Skrudde ned varmekabler,og var kjip på strøm bruk. Og sparte 500kr der. På internett klarte jeg å redusere med 200kr. Jeg kuttet ut snop og brus. Og spiste billig middager. og sparte 1500kr på det. Det ble mye mat som tomatsuppe, fiskepinner,toast,stekte nudler. Men jeg kom i mål. Å spare 150 kr i månden hørtes ikke mye ut, men det er jo faktisk 1800kr. I tillegg brukte jeg burdagspenger,julegavepenger,skattepenger og feriepenger å betalte det inn på kredittkortet. Jeg levde utrolig kjipt i 8 månder. Men det har vert SÅ verdt det. Fiskepinner nå og da er f.eks en billig middag. Fiskepinner med potetmos og raspet gulrot. Og en slik middag til en person koste ikke mer enn 12kr! - Kanskje ikke den sunneste,beste og mest næringsrike maten. Men det duger som middag nå og da. Jeg har endelig kontroll over egen økonomi. Og har disse månedene lært mye om penger og eget forbrukt. Så nå er jeg klar til å begynne å spare til egenkapital. Så til dere som sliter med kredittkort gjeld. Ikke gi opp. Lev litt kjipt de måndene det er snakk om. For når du er ferdig med det. Føles det så utrolig bra. 9
Gjest Doh Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 S flink du har vært! Utrolig bra å komme seg ut av kredittkortfella på så kort tid. Du fortjener en klapp på skulderen
Devana Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har i dag avsluttet det siste kreditt-kortet mitt. Og det føles deilig! Jeg hadde 45 000 kr i kreditt-kort gjeld og det tynget meg skikkelig. Pengene hadde gått til ferie og mat og tull rett og slett. Jeg betalte det lille jeg hadde overs igjen på slutten av månden på kortene. Men det dekket bare rentene. Livet ble skikkelig kjipt kan du si. Og jeg klarte ikke sove fordi jeg bare tenkte på penger. En dag fant jeg ut at nok var nok. Det tærte for mye på meg. På grensen til at jeg mistet livslysten. (Bare fordi jeg noen år tidligere hadde vert dum å brukt kredittkort i hytt å gevær:( ) Jeg så gjennom budskjettet mitt. Spare ca 150 kr i månden på å bytte mobilabonnoment. Skrudde ned varmekabler,og var kjip på strøm bruk. Og sparte 500kr der. På internett klarte jeg å redusere med 200kr. Jeg kuttet ut snop og brus. Og spiste billig middager. og sparte 1500kr på det. Det ble mye mat som tomatsuppe, fiskepinner,toast,stekte nudler. Men jeg kom i mål. Å spare 150 kr i månden hørtes ikke mye ut, men det er jo faktisk 1800kr. I tillegg brukte jeg burdagspenger,julegavepenger,skattepenger og feriepenger å betalte det inn på kredittkortet. Jeg levde utrolig kjipt i 8 månder. Men det har vert SÅ verdt det. Fiskepinner nå og da er f.eks en billig middag. Fiskepinner med potetmos og raspet gulrot. Og en slik middag til en person koste ikke mer enn 12kr! - Kanskje ikke den sunneste,beste og mest næringsrike maten. Men det duger som middag nå og da. Jeg har endelig kontroll over egen økonomi. Og har disse månedene lært mye om penger og eget forbrukt. Så nå er jeg klar til å begynne å spare til egenkapital. Så til dere som sliter med kredittkort gjeld. Ikke gi opp. Lev litt kjipt de måndene det er snakk om. For når du er ferdig med det. Føles det så utrolig bra. Gratulerer! Kan tenke meg det var deilig ja! :)Tok det deg "bare" 8 måneder? Det er ikke verst.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Ja 8 mnd. Men da var jeg veldig streng. Reiste heller ikke på ferie i fjor. Skjønte at når jeg betalte 6000kr i renter på ett år så var det bare å være steng. Ett annet tips: Når jeg hadde klart å betale 5000kr på ett kort, så senket jeg grensen. Slik at jeg ikke kunne la meg friste til å bruke de 5000 igjen! -Ts 1
Tullamore Dew Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Gratulerer, du har vært veldig flink! Aldri fall for fristelsen og skaff raske penger igjen
Devana Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Jeg tar gjerne imot de råd som du har, vi jobber med nedbetaling selv, men det tar jo evigheter. Pengene er brukt på noe jeg synes fortjente det (hunden vår som trengte operasjon), men allikevel - det tar på å skylde penger.
Paine Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Det må jeg si var imponerende altså! Nyttårsforsettet mitt er å bli flinkere med penger og å få kontroll over økonomien min. Har heldigvis "bare" 10.000 kroner i kredittkortgjeld, og den har jeg tenkt til å bli kvitt i løpet av året. Så står privatlånet jeg fikk av mamma for tur... Merker også at jeg tenker mye på penger, og bekymrer meg for hvordan jeg skal få ting til å gå rundt. Men denne tråden viser jo at det er flust av små grep man kan gjøre for å spare inn.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Et tips jeg vil gi er å kun bruke penger som du alt har og betale det ned i gjen før du bruker det på nytt. Kredittkort er fint å ha når man handler på nett f.eks, men har du 5000, ikke handle for 10000, handle heller for 5000, helst under. Da er det trygt og godt å ha kredittkort
slask Skrevet 5. januar 2012 #12 Skrevet 5. januar 2012 Veldig bra gjort. Sjakktrekk du husker for livet. Kredittkort er egentlig ikke noe man trenger. Det er dumt. Folk med lite penger tror de har en reserve på lur, men den bør de aldri bruke. Det er rådyrt lån (det vel vel alle nå). Å låne penger er generelt dumt, men velg heller lån med pant i fast eiendom, og dessuten et moderat lån. Mye bedre rente. Har ikke fast eiendom sier du? OK, ikke lån penger da.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #13 Skrevet 7. januar 2012 Gratulerer Vi driver selv på å betaler for vår dumhet... i løpet av 1,5 år så er målet å sitte igjen med bare huslånet (da er billån, kredittkortgjeld, kjøpekonto og studielån nedbetalt), og 1.5 år til med litt dårlig råd er ingenting i mot å betale på dritten i flere år til
Gjest henriett3 Skrevet 7. januar 2012 #14 Skrevet 7. januar 2012 Grattis! Jeg har alltid hatt 0 kroner i kredittkortgjeld og kommer alltid til å ha det også. Tenker sånn at jeg ikke vil bruke penger som jeg ikke har.
Athene Skrevet 7. januar 2012 #15 Skrevet 7. januar 2012 Gratulerer, TS!. Flott jobbet, håper andre som sliter leser dette, og lærer. Kredittkort er egentlig ikke noe man trenger. Det er dumt. Det er fullstendig feil. Jeg trenger kredittkort - Det gir meg rabatter ved en del kjøp. Det gir meg fantastiske forsikringsordninger ved kjøp av flybilletter og hotell. Det gir meg en stor sikkerhet når jeg handler på nett eller i utlandet, jeg ble svindlet en gang og kredittkortselskapet betalte hele summen med en gang. Det hadde aldri skjedd med Visa. Men jeg har aldri betalt en krone i renter. Kredittkortregningen blir betalt på dagen for forfall, hver måned. Og jeg har alltid penger til å betale det jeg har brukt. Er forøvrig enig i at personer som ikke har styring på egen økonomi ikke bør ha kredittkort. Men for oss som har kontroll er det idiotisk å ikke ha kredittkort. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #16 Skrevet 7. januar 2012 Det er fullstendig feil. Jeg trenger kredittkort - Det gir meg rabatter ved en del kjøp. Det gir meg fantastiske forsikringsordninger ved kjøp av flybilletter og hotell. Det gir meg en stor sikkerhet når jeg handler på nett eller i utlandet, jeg ble svindlet en gang og kredittkortselskapet betalte hele summen med en gang. Det hadde aldri skjedd med Visa. Men jeg har aldri betalt en krone i renter. Kredittkortregningen blir betalt på dagen for forfall, hver måned. Og jeg har alltid penger til å betale det jeg har brukt. Er forøvrig enig i at personer som ikke har styring på egen økonomi ikke bør ha kredittkort. Men for oss som har kontroll er det idiotisk å ikke ha kredittkort. Som jeg skulle skrevet det selv. Jeg både trenger kredittkort, og sparer masse på det gjennom bonusordninger. Betaler hele beløpet på forfall hver gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå