Gå til innhold

Ønsker å gå fra barnefaren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen og godt nyttår!

Poster dette som anonym, da jeg ikke ønsker å være gjenkjennelig i denne saken!

Forholdet mellom meg og barnefaren har skrantet mer og mer siste månedene (bare vært sammen i 1,5 år) og jeg har termin om 2,5 månede.

I en ganske heftig krangel i romjula sa samboeren min at han kom til å kreve 50/50 ansvar og at han vil få sønnen vår i sin hule hånd som gjorde at han aldri ville bo med meg med tiden.

Min partner har ganske store agresjonsproblemer, så han kan ofte si stygge ting i en krangel, men vet at han mener det med 50/50 foreldre ansvar.

Dette er noe jeg er livredd for da jeg ikke ønsker at min sønn skal bo 50% i et hjem med mye alkohol og en far med store agresjonsproblemer, uansett så syns jeg 50 % er for mye.

Leste på sidene til regjeringen.no om foreldreansvar, og der står det: Det er nye regler om foreldreansvar for samboende

foreldre som gjelder barn som er født etter

1. januar 2006. Foreldre som bor sammen når farskapet

etableres, får felles foreldreansvar for felles

barn. Som samboere regnes foreldre som er

registrert på felles adresse eller som har sendt en

erklæring om samboerskap til folkeregistermyndigheten.

Vil det faktisk si at jeg får hele foreldreretten hvis jeg skulle gå fra min samboer nå?

Hadde egentlig tenkt å prøve å vente litt med å gå fra han pga ville se om noe kunne endre seg når vi fikk sønnen vår, men er vi registrert på samme adresse når sønnen vår kommer, så får man automatisk delt foreldreomsorg. Og det er en litt for stor risiko å ta da jeg jeg vet at jeg og min samboer ikke kommer til å holde sammen mange årene til.

Jeg skal heller ikke amme, så foreldreretten kan bli delt automatisk med en gang han blir født.. Ikke etter et år pga amming.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldreansvar er noe annet enn hvem som treffer barnet hvor mye (altså deling av samvær/daglig omsorg). Det du referer til, handler om foreldreansvar, som vil si at den/de som har foreldreansvar har noe de skulle ha sagt om viktige avgjørelser i barnets liv. Barnet har uansett en rett til kontakt med begge foreldre, under normale forhold. Og om far har foreldreansvar eller ikke vil ikke påvirke dette.

Det høres ut som dere bør kontakte familievernkontor, evt. både for å få hjelp til å se om dere kan håndtere problemene dere imellom og for å få konkrete råd og informasjon.

Skrevet

delt foreldre ansvar er ikke det samme som samver. men har du delt ansvar har mannen mye mere rettigheter enn vis du har alene.

anbefaler deg å flytte langt å føde ditt barn uten mann. han vil du uansett få problemer med. anbefaler å ikke oppgi far ved fødsel og iallefall ikke delt ansvar. da kan han kreve alt!

hadde jeg valgt idag hadde jeg hatt ansvaret alene.

• Liker 2
Skrevet

Far får foreldreansvar fra retten om han ønsker. Det får alle foreldre, gode som dårlige. Men samvær og foreldreansvar er ikke det samme. Far vil ikke få delt samvær i noe rettsak da det ikke dømmes 50/50 fordi det krever at foreldre kan samarbeide. Du stiller sterkt i forhold til samvær og sånt om du ammer. Du vil være tilstede de første månedene og samværet være hyppig og kort.

Skrevet

Hæ? Er dette troll eller finnes det virkelig slike tilfeller?

Sjokkert!

• Liker 1
Skrevet

Kynisk sett så burde du flytte og melde flytting før barnet blir født, så får du foreldreansvaret alene i utgpkt. Far vil nok få det om han går til sak, men da må han faktisk gjøre noe aktivt for det. Og det kan vise seg å bli for krevende for han....

Samvær kan han uansett ha, selv om han ikke har del i foreldreansvaret

• Liker 2
Skrevet

En rettssak kan også vise og være 'krevende' for henne.. og ikke minst dyrt. Hvorfor vil man gå igjennom det når far UANSETT vil få foreldreansvar??

Uansett, jeg tror nok en far er villig til å gå til sak for en slik ting til tross for at det vil være 'krevende'..

Ang. at han liksom skal være både alkoholisert og agressiv... Husk at det ALDRI er opp til hovedforsørger å vurdere den andre foreldrens omsorgsevne for eget barn! Er man bekymret for dette så går man retten vei, så enkelt er det! Ikke forsøk å overvurder dine evner på dette feltet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan er det om foreldresamvær da?

Den delen som forteller hvor barnet skal bo tenker jeg på.. (er litt ny på dette her)

Vil barnefar automatisk få delt samvær (hvis det er det som det heter) hvis samlivsbrudd?

Trodde annenhver helg og en dag i uken var det som var vanlig jeg hvis mor og far gikk fra hverandre...

Jeg ser trøbbel lang vei her.. Men jeg kan ikke nekte mitt barn å ha en far og bli kjent med han. Er nok litt sent å ikke føre han opp som barnefar heller, hehe ;)

Hvis han skulle fått 50/50, så går jeg rettens vei da jeg vil tro jeg har en langt bedre sak en han... Han har et rulleblad som ikke likner noens syn, dårlig økonomi, ingen familie da han er vokst opp via fosterfamilie og institusjoner, alkohol og agresjonsproblemer.. Jeg har sterk økonomi, ikke noe rulleblad, eier et hus hvor barnehagen er 2 minutter på en gåsti gjennom skogen til barnehagen, en flott familie 10 minutter unna som vil stå bak meg hele veien og elske det barnet.

Jeg vil dessverre ikke fått ammet, så kan ikke få den retten jeg ville hatt på første året med samværet alene med barnet hvor barnefaren bare kunne komme på besøk i noen planlagte timer...

Takk for alle råd hittil, gode råd er dyre nå merker jeg :)

Skrevet

Det er ikke vanlig å ha 50/50 før barnet er over 3 år om jeg ikke tar helt feil.

AnonymBruker
Skrevet

delt foreldre ansvar er ikke det samme som samver. men har du delt ansvar har mannen mye mere rettigheter enn vis du har alene.

anbefaler deg å flytte langt å føde ditt barn uten mann. han vil du uansett få problemer med. anbefaler å ikke oppgi far ved fødsel og iallefall ikke delt ansvar. da kan han kreve alt!

hadde jeg valgt idag hadde jeg hatt ansvaret alene.

Å ikke oppgi far ved fødsel når man vet hvem faren er, det er vel ulovlig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å ha 50/50 før barnet er over 3 år om jeg ikke tar helt feil.

Ikke?? Vet du noe mer om det??

Hilsen TS

Skrevet

Fordi barnet trenger stabilitet når det er så lite er det absolutt ikke anbefalt å ha 50/50 deling de første tre årene nei, enig med addict.

Skrevet

skrev ikke barneombudet noe om delt samvær tro?

AnonymBruker
Skrevet

I en ganske heftig krangel i romjula sa samboeren min at han kom til å kreve 50/50 ansvar og at han vil få sønnen vår i sin hule hånd som gjorde at han aldri ville bo med meg med tiden.

Han er åpenbart ikke interessert i noe samarbeid i alle fall...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er åpenbart ikke interessert i noe samarbeid i alle fall...

Går jeg ifra han, så vil han ikke være intr i noe samarbeid.. Ikke noen dialog med meg, bare møtes ved avlevering/levering i bil og ingen kontakt.. Men dette sa han i sinne, så vet ikke hvor mye det ligger i de ordene...

Tror jeg skal ringe familievern kontoret og høre med de der... Men er ikke vits i å dra samboeren dit da jeg fortsatt ikke vet om jeg tør helt å gå fra han enda før jeg vet hva jeg har krav og rett på...

Jeg ønsker jo hovedomsorgen for barnet, men barefaren er jo ikke helt utilregnelig så jeg vil ikke få full omsorgsrett..

Syns dette her blir mer og mer komplisert jeg...

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er en jævel og virkelig kommer til å prøve å utføre det han sier, så bør du flytte fort som fy før barnet blir født.

Fullamm til du ikke orker mer - da vil du stille mye sterkere enn han.

Han høres forøvrig ut som en mann som trenger hjelp FØR han får ansvaret for et barn.

• Liker 2
Gjest andrassy
Skrevet

ts: sett deg inn i lover og regelverk. Ikke gå rundt og tro at det er slik og sånn, snakk med fagfolk, ikke stol på det som kommer fram her.

Jeg ville faktisk råde deg til å kontakte en advokat som jobber med familierett, dette for at du skal få skikkelig info om hva som står i barneloven, hva er foreldreansvar, hva er hovedomsorg/samvær etc. Familievernkontoret er i min erfaring ikke nødvendigvis rette instans her - de har ofte egen agenda.

Ta gjerne kontakt med barneombudet også - særlig hva gjelder info om barn og samlivsbrudd og det med delt bosted. Det er forøvrig noe som aldri anbefales dersom foreldrene IKKE kan samarbeide, og det bør du forskåne barnet ditt for.

Men altså: skaff deg informasjon, fra troverdige kilder, ikke bare folk som "tror" og "mener" på nett.

Og ikke hør på de som mener du er ond fordi du faktisk tenker over hva slags far denne mannen ser ut til å bli. Din hovedoppgave framover er å beskytte barnet.

• Liker 2
Skrevet

Går jeg ifra han, så vil han ikke være intr i noe samarbeid.. Ikke noen dialog med meg, bare møtes ved avlevering/levering i bil og ingen kontakt.. Men dette sa han i sinne, så vet ikke hvor mye det ligger i de ordene...

Tror jeg skal ringe familievern kontoret og høre med de der... Men er ikke vits i å dra samboeren dit da jeg fortsatt ikke vet om jeg tør helt å gå fra han enda før jeg vet hva jeg har krav og rett på...

Jeg ønsker jo hovedomsorgen for barnet, men barefaren er jo ikke helt utilregnelig så jeg vil ikke få full omsorgsrett..

Syns dette her blir mer og mer komplisert jeg...

Du, helt seriøst.

Ønsker du virkelig at barnet ditt skal ha daglig omsorg med en person som ifølge deg selv er utilregnelig og aggressiv, slik det vil få om du blir værende?

Ønsker du virkelig å være sammen med en slik person?

Kom deg ut først som sist, og ordne opp med eventuelt samvær senere. Han har ikke sjans i havet for å oppnå en 50/50 deling hvis alt du skriver her stemmer, og det vet han nok godt selv hvis han er sånn noenlunde oppegående. Det er rett og slett noe han sier for å skremme deg - og det funker tydeligvis.

• Liker 3
Skrevet

ts: sett deg inn i lover og regelverk. Ikke gå rundt og tro at det er slik og sånn, snakk med fagfolk, ikke stol på det som kommer fram her.

Jeg ville faktisk råde deg til å kontakte en advokat som jobber med familierett, dette for at du skal få skikkelig info om hva som står i barneloven, hva er foreldreansvar, hva er hovedomsorg/samvær etc. Familievernkontoret er i min erfaring ikke nødvendigvis rette instans her - de har ofte egen agenda.

Ta gjerne kontakt med barneombudet også - særlig hva gjelder info om barn og samlivsbrudd og det med delt bosted. Det er forøvrig noe som aldri anbefales dersom foreldrene IKKE kan samarbeide, og det bør du forskåne barnet ditt for.

Men altså: skaff deg informasjon, fra troverdige kilder, ikke bare folk som "tror" og "mener" på nett.

Og ikke hør på de som mener du er ond fordi du faktisk tenker over hva slags far denne mannen ser ut til å bli. Din hovedoppgave framover er å beskytte barnet.

Jeg støtter denne!!

Jeg mener at min samboer måtte signere papirer på at han var faren på føedestuen, og så måtte vi sende inn papirer på at begge hadde foreldreansvar etter at vi var kommet hjem. Men vi hadde ikke samme adresse i folkeregisteret pga nylig flytting og vi var ikke kommet så langt. Sjekk det ut. Bli 100% sikker på hva som stemmer!!

• Liker 1
Gjest Far_38
Skrevet

Skjønner ingenting jeg.

Hvordan i alle dager er det kvinnfolk tenker som blir sammen med slike jævler og så gråter sin store nød når dem blir gravid???

Jeg synes dette er absolutt like uansvarlig som at menn ikke stiller opp for sine egne barn. Er man sammen med en slik person som TS utgir samboer for å være så må man for pokker være voksen nok til å ikke få barn med vedkommende.

For å sitere:

"....Han har et rulleblad som ikke likner noens syn, dårlig økonomi, ingen familie da han er vokst opp via fosterfamilie og institusjoner, alkohol og agresjonsproblemer.."Jeg tviler på at dette var noe du fant ut etter den krangelen. Hva forventet du egentlig? Med mindre du ble voldtatt så har du egentlig ingen andre å takke enn deg selv for den situasjonen du er i.

Dersom han fyren her er så fæl som TS sier så synes jeg begge burde blitt fratatt omsorgen og heller latt barnet vokse opp i en normal familie der foreldrene tar ansvar.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...