proudmum Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Heeei...Lurer på om noen har noen erfaring av småhund, spesielt om chihuahua, cavalier king charles spaniel, bichon frise.. Og hva anbefaler dere..? Har små barn. Har fra før en liten hund, pappilon tispe... hun er to år.. men dessverre ganske nervøs på 1åringen min. Biter ikke, men kan glefse for å holde henne unna...Dette liker jeg ikke. Hvordan er de andre hundene...? Skjønner det er fra hund til hund..men det er litt med rase også. Og med bjeffing, stell, røyting,osv. Ikke det at jeg skal skaffe nå eller noe, bare drømmer litt og tenker på senere Liker også store hunder, så kom med erfaringer. :gjeiper:
Gjest Bobler Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Hvis du kun ønsker en liten hund, ville jeg valgt en robust liten hund. Type Jack Russel Terrier, Dansk Svensk Gårdshund, Fransk Bulldog osv Hvor mye har du tenkt deg til mosjon/hjernetrim daglig? Cavalier ville jeg sett bort fra med en gang, pga alle helseproblemene. Chihuahua kan være vrien med små barn. Det er en stor hund i en bitteliten kropp og de har gjerne himla mye egne meninger og er ofte de blir grinete i barnefamilier. Bichon Frisè ville jeg heller sett nermere på av disse tre rasene. De krever en del pelsstell (også uten utstillingsklippen), men er som regel snille og greie. Kan bjeffe, men ikke like mye som f.eks papilon. Røyter ikke.
proudmum Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2012 Tenker å trimme en del. Liker det. Og vil gjerne ha en hund som tåler litt trening, meeen, som ikke MÅ ha flere mil hver dag liksom. Sånn er pappilon flott. Kan være med på hva som helst, men kan også ligge i sofaen bare. JA har hørt det er mye sykdom hos cavalier. Synd, for har ellers hørt nesten bare fint om de når det gjelder lynne osv. At de er flotte familiehunder osv. Bichin virker grei ja..men vet ikke så mye om den egentlig. Men jeg ivl ikke ha slik utstillings klipp på den..Vil den skal se "normal" ut liksom..
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Bichin virker grei ja..men vet ikke så mye om den egentlig. Men jeg ivl ikke ha slik utstillings klipp på den..Vil den skal se "normal" ut liksom.. Nå må du ikke bli fornærma, men jeg må si jeg smilte litt av denne kommentaren Du skal selvsagt få lov til å slippe å utstillingsklippe den eventuelle fremtidige hunden din, og jeg tror ikke noen kommer til å ta deg for det Riktignok har jeg møtt noen utstillingsfanatiske middelaldrende damer, men de er ikke så sterke, så du feier dem lett unna om de skulle kaste seg over deg :gjeiper:
Roo Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er vokst opp med en skjønn cavalier. Denne rasen er helt nydelig synes jeg. Familiekjær og turglad, rett og slett en innmari snill hund! Dessverre døde hun av hjerteproblemer i ung alder. Også noe å ta hensyn til, rasen har som nevnt over mye helseproblemer. Så vil jeg på det sterkeste råde deg til å velge en rase som passer for deg og din livsstil, ikke baser valget kun på utseendet til hunden. Lykke til med valget!
proudmum Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2012 Nei...utseende er ikke alt, viktigste er lynnet! Også litt det med helheten, villhet, pelsstell, røyting, lett å dressere osv.. Noe "negativt" er det med alle raser, da må man prioritere! Gøy å høre andres erfaringer.. Har hørt veldig mye fint om cavlier før...Hvordan var den med barn? Smååbarn, 1åringer osv som ikke er helt til å "stole" på, var den usikker sånn at den knurret eller var den trygg?
PRT Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Cavalier ville jeg aldri tatt sjansen på, så mye elendighet det er med helsen. Samme hva en oppdretter måtte si.
PRT Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Nei...utseende er ikke alt, viktigste er lynnet! Også litt det med helheten, villhet, pelsstell, røyting, lett å dressere osv.. Noe "negativt" er det med alle raser, da må man prioritere! Gøy å høre andres erfaringer.. Har hørt veldig mye fint om cavlier før...Hvordan var den med barn? Smååbarn, 1åringer osv som ikke er helt til å "stole" på, var den usikker sånn at den knurret eller var den trygg? Du vil ikke ha cavalier, er også flere her som prøver å advare deg, så hvorfor spør du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå