langbein86 Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 hei. jeg har 2 hunder i ett annet land enn mitt hjemland. den ene er en gatehund jeg ikke klarte aa ligge for a do naar den var liten, naa er den ca 3 aar. den andre er nyinnkjopt av min mann for jakt. den er 2 aar og supertrent og fin. familien til min mann bor i dette landet og vi er her minst 2 ganger i aret. gatehunden er haaplos aa gaa paa tur med, den vimser hit og dit og skjonner ingenting av aa gaa i baand. begge hundene bor sammen i en luftegard med stor plass og hundehus og trives godt sammen. sporsmaalet mitt er om det er dumt aa gaa paa tur med dem sammen, for jeg er redd den flinke hunden vil ta etter gatehunden naar det gjelder vimsing. men det er saa trist aa ta bare med den ene ogsaa og saa staar den andre aa graater. kan man klare a trene en voksen hund til aa gaa i baand? dette landet er fullt av gatehunder og det aa ha hunder som kjaledyr er ikke saa vanlig. derfor blir de ikke gatt paa tur med naar ikke jeg er her. noen erfaringer med dette?
spinnwild Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har opplevd at hunder som ikke kan å gå i bånd, går bedre/finere sammen med en hund som kan.
langbein86 Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2012 takk for svar. da skal jeg prove det litt mer.
Gjest Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Terho går greit i bånd, og går han sammen med hunder som vimser går han fortsatt pent, dog litt mer leken, men det går vel på at han er valp. Aldri opplevd at han har oppført seg dårligere på noen måte ved å være med andre hunder, eneste må være at det faller mer naturlig å bjeffe for han da.
mysticmoo Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Hvorfor kan du ikke lære den første å gå pent i bånd?
langbein86 Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2012 Hvorfor kan du ikke lære den første å gå pent i bånd? jo jeg har provd, men siden jeg er her to ganger i aaret bare saa glemmer hun saa fort og er samme vimsa som for naar jeg kommer tilbake. hehe.. trente masse med henne naar hun var liten og hun viste fremgang, men som sagt, ett halvt aar uten trening er mye glemt.. men altsaa, det er ikke ett stort problem at hun er vimsete, saann er hun. det jeg var redd for var om jakthunden vil ta etter henne, for det er litt krise siden han skal brukes på jakt og er topptrent. lillemor er som hun er, har ett helt spesielt firhold til henne fordi hun hadde ikke levd i dag hadde ikke jeg funnet henne i grofta og tatt henne med meg hjem. hun var da bare ett par uker gammel.. stakkars lille.. ikke lett aa vaere i ett land med saa mange magre gatehunder naar man er saa glad i hunder som jeg er...
mysticmoo Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Hvis du er der to ganger i året (vet ikke hvor lenge av gangen?) så vet jeg ikke om jeg hadde orket å lære vimsa å gå pent. Da hadde jeg vel heller bare gått tur med begge, så får vimsa trekke. Personlig tror jeg ikke at jakthunden vil ta etter vimsa, hvis den i utgangspunktet går pent. Men du vet jo aldri. Min yngste går kun pent i bånd med meg, og meg alene. Om vi går sammen med andre (med eller uten annen hund), noen andre holder han, eller om jeg går med begge mine sammen, er han klin umulig - drar, drar og drar. Og ærlig talt? Jeg gidder ikke trene på det, fordi jeg ikke har behov for det. Han går pent ellers, og det er alt jeg har bedt om. Mine hunder går 80% løs (bor fint til sånn sett), så de få gangene vi går turer i bånd, og bare bånd, så går jeg med en og en som regel. Spørs hvor tålmodig du er. Om du er tålmodig nok, kan du jo f.eks stoppe hver (eneste!) gang vimsa trekker. Må gå pent for å komme fremover. Spørs om det er noe poeng i å lære å gå pent hvis du ser de så sjelden. Slitsomt med trekkere, særlig hvis det er store hunder. Om det er liten hund, putt en sele på vimsa og la det stå til - gå tur med de begge og la vimsa trekke. Evt. bruk skikkelig trekksele og magebelte, så sliter du det ikke ut selv + god trening for vimsa.
Gjest Survival Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har opplevd at hunder som ikke kan å gå i bånd, går bedre/finere sammen med en hund som kan. Mine erfaringer er både ja og nei. Noen hunder gjør det, andre ikke. Hvis man har to hunder som er vanskelig å gå med, kan det være en idè å feste båndet i beltet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå