AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har tatt et friår etter vgs, og vet ikke helt hva jeg vil. Jeg begynner å bli mektig lei av å jobbe på samme sted nå (har jobbet her 2 år, altså mens jeg gikk på skole også). Er en slags butikkjobb, hvor det aldri er noe å gjøre, og det er INGEN utfordringer. Å jobbe fulltid der sliter meg rett og slett psyktisk ut. Nå ble det mye utenomsnakk her... Poenget mitt er: Kan jeg søke en annen jobb nå, selvom jeg har bestilt en reise på tre uker i begynnelsen av juni? Kan jo ikke akkurat skrive i søknaden at jeg skal ha ferie da, og det blir jo ikke naturlig å si det på et intervju. Så da føler jeg at jeg "lurer" evt. ny arbeidsgiver. Noen innspill? Må jeg holde ut her helt til juli?
Gjest *Maja* Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Søk på en stilling du er interresert i du. Skulle du komme på intervju så ville jeg opplyst at du allerede har kjøpt ferie. Pleier sjeldent å være et problem. Er jo naturlig at du vil ha ferie på sommeren som alle andre.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har tatt et friår etter vgs, og vet ikke helt hva jeg vil. Jeg begynner å bli mektig lei av å jobbe på samme sted nå (har jobbet her 2 år, altså mens jeg gikk på skole også). Er en slags butikkjobb, hvor det aldri er noe å gjøre, og det er INGEN utfordringer. Å jobbe fulltid der sliter meg rett og slett psyktisk ut. Nå ble det mye utenomsnakk her... Poenget mitt er: Kan jeg søke en annen jobb nå, selvom jeg har bestilt en reise på tre uker i begynnelsen av juni? Kan jo ikke akkurat skrive i søknaden at jeg skal ha ferie da, og det blir jo ikke naturlig å si det på et intervju. Så da føler jeg at jeg "lurer" evt. ny arbeidsgiver. Noen innspill? Må jeg holde ut her helt til juli? Søk i vei, du vil jo fortelle arbeidsgiver når du kan begynne om du får et tilbud, eller de vil spørre deg. Selvfølgelig kan det jo hende du går glipp av noen småjobber som bare MÅ ha folk i de tre ukene, men det er da mange som sikkert har et behov i f. eks juli i fellesferien. På en litt lengere stilling eller fast jobb så er det litt vanligere at folk er litt mer fleksible.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Takk for svar. Frister veldig å søke. Men jeg har ikke opparbeidet meg ferie, ergo har jeg ikke "rett" på ferie? Stemmer ikke det?
antibac Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Takk for svar. Frister veldig å søke. Men jeg har ikke opparbeidet meg ferie, ergo har jeg ikke "rett" på ferie? Stemmer ikke det? Søk i vei, jeg fikk en nestleder-stilling i en butikk selv om jeg informerte om at jeg skulle på ferie i 3 uker. Var ikke noe problem.
Gjest *Maja* Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Takk for svar. Frister veldig å søke. Men jeg har ikke opparbeidet meg ferie, ergo har jeg ikke "rett" på ferie? Stemmer ikke det? Nei, du får bare ikke betalt ferie. Altså ingen betaling mens du er borte, men du har jo opparbeidet feriepenger i den gamle jobben. Jeg har rett på 5 ukers betalt ferie, men kan få mer fri hvis jeg ønsker, men da uten betaling.
otilie Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 jeg pleier å si ifra på intervju at jeg skal ha ferie da og da.... det skal vel gå greit med mindre det er en sommerjobb du søker på
Kamikatze Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Men, så er det igjen mange potensielle arbeidsgivere som finner det pussig at en arbeidssøker prioriterer ferie fremfor den nye stillingen, og som muligens håper på å finne mer motiverte søkere. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Tusen takk for svar alle sammen, jeg tar jammen meg mot til meg og søker. Kamikatze: Er jo ikke det at man ikke prioriterer den, det er bare ikke mulig å avbestille uten å tape masse penger. :/ Nå er det søknadsskriving! Et lite spørsmål til: Jeg vil helst ikke nevne for nåværende sjef at jeg søker nye jobber - vil ikke skuffe ham om jeg uansett ikke får jobb. Reagerer arbeisgiver om jeg ikke oppgir noen som helst referanser i søknaden (ettersom han er den eneste referansen jeg har)? Eller er det like vanlig å oppgi referanse når du blir aktuell?
Kamikatze Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Hvorfor skal du ikke oppgi en referanse du kun har et profesjonelt forhold til? Du er ikke kjæreste med jobben, og heller ikke slave? Det er et fritt arbeidsmarked, og en må ikke hate gammeljobben for å søke en stilling hvor du bedre får brukt din personlighet og ditt potensiale. Hva er det verste som kan hende? At sjefen får ekstra tid til å forberede seg og speide etter aktuelle kandidater? At du, etter en medarbeidersamtale, kan få mer utfordrende oppgaver? At du kan bli hjulpet litt på vei ved hjelp av sjefens kontaktnett?
Gjest loren Skrevet 4. januar 2012 #11 Skrevet 4. januar 2012 Jeg søkte jobb for et par år siden, sa ikke noe om ferie i søknaden. kom til intervju og på slutten ble det snakk om evt oppstart, oppstart var egentlig 1. januar, jeg kom fra ferie den 8. dette sa jeg fra om, og fikk jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå