Bintou Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Vi leier nå leilighet og har lyst til å kjøpe, men pga mannens veldig usikre inntekt får vi ikke noe lån nå. Leiligheten vi bor i får vi kun ha til i sommer, og vi har egentlig ikke lyst til å flytte så ofte. I den anledning nevnte min mor muligheten for at hun kan låne med sin bolig som sikkerhet og sin inntekt + leieinntekt fra oss til grunn for å låne og kjøpe leilighet som vi kan leie inntil vi får mer sikker inntekt og kan låne så vi kjøper leiligheten av henne. Er det noen som har gjort lignende ordninger og har noen tips for hvordan man kan organisere slikt? Hun tenker da at vi skal betale leie som dekker alle kostnader med leiligheten, og om hun kan få det avdragsfritt gir jo dette mulighet for oss å spare EK som vi kan benytte for å kjøpe på senere tidspunkt. Er ikke helt sikker på hva som lønner seg her? Kan man sette opp kontrakt som gjør at vi f.eks kan få redusert kjøpspris basert på avdragene vi har "betalt" for henne? Tanken er jo ikke at hun skal opparbeide seg mer kapital, men hjelpe oss med bolig uten å ha noen egne kostnader for det. Det burde vel være mulig?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 En kompis av meg har gjort det på denne måten. Faren hans har kjøpt leiligheten han bor i, kompisen min betaler summen foreldrene ellers ville betalt i lånet i mnd, og dermed betaler han inn på sin egen leilighet. Foreldrene har ikke noe utgifter på det. Så alt er mulig. Han sparer også litt på siden til å kunne ha egenkapital til å kjøpe leiligheten av foreldrene senere. I banken er de klar over at det er sønnen som betaler inn lånet via at han på en måte leier, det er for å spare opp litt kredittverdighet.
Bintou Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2012 Ja, det er akkurat sånn vi tenker å gjøre. Spennende å høre at det fungerer, og også det at det er lurt at banken kjenner til ordningen. Da blir vel første steg å se på hva vi har råd til å betale i "leie" og hvor mye hun kan låne! Vi burde kanskje dra i banken sammen og legge frem saken?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Ja, det er akkurat sånn vi tenker å gjøre. Spennende å høre at det fungerer, og også det at det er lurt at banken kjenner til ordningen. Da blir vel første steg å se på hva vi har råd til å betale i "leie" og hvor mye hun kan låne! Vi burde kanskje dra i banken sammen og legge frem saken? Vil du komme med en oppdatering omkring regler/gjennomføring når dere har vært i banken? Jeg/vi vurderer å gjøre det samme.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Vi eier en leilighet som nå leies ut på boligmarkedet. Men til sommeren er vår eldste ferdig med utenlandsstudier, og ønsker å flytte hjem igjen. I den forbindelse tenker vi at hun kan leie denne leiligheten og betale slik at det dekker de reelle utgiftene våre (lån og kommunale avgifter). Hun "bor seg ikke ihjel", og vil da klare å legge opp litt egenkapitat til å kjøpe noe etter hvert. Noen venner av oss har en leilighet her i byen som deres barn har bodd i mens de gikk på vgs. De måtte flytte fra tettstedet de bodde på for å gå på vgs, og da kjøpte de like godt en liten leilighet slik at ungdommene slapp å leie på det åpne markedet.
Gjest RompeRusk Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Har tenkt å lufte samme ideen for mamma og pappa.. Har nå deltidsjobb (Og de LOVDE meg at de skulle hjelpe meg med leilighet når jeg hadde fast inntekt :gjeiper: ), så å betale leilighet skulle jeg ha råd til etterhvert.. Tenker da på en leilighet med tre rom, slik at jeg får mulighet til å leie ut til mine venninner (Som også er mine samboere nå ) Hadde vært fint om hva dere kom frem til med banken osv
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Den første leiligeten vi hadde var det foreldrene mine som kjøpte. men vi var med i banken for å ordne lån, og vår inntekt ble også vurdert i saken. Vi betalte lånet og foreldra mine kunne ikke "merke" at de eide en leilighet til bortsett fra på selvangivelsen. Der måtte pappa "føre over" slik at jeg fikk utbetalt det fradaget lånet gir på skatten. Det første året fikk vi også avdragsfrihet da vi slet økonomisk, og det gjorde at vi fikk spart noe mer. Når vi så ønsket en større leilighet hadde verdien steget såpass mye at vi fikk råd til det uten så mye større lån, og vi slapp og "hefte" lånekapasiteten til foreldra mine lenger.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Har tenkt å lufte samme ideen for mamma og pappa.. Har nå deltidsjobb (Og de LOVDE meg at de skulle hjelpe meg med leilighet når jeg hadde fast inntekt :gjeiper: ), så å betale leilighet skulle jeg ha råd til etterhvert.. Tenker da på en leilighet med tre rom, slik at jeg får mulighet til å leie ut til mine venninner (Som også er mine samboere nå ) Hadde vært fint om hva dere kom frem til med banken osv Da er det en fire-roms du skal ha. Tre roms betyr at det er 2 soverom + stue, så enten må de dele ett rom, eller så må du lete etter 4 roms.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Har tenkt å lufte samme ideen for mamma og pappa.. Har nå deltidsjobb (Og de LOVDE meg at de skulle hjelpe meg med leilighet når jeg hadde fast inntekt :gjeiper: ), så å betale leilighet skulle jeg ha råd til etterhvert.. Tenker da på en leilighet med tre rom, slik at jeg får mulighet til å leie ut til mine venninner (Som også er mine samboere nå ) Hadde vært fint om hva dere kom frem til med banken osv Da er det en fire-roms du skal ha. Tre roms betyr at det er 2 soverom + stue, så enten må de dele ett rom, eller så må du lete etter 4 roms.
Gjest RompeRusk Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Da er det en fire-roms du skal ha. Tre roms betyr at det er 2 soverom + stue, så enten må de dele ett rom, eller så må du lete etter 4 roms. Mente tre SOVErom! Beklager feilen
lilleGrethe Skrevet 4. januar 2012 #11 Skrevet 4. januar 2012 Det er bedre økonomisk for dere om hun låner dere penger så dere kan kjøpe leilighet (ved å øke sitt eget boliglån og viderelåne til dere), eller om hun er medlåntaker på lånet deres hvis dere finner et sted dere vil kjøpe. (Det er mer vanlig nå enn å kausjonere). På denne måten får dere fradraget for renteutgiftene på skatten (det får dere ikke om dere leier). Dersom dere står som eiere på leiligheten, slipper hun også eventuell skatt på leieinntekter og eventuell formueskatt på boligen. Når dere står som eier av boligen, får dere fordel av eventuell prisstigning. Dersom hun skulle selge til dere, tror jeg det kommer skatt på forskjellen mellom markedspris og salgspris, dersom det overstiger beløpet for skattefrie gaver/forskudd på arv. Dessuten vil kostnader for tinglysning o.l. komme i tillegg. Med moren din som långiver, setter dere opp et gjeldsbrev, avtaler lånets forutsetninger (f.eks. samme rentefot og innbetalingshyppighet som hun har i banken), og begge innberetter lånet på selvangivelsen. Det er da naturlig at hun har sikkerhet i boligen deres dersom dere skulle få betalingsproblemer. Med moren din som medlåntaker, står dere også fritt til å avtale at moren din kan ha pant i boligen dersom dere ikke klarer å betjene lånet. Forutsetningen for å velge en av disse løsningene er selvfølgelig at hun er komfortabel med det, og at dere selv har tro på at dere klarer å betale ned renter og avdrag. Det er viktig å ha snakket sammen om hvordan dere løser det om det skulle skje noe uforutsett, f.eks. om mannen din blir arbeidsledig, og dere trenger betalingsutsettelse eller ekstra lån fra moren din for å betale ned lån i banken. Lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå