Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Jeg har tenkt å starte med solarium og ønsker litt hjelp til ting jeg lurer på.

Jeg er 17 år. Før hadde jeg en normal, solbrun hudfarge, ble lett brun og fargen varte lenge. Men på grunn av diverse psykiske sykdommer har jeg holdt meg mye innendørs og jeg er nå kritthvit. Blir også veldig tregt brun om sommeren nå (men så har jeg heller ikke har hatt ork til å bruke så lang tid på å forsøke).

Hovedspørsmålet mitt er hvor ofte og hvor lenge jeg burde ta solarium? Jeg er ikke ute etter å bli brun raskt, men å få en normal og fin farge. Jeg tenkte 10 minutter én gang i uka. Blir det for lite? Blir det sånn at jeg da "starter på nytt" neste gang?

Burde jeg ta noen kosttilskudd (betakaroten, vitamin d etc)? Eller er det unødvendig?

Og så lurer jeg på om man ikke skal ha noe på ansiktet eller om mineralfoundation med SPF er å anbefale. Solkrem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke bruke solkrem, og 10 min i uka er altfor lite hvis du vil ha resultater :) Men hvor mye som er riktig varierer veldig. Jeg pleier å begynne med 15-20 minutter annenhver eller hver tredje dag.

Nå tar jeg 30 minutter en eller to ganger i uka. Jeg er bare gyllen, og ansiktet mitt skriker på ingen måte solariumsbrun :)

Men forøvrig ble det jo innført 18 årsgrense på solarium nå etter nyttår, eller er det bare på brun og blid?

Skrevet

...og du skal ikke ta vitamin D, for det er vitaminet du får nettopp ved å få sol på kroppen :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Aldersgrensen begynner fra 1. juli, så jeg får stå på et halvår fremover nå. :gjeiper:

Da tenker jeg at jeg begynner med 15 minutter hver tredje dag, så får jeg evt. trappe opp om det blir for lite.

Hva med mineralfoundation med SPF og betakaroten? Nødvendig? :)

Og sikkert et klossete spørsmål, men er solarium på treningsstudioer/andre lignende steder like bra som det på Brun og blid?

AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje jeg ville tatt ti min hver 2. dag og så heller øke på etter en uke!?

Og skru av ansiktssolen! :)

Jeg tar 18-20 min om det er en stund siden sist, opp til 22-23 om det er under en uke siden sist. Og jeg har vært tilsammen nesten 4 uker i syden og Florida siden august, så har da LITT grunnlag :)

Husk å kjøpe inn bodylotion til å smøre med etter soling! (jeg pleier dusje noen timer etter soling og smøre da)

AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg skru av ansiktssolen under hele solingen? Og alle gangene? :)

Takk, bodylotion hadde jeg ikke engang tenkt på. Bare en helt vanlig, for eksempel Dove?

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det ofte er i ansiktet man blir rød dersom man ligger for lenge, i tillegg er vel de fleste solene hos brun og blid konstruert slik at man skal få brunere ansikt enn kropp. På de gamle solene er det ekstrarør mellom de vanlige rørene ved ansiktet og på de nye er det noen sinnsyke lyskasteraktige ved hodet...

Også er det rynker da...

Jeg har aldri solt ansiktet ute, må ha caps og solbriller om jeg skal greie å ligge på stranda og skrur av ansiktssolen i solariumet, og synes jeg har mye mindre rynker enn jevnaldrende.

Har en venninne som soler seg mye med ansiktssol, hun ser helt gul ut i ansiktet på bilder i tillegg :)

Bruk en bodylotion du liker :) Man blir fort tørr, nemlig...

Skrevet

Takk for svar. Aldersgrensen begynner fra 1. juli, så jeg får stå på et halvår fremover nå. :gjeiper:

Da tenker jeg at jeg begynner med 15 minutter hver tredje dag, så får jeg evt. trappe opp om det blir for lite.

Hva med mineralfoundation med SPF og betakaroten? Nødvendig? :)

Og sikkert et klossete spørsmål, men er solarium på treningsstudioer/andre lignende steder like bra som det på Brun og blid?

Jeg har hatt god effekt av betakaroten når det kommer til solbrenthet og soleksem, men ikke så mye med farge. Nå er jeg jo naturlig brun fra før av da så kansje derfor det ikke har så mye effekt på meg:)

Selv synes jeg brun og blid er helt elendige. Har aldri fått farge i solariumene deres, og jeg blir LETT brun. Anbefaler heller Bluebox eller City Sun hvis du har det i nærheten!

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bruke solkrem? For det burde du absolutt bruke, enten du tar solarium eller

ligger på stranda.

Skrevet

Hvorfor ikke bruke solkrem? For det burde du absolutt bruke, enten du tar solarium eller

ligger på stranda.

Nei, det burde hun ikke :)

"Statens strålevern fraråder bruk av solkrem i solarier. Det er bedre å redusere tiden i solariet for å unngå å bli brent. Dersom du trives i et solarium, synes det er avslappende, og du ønsker å ligge lenger, bør du heller anvende et solarium med svakere rør."

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1314163

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare slenge inn en kommentar angående tid. Ser noen av dere skriver at 10 min er aalt for lite, men jeg har blitt brent av 7. Det kommer helt an på hva slags hud man har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...