lille_fiol Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Fikk netopp vite at jeg fikk karakter 2 på matte på enkelt nivå og karakter 1 på matte s1. Har tenkt å søke biologi eller husdyrvelferd til høsten 2012 og planen var at jeg skulle bestå s1 nå og så ta s2 til våren og komme inn på et eventuelt studie i høst. men denne matten forhindrer meg i å få en utdannelse. Uten matten har jeg ikke de realfagene jeg trenger for å komme inn. Og jeg sitter å spør meg selv,mange tenker sikkert hvorfor velge biologi og slike linjer hvor du trenger mattematikk hvis du er dårlig i akkurat disse fagene,fordi jeg ikke aner hva jeg ellers vil bli eller gjøre,jeg vil gjøre noe som har med dyr å gjør..nå føler jeg bare at hele planen dette året går ned i dass,vennene mine er snart ferdige med utdanningene sine og her sitter jeg og kjeder livet av meg og ikke får til noenting ble en sutretråd dette her.. noen som har noen oppmuntrende ord å komme med? kunne virkelig trengt det. ser bare at venner og familie ser på meg med medlidenhet i øyene,føler egentlig at de tror at jeg ikke kan klare dette her med matten. jeg begynner å lure på om jeg har dyskalkuli eller om jeg bare er dårlig i matte. skal ta en prat med legen min angående dyskalkuli da...
Kamikatze Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Ingen dyslektikere jeg kjenner lar det stoppe dem fra å skrive. Hvorfor skal du la deg stoppe av hva du tror andre tror? Dette dreier seg ikke om dem, men om deg. Er du svak i matematikk, må du styrke mattekunnskapene. Selv hadde jeg svake mattekarakterer, ikke fordi jeg var dårlig i matte, men langsommere, og fikk gadd sjelden bruke tiden jeg trengte. Nok om det. Matematikk er i grunnen et språk, og før du har lært å snakke det flytende, vil du slite. Du må forstå grunnlaget på et trinn før du kommer til neste. Det er ofte en forutsetning. Anbefaler deg bøker som "Mathemagic" og liknende, som gir deg en del jukseteknikker på det mest grunnleggende. Dernest bør du prøve å lese all matte med forståelse. Fatte hvorfor er essensen, derfor må du kanskje ned et trinn, og lese litt, for å lette det på neste. Det er ikke vanskelig, om du bare er metodisk. Det er ikke vanskelig, kun tidkrevende. Sett av mer tid.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 har vært rævva i et par fag selv, og det har senket snittet mitt.... veldig kjipt, men så begynte jeg å kikke på studier som er lignende det jeg ønsket å gå. Og jeg trives veldig på det studiet jeg kom inn på! Er det ikke noen andre studier du kunne tenke deg? Har du sett ordentlig på alle de forskjellige studiene du kan velge? Ellers kan du jo jobbe masse med matten, prøve å få deg litt hjelp med den, og ta det opp igjen som privatist hvis det går dårlig....
*Sinnataggen* Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 vet om felre som har fått en ekstralærer i matte. det trenger ikke være en lærer eller noen fra skolen, men noen som er flink i matte. betal ham eller henne bittelitt for et par ganger i uken, så går det raskt. dette kun om du er seriøs og virkelig vil få matten i havn.
lille_fiol Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2012 jeg er enig i det dere skriver. Disse to fagene jeg tok opp nå var jo hos privatist. Men som en som kun har hatt matte praktisk (altså det lette nivået) og komme inn i en matteklasse med s1 var det helt jævlig for min del,og jeg ble bare mer og mer umotivert. Så jeg har tenkt litt nå på å kanskje ta t-matten som da er trinnet,mellom p-matten og s-matten, for som du kamikatze skriver så er det nok best å forstå et trinn for å komme videre,merka at de som hadde t-matte skjønte mye mer i timene for mye av det hadde de hatt før. Du kunne nesten sammenlignet meg som en nybegynnende balettdanser som skulle danse i toppklassen plutselig,det sier jo seg selv at dette nesten er umulig. Synes at det er litt dumt at jeg ikke ble rådet til dette av rådgiverne,men sånn er det nå bare. Jeg har tenkt at jeg eventuelt får en mattelærer nå som hjelper meg å klare s1 til våren. noen som vet om man da kan ta eksamen i s2 til høsten og fremdeles komme inn eller må man vente et helt år til? angrer på at jeg ikke har startet med dette før,kjenner jeg klør i fingrene etter å begynne på et studie nå. hvis ikke må jeg ta t-matten nå samtidig med s1 og d kan bli litt vanskelig men må da være mulig. åså ta s2 og søke meg inn på studie neste høst...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå