AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Heisann. Jeg har tatt et friår etter ungdomskolen, så jeg skal derfor starte på videregående et år senere enn mitt årskull. Det jeg lurer på er, at jeg vet ikke helt hva jeg vil bli. Jeg intereserer meg for kriminalitet,kriminelle gjenger og sminke. Tips?? Hvilken linje ??
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Du kan ikke ta vanlig gymnas da? Der jeg gikk hadde vi faget "rettslære". Jeg tok ikke det, men jeg tok andre interessante samfunnsfag som "sosiologi og sosialantropologi" og "samfunn kunnskap". I samfunns kunnskap lærte vi om miljø mennesker vokser opp i og var inne på kriminalitet og sånn også. Hvis du interesserer deg for kriminalitet, er det vel lurt å fokuserer på samfunnsfag tenker jeg, og så kan du gå videre til å søke deg inn på politiskolen eller studere andre ting på universitet. Du er 16 år, det er helt greit å ikke vite hva du vil. For de som ikke vet hva de vil, er allmennfag helt greit da du er innom engelsk, matte, samfunnsfag, naturfag, språk osv. Så kan du hvert år velge deg videre i en retning du er interessert i.
Mononoke Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Kriminologi. Men da må du jo selvfølgelig fullføre vgs først. Hvorfor skal du ta et friår nå? Må vel være mye bedre å bare begynne å bli ferdig, sammen med vennene dine? Nå gjelder muligens ikke dette deg, men ofte vil de som tar et friår etter ungdomsskolen falle fra, sånn statistisk sett. Om du er skolelei, MÅ du jo ikke gå allmenn, du kan jo velge en annen, litt mer kreativ studieretning og fortsatt ende opp med generell studiekompetanse.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 allmenn og å konsentrere seg om samfunnsfag blir vel det beste alternativet om du senere vil studere kriminologi, politi eller noe.. det finns skoler for sminkører også http://www.niss.no/utdanningene/Makeup fks. Da kan du fint ta formgivningsfag på vgs for å lære litt om fargelære og sånne ting... Du kan også ta frisør på vgs, men ta et påbyggningsår etterpå med allmenn så du kan studere videre:)
Pinkee Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Jeg er nå over 40, å vet fremdeles ikke hva jeg vil bli---- Mitt råd til deg; skaff deg studiekompetanse!! ALT blir mye lettere i fremtiden da. Men, du kan jo gå yrkesfag feks frisør el, for så å spe på med påbygging, hvis du har friår fordi du er skolelei. Men, studiekompetanse er aldri å forakte!!! Lykke til i et vansklig valg
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Anbefaler kriminologi, spennende fag Du bør ha litt gode karakterer, ikke veldig lett å komme inn, men det er bare å jobbe for det Anbefaler deg å ta noe du får generell studiekompetanse for, da utelukker du ikke noe om du skulle bestemme deg for noe annet senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå