Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en 22år gammel jente som har nå gått uten prevensjon i 2år, men har ikke prøvd og bli gravid på ordentlig for rundt 1år siden. Har vært hos lege som ba meg bare leve som normal og komme tilbake om 3mnd (nærmer seg dato nå). Er veldig spent på hva han kommer til og gjøre osv, noen som har vært i samme situasjon?

Har prøvd el-tester uten positiv virkning. Tenkte nå og begynne å ta vitaminer, noen som vet hvilke som kan øke sjansene?

Hva gjorde dere for å bli gravid? (dere som prøvde en god stund)

Håper på en liten spire i magen snart, dette er ikke noe morro:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha prøvd ett år uten å få det til må så godt som alle få hjelp for å bli gravide. For enkelte kan dette være mindre medisinering, for andre kreves prøverør.

Det som skjer nå er at du henvises til gynekolog, og mannen henvises av sin fastlege til sædprøve. Eventuelt henviser legen din dere til parutredning. Så får dere hjelp videre derfra.

Vitaminer vil ikke hjelpe noe med mindre du har beviste mangelsykdommer. Det vil heller ikke andre reseptfrie preparater, kjærringråd eller behandlinger. Har man forsøkt over ett år uten resultater er det sannsynligvis ett eller annet i veien som krever medisinsk behandling.

Skrevet

Hm, ok. Jeg har nå kjøpt Folat, for har lest og fått hørt at det er bra for prøvere også.

Er veldig spent nå, vil jo få fortgang i sakerne! synes jeg har gått alt for leng som prøver nå, flere har blitt gravid 2 ganger i mellomtiden til og med, ganske frustrerende :/

Gynegolog har jeg vært til, fant ingen feil der.

Men som legen min nevnte så er det ikke altid positivt og være slank, som jeg er..

Skrevet

Hm, ok. Jeg har nå kjøpt Folat, for har lest og fått hørt at det er bra for prøvere også.

Er veldig spent nå, vil jo få fortgang i sakerne! synes jeg har gått alt for leng som prøver nå, flere har blitt gravid 2 ganger i mellomtiden til og med, ganske frustrerende :/

Gynegolog har jeg vært til, fant ingen feil der.

Men som legen min nevnte så er det ikke altid positivt og være slank, som jeg er..

Folat hjelper ikke for å bli gravid. Men det stemmer at det er viktig å ta det som prøver. Man bør ha fulle folsyrelagre i det man blir gravid for å hindre skader på fosteret, derfor bør man starte tre måneder før en eventuell graviditet.

En gynekolog kan ikke se noe som helst på en enkel undersøkelse, i alle fall veldig lite. Man må utredes over tid - blodprøver, hormonprøver, LAP, og så videre. Og i 50% av tilfellene der man sliter med å bli gravid skyldes det feil hos mannen, første steg i en utredning bør derfor alltid være sædprøve av mannen.

Det å være slank er bare positiv. Det som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid er dersom man ligger utenfor normal BMI, da som regel fordi man oftere opplever syklusforstyrrelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...