Gå til innhold

Dumt å bry meg? Oppmerksomhet i forbindelse med fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått ei søt lita prinsesse, 5 måneder siden. For 2 år siden fikk nevøen min barn, de inviterte til dåp, det skal ikke vi. Tanten og kusinen min (som også er tante og kusine til han) ga de nydeligste gaver, håndlagde gaver, vakre kort og noen sølvsmykker.

Da jeg fikk barn nå fikk jeg en sms fra kusinen min og tanten min hørte jeg aldri noe fra, min bror hadde truffet henne på sykehuset (hun vasker der) og hun hadde bedt han hilse meg så mye og si gratlerer med bebien. Hun kom ikke en gang opp for å hilse på oss. Jeg kan egentlig forstå det, kanskje hun var redd for å forstyrre, at jeg ikke ville ha besøk osv, hun hadde i alle fall vært hjertelig velkommen.

Nå har tiden gått, jul har det og vært, og jeg forstår at det er sånn det er. Det er ikke sånn at jeg vil ha oppmerksomhet for gavenes skyld, og jeg forstår at det er litt forksjell på det å invitere til dåp og det å ikke gjøre det, men det sårer meg at de ikke gir en liten oppmerksomhet i det minste... Er jeg tullete som bryr meg? Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke at du er tullete som bryr deg. Det er jo litt sårt at de favoriserer nevøen din... har de bedre kontakt med han enn med deg tror du? Eneste forklaring jeg kan komme på for at de ikke har vært å hilst på engang!

At du ikke har fått gaver er en annen sak. Grunnen er nok så enkel som at dere ikke har invitert dem i dåp...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at du er tullete som bryr deg. Det er jo litt sårt at de favoriserer nevøen din... har de bedre kontakt med han enn med deg tror du? Eneste forklaring jeg kan komme på for at de ikke har vært å hilst på engang!

At du ikke har fått gaver er en annen sak. Grunnen er nok så enkel som at dere ikke har invitert dem i dåp...

Ja, jeg er ikke ute etter gaver, men et tegn på at de bryr seg.. Han nevøen min har de ikke nærmere forhold til, vil si at de har "nærmere" forhold til meg, men han nevøen har ikke far og har hatt en del motgang i livet, tror det er derfor gavene og oppmerksomheten var så stor. Men fra det og det å gi null oppmerkosmhet, annet enn en sms fra kusinen, til meg blir så veldig stor synes jeg. Jeg vet at jeg ikke kunne gjort sånn forskjell å mine tantebarn. Synes bare det er litt sårende, men er redd for at det er jeg som er teit.

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte mennesker er mer opptatt av konvensjoner,enn mennesker. Dette er de som gir fine sølvsmykker ol til dåp, fordi det passer seg. Sårt, men sånn er det bare.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke be de på middag en dag? Eller kaffe eller noe? Kanskje de ikke vil trenge seg på og venter på en invitasjon fra dere :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke be de på middag en dag? Eller kaffe eller noe? Kanskje de ikke vil trenge seg på og venter på en invitasjon fra dere :)

Nja, tror faktisk ikke at det er problemet, jeg har sagt at de gjerne må komme, sist jeg traff kusinen min sa hun "skulle jo vært hos deg, kommer en tur på fredag", hun kom aldri og det er over to måneder siden nå.

Uff, høres ut som om jeg vl fremstille de som slemme er eller noe, mener egentlig ikke det, er bare skuffet og lurer på om jeg er vanskelig som bryr meg. Og det ser ut som flere enn meg hadde brydd seg om dette, så da føler jeg meg ikke riktig så håpløs lenger, og det er jo bra. :) Hun tanten min har alltid vært en litt kald type, så det er sikkert ikke så rart, synes bare det er så utenksomt å gjøre sånn forskjell.

Skrevet

Enkelte mennesker er mer opptatt av konvensjoner,enn mennesker. Dette er de som gir fine sølvsmykker ol til dåp, fordi det passer seg. Sårt, men sånn er det bare.

Det har jag också upplevt.

Eftersom vi inte haft dop/dåp för våra barn har vi inte heller fått gaver i samband med det. Något som jag ser som naturligt.

Dock har vi fått "nyföddhetsgaver" i form av någon leke, lite kläder och blommor etc.

Att ni inte får samma gavemängd eftersom ni inte har dåp eller annan alternativ cermoni är nog bara att acceptera. Men viss uppmärksamhet bör ni väl få ändå.

Varför inte ta och bjuda in till 6 månaders fika?

Kaker och kaffe, kanske lätt lunch till firandet av 6 månadersdagen?

Skrevet

Nja, tror faktisk ikke at det er problemet, jeg har sagt at de gjerne må komme, sist jeg traff kusinen min sa hun "skulle jo vært hos deg, kommer en tur på fredag", hun kom aldri og det er over to måneder siden nå.

Uff, høres ut som om jeg vl fremstille de som slemme er eller noe, mener egentlig ikke det, er bare skuffet og lurer på om jeg er vanskelig som bryr meg. Og det ser ut som flere enn meg hadde brydd seg om dette, så da føler jeg meg ikke riktig så håpløs lenger, og det er jo bra. :) Hun tanten min har alltid vært en litt kald type, så det er sikkert ikke så rart, synes bare det er så utenksomt å gjøre sånn forskjell.

Men da var det jo ikke en invitasjon fra deg, hun bare sa at hun skulle komme. Og å si at de gjerne kan ta seg en tur er ikke det samme som å be de. Prøver ikke å være vanskelig altså, men noen mennesker komme rikke med mindre de får en klar invitasjon :) ring og be de på middag en dag så kommer de nok :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått ei søt lita prinsesse, 5 måneder siden. For 2 år siden fikk nevøen min barn, de inviterte til dåp, det skal ikke vi. Tanten og kusinen min (som også er tante og kusine til han) ga de nydeligste gaver, håndlagde gaver, vakre kort og noen sølvsmykker.

Da jeg fikk barn nå fikk jeg en sms fra kusinen min og tanten min hørte jeg aldri noe fra, min bror hadde truffet henne på sykehuset (hun vasker der) og hun hadde bedt han hilse meg så mye og si gratlerer med bebien. Hun kom ikke en gang opp for å hilse på oss. Jeg kan egentlig forstå det, kanskje hun var redd for å forstyrre, at jeg ikke ville ha besøk osv, hun hadde i alle fall vært hjertelig velkommen.

Nå har tiden gått, jul har det og vært, og jeg forstår at det er sånn det er. Det er ikke sånn at jeg vil ha oppmerksomhet for gavenes skyld, og jeg forstår at det er litt forksjell på det å invitere til dåp og det å ikke gjøre det, men det sårer meg at de ikke gir en liten oppmerksomhet i det minste... Er jeg tullete som bryr meg? Takker for svar!

Ringte du eks. og ønsket henne god jul? Kansje ikke vanlig å høre fra seg i din familie sånn Fikk din tante først vite om fødselen da hun traff din bekjent på sykehuset,eller hadde noen underrettet på forhånd?

Hadde jeg vært tante,så hadde jeg blitt stuss om jeg fkk vite det via bekjente

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS forstår at dette er sårt...Jeg hadde nok blitt lei meg jeg og, spesielt om jeg var veldig nær denne tanten.

Men dette er DIN tante ikke tanten til ditt barn?

Jeg forstår jo at din tante er veldig begeistret for å bli tante en gang til da? Jeg vet faktisk ikke om alle mine tanter hadde gitt meg og mitt barn masse oppmerksomhet, men det er jo alltid stas å BLI tante.

AnonymBruker
Skrevet

bekalger jeg leste helt feil! Jeg laget innlegg nr ti. Tar det tilbake. :)

Skrevet

Er du sikker på at de fikk så mye mer oppmerksomhet ved fødselen? Kanskje eneste oppmerksomheten de fikk var til dåpen?

Når du da ikke skal ha dåp vil du dermed miste den oppmerksomheten som de fikk.

Du skrev ingenting om de fikk oppmerksomhet også ved fødsel så da går jeg ut ifra at de ikke fikk mer enn deg da, men fikk mye til dåpen, som du ikke skal ha.

Skrevet

Jeg ble i grunnen mest nysjerrig på hvordan famiieforholdene er hos dere, HI. Det er da ikke mulig at du og din nevø har felles tante og kusine, med mindre det er noen seriøse inngiftegreier på gang :)

Når det kommer til det med gaver og "oppmerksomhet", som vel bare er et annet ord for " liten gave" ;), så er det vel ikke sikkert at tanten og kusinen husker hva de gjorde for to år siden eller er av typen som måler og veier slik at ting blir likt. Jeg vet med meg selv at jeg slett ikke holder styr på fra gang til gang hvor mye vi har gitt til jubilanter, konfirmanter og andre festligheter.

• Liker 1
Gjest Tulling
Skrevet

Hallo?? Om hun og nevøen har felles kusine og tante så bergtær jo bare at det er minst tre søsken. Hjelpes!

Gjest Tulling
Skrevet

Hallo?? Om hun og nevøen har felles kusine og tante så bergtær jo bare at det er minst tre søsken. Hjelpes!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du og din nevø ha samme tante???

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jag också upplevt.

Eftersom vi inte haft dop/dåp för våra barn har vi inte heller fått gaver i samband med det. Något som jag ser som naturligt.

Dock har vi fått "nyföddhetsgaver" i form av någon leke, lite kläder och blommor etc.

Att ni inte får samma gavemängd eftersom ni inte har dåp eller annan alternativ cermoni är nog bara att acceptera. Men viss uppmärksamhet bör ni väl få ändå.

Varför inte ta och bjuda in till 6 månaders fika?

Kaker och kaffe, kanske lätt lunch till firandet av 6 månadersdagen?

Det er ikke naturlig å gi gaver i forbindelse med dåp annet enn nær familie, faddere og ellers de som er invitert i dåpen.

AnonymBruker
Skrevet

...... så bergtær jo bare.....

Hva er/betyr bergtær?

AnonymBruker
Skrevet

Eh...nei! Jeg har både nevøer og tanter, samt en skokk med kusiner. Nevøene mine er JEG tante til. Det betyr også at de som er mine, og mine søskens, tanter, er min nevøs grandtanter. Våre, altså jeg og mine søskens, kusiner er filletanter til barna våre, som da inkluderer min nevø.

For at TS og hennes nevø skal ha felles tante og kusine, så må TS's tante, med et jentebarn på slep, ha giftet seg med TS sin bror, eller bror til den andre forelderen til nevøen, og på den måten ha blitt en inngiftet tante til nevøen...eller no'...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...