Gå til innhold

Trenger litt råd ang. hybelleilighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en liten hybelleilighet som er ment for bare en person. Jeg reiser hjem i helgene, så jeg er på hybelen 5 dager i uken. I løpet av de 5 dagene er kjæresten min her i kanskje 2-3 dager. Som oftest 3 dager. Han er bortreist på jobb annenhver måned ca.

Det jeg lurer på er om hybelværten min har rett til å klage på dette? At jeg har overnattingsbesøk på 2-3 dager så og si hver uke i en måned? Han bor ikke her med meg, men er på besøk ettersom det er en stor avstand mellom oss og det blir litt for kort for oss å bare være sammen i helgene. Jeg har overhodet ikke fått klage på dette, men moren min påstår at han burde ikke være her i mer enn to dager. Kan dette gjøre at jeg ikke får beholde hybelleiligheten til neste år? Er veldig redd for å miste denne leiligheten.

De jeg leier hos røyker ikke, men kjæresten min som ofte er her, røyker. En gang hadde han røkt inne uten min tillatelse, så jeg fikk en liten klage på dette. Jeg ble direkte redd når jeg fikk klagen, så jeg svarte ikke på klagen (fikk den på SMS). Hybelværten ser ikke ut til å like meg så godt når han møter meg, men konen hans er veldig ovenpå og snakker mye med meg når jeg møter henne... Kjæresten min bruker å stå utenfor døren og røyke, vi har selvfølgelig askebeger ute slik at det ikke ligger sigarettstumper overalt. Men jeg har dårlig samvittighet for dette, og siden hybelværten min sikkert ikke liker dette, kan jeg da miste hybelen?

Vet dette hørtes veldig rart ut og at det kanskje er rart å spørre dere her inne, men jeg må bare vite hva dere hadde gjort om jeg for eksempel leide en hybel hos dere. Jeg er stille av meg, bråker aldri og har ikke fått noen andre klager enn den ene klagen på røykingen.. Jeg er så redd for å miste hybelen, derfor trenger jeg andres synspunkt. Tusen takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror at i min leiekontrakt står det at beboers partner og barn har rett til å kunne bo her..

Altså kunne mannen min flyttet inn uten at huseier kunne kastet meg ut.. Jeg vet ikke om dette er en regel som alle har, eller om det er spesielt for min kontrakt, men det er jo bare å sjekke hva som står skrevet i kontrakten?

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg skal sjekke hva som står i kontrakten. Jeg vet at det står at hybelen er beregnet for bare en person og at ingen andre kan flytte inn, men som sagt, kjæresten min bor her ikke, han er bare på besøk. Syns det er en vesentlig forskjell på det å besøke og å bo et sted.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært min hybelboer og generelt var stille av deg så hadde jeg ikke stusset på at kjæresten overnatter eller røyker ute. Jeg hadde nok garantert ikke fått det med meg heller. Ingen oppsigelsesgrunn. Det eneste jeg kan tenke meg at du kan få litt stress på er dersom varmvann og strøm er inkludert i husleia siden dusj, ekstra oppvask, vaskemaskin mm gjerne følger av at det oftes ikke er en person i husholdningen, men to. Dette kan du betale ekstra for dersom det blir tatt opp.

Skrevet

Du har rett til å ta opp kjæresten din som samboer så lenge leiligheten ikke blir "overbefolket". Det står i husleieloven. :)

Skrevet

Mener du kan ha overnattingsgjester som du vil, så lenge det ikke medfører vesentlig økt slitasje på leiligheten sett mot at du bare er en.

Men røykingen er alvorlig. Han må i alle fall ikke finne på å røyke inne, men jeg er usikker på det juridiske rundt uterøyking. Da jeg leide ut en periode hadde jeg tatt med i kontrakten at røyking på eiendommen ikke var tillatt. Det siger fort inn.

Skrevet

Men røykingen er alvorlig. Han må i alle fall ikke finne på å røyke inne, men jeg er usikker på det juridiske rundt uterøyking. Da jeg leide ut en periode hadde jeg tatt med i kontrakten at røyking på eiendommen ikke var tillatt. Det siger fort inn.

Kan man kreve det? trodde at så lenge man holdt døra inn til leiligheten lukket så var man teknisk sett i friluft?

Skrevet

Kan man kreve det? trodde at så lenge man holdt døra inn til leiligheten lukket så var man teknisk sett i friluft?

Det står jo som regel noe om "disponering av uterom" i en kontrakt. Jeg føyde til det med røyking her da jeg leide ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...