AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Tror jeg har begynt å få det til nå, men jeg har krøllet en del med å skjønne meg på syklusen min at jeg vil høre med dere! (Selv om det vel egentlig ikke er så vanskelig, men nå vil jeg det skal klaffe ved neste eggløsning - så vil forsikre meg om at jeg er på rett spor ) Har nemlig klart å lure meg selv en god del ganger :gjeiper: Har fulgt med på syklusene mine en stund, og alt fra 27-31 dgr mellom hver syklus er normalt for meg. Dette er vel i bunn og grunn en regelmessig syklus? Fra november til desember hadde jeg 27 dgr mellom, og trodde da at neste mens kunne ventes 1 nyttårsdag - egentlig fordi jeg fikk positive eggløsningstester lørdag 17 (sent på kvelden) og søndag 18 (tidlig på kvelden). Trodde jo at mens ALLTID kommer 14 dager etter eggløsning! Men nei, mensen kom ikke før morgenen i dag, 3 januar. Så da gikk det altså 31 dager mellom menstruasjonene fra desember til januar. Det er det lengste jeg noen gang har opplevd å ha mellom. Og ifølge min utregning så var eggløsningen da ca 16-17 dgr før mensen denne gang - ikke fjorten. Da antar jeg altså at neste eggløsning vil finne sted en eller annen gang i løpet av uke 3 (16-20 januar), stemmer ikke det? Det er iallefall mest sannsynlig. Evt at sjansen for å bli gravid også kan være til stede i slutten av uke 2, hvis jeg plutselig får en tidlig eggløsning (og kortere syklus)? Hva sier dere, tenker jeg riktig? Siden ingen spørsmål (forhåpentligvis) er for dumme til å stilles, så tar jeg sjansen og poster :gjeiper: Takk!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Edit: Men jeg har krøllet en del med å skjønne meg på syklusen min, SÅ jeg vil høre med dere!
Athene Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Eggløsning skjer 12-36 timer etter siste positive eggløsningstest. Eggløsning skjer 11-17 dager før første dag i neste menstruasjon. 14 dager er et snitt, men lutefasen kan variere fra kvinne til kvinne. Men for den enkelte kvinne er lutefasen konstant. Med litt uregelmessige sykluser, og noe usikker lengde på lutefase, er ikke neste eggløsning sikker. Ut i fra det du skriver om eggløsningstest og mens kan det se ut til at lutefasen er på 14-16 dager (noe avhengig av din individuelle LH kurve, hvordan du traff med testing, og når på døgnet ting har skjedd). Med sykluser på 27-31 dager kan du da vente eggløsning 14-16 dager før neste mens, mellom 13 og 19 januar. Men her er det mange usikkerhetsmomenter. Se også etter andre tegn - smerter, eggløsningsslim, etc. Du kan også tempe for å kartlegge dette. Jeg anbefaler deg uansett å bruke fertilityfriend.com eller tilsvarende for å registrere sykluser, så får du oversikten.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Takk for godt og informativt svar, Athene! Endelig ble jeg litt klokere Jeg har både til dels kraftige eggløsningssmerter/murringer i magen og blankt og seigt eggløsningsslim, så sammen med de dagene jeg nå sitter med som mulige eggløsningsdager burde det absolutt være mulig å treffe blink! (Selv om jeg selvsalgt vet at det ikke er noen garanti, men håper veldig!) TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå