Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100 % i en stilling som er helt grei, ikke noe mer. Kunne tenke meg noe annet men har lite skole bak meg og føler jeg trenger mer for å få en ok jobb.

Jeg er alene som har vært det i 5 år, så har ikke krav på overgangsstødnad fra nav. Jeg brukte lånekalkulatoren hos lånekassa og der kom det frem at til sammen med lån og stipend kunne jeg få ca 100 000 i året. Dette er ikke nok til å leve av, og jeg kan selvfølgelig jobbe noe ved siden av, men ettermiddager og kvelder er nesten umulige pga barn.

Dere som er alene og har tatt mer skole, hvordan har dere fått det til å gå opp?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nettstudier?

Skrevet

Eller studere deltid. Mindre lån også, men mer tid for ordentlig jobb og barn.

Skrevet

Eller studere deltid. Mindre lån også, men mer tid for ordentlig jobb og barn.

Jeg er ikke alene da, men har barn, og jeg har også valgt å studere på deltid. Folk himler med øynene når jeg forteller at jeg har brukt 4 1/2 år på en bachelorgrad, men denne løsningen har gitt meg verdifull arbeidserfaring under utdanninga, og ikke minst langt mer tid til barna mine! Studer på deltid, i alle fall hvis du har mulighet til å beholde ei redusert stilling i jobben du har nå.

Skrevet

Jeg studerer fulltids og har tre barn. Er alene og omskolerer meg pga skader i tidl jobb så jeg får AAP. Satsen min ligger litt over det jeg ville fått som student VIA lånekassen så det er fortsatt trangt men det går. Jeg tenker at studiene er livet mitt og da er det lettere å takle det å ikke kunne reise på ferier, gå på konserter osv.

Mitt studie finnes som deltidsstudie og vi har en del felles undervisning med dem. Det som går igjen er at timeplanen endres hvert halvår så de som jobber ved siden må endre vaktene på jobb to ganger i året. Hvis du skal jobbe ved siden av studier og barn vil jeg anbefale en jobb hvor det er mulig å jobbe i frihelgene dine samt kvelder slik at du får utnyttet de dagene ungene er hos får mest mulig. Eks. Gå rett fra forelesning til kveldsvakt. Når det gjelder lesing må man forsøke å sortere ut hva som er viktig og ikke fulltså viktig.

Hva tenker du å studere? I enkelte studier vil du dra mye nytte av livserfaringen din samt et par gode diskusjonspartnere eks. I fag som pedagogikk og etikk. Hold kontakt med noen som studerer samme som du, enten de ligger ett år foran eller har kommet ut i arbeid.

Jeg har fått mye hjelp av en som begynte året før meg på samme studie mtp å finne essensen i de ulike fag, hvilke lærere jeg bør snakke med om jeg trenger hjelp osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...