Kruttugla Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Hei, Av diverse grunner måtte jeg slutte i jobben min da jeg var gravid, og dette før jeg hadde opptjent retten til foreldrepenger. Fikk derfor dagpenger og engangsstønad. I kommunen jeg bodde, hadde de ikke kapasitet til å ha møte med alle, så jeg har aldri vært på møte hos nav, kun vært der og introdusert meg selv. Nå har jeg flyttet til en annen kommune og har fått innkalling til møte, der det skal snakkes om tiltak som kan få meg i aktivitet eller arbeid. MEN.. Babyen min er bare 12 uker gammel. Jeg vil jo selvfølgelig ikke annet enn å ta vare på han 24/7. Så hva skjer nå? Pappan er i full jobb (vi er gift), men han tjener ikke så mye at det ville vært problemfritt dersom min inntekt blir kuttet. Jeg er så redd og bekymret nå. Hva kan vi gjøre?
AuroraB Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Om du skal ha rett på dagpenger så må du være reell arbeidssøker, og være klar til å ta arbeid, komme på møter eller gå på kurs på kort varsel. Om det er så at du ikke kan det fordi du har en liten baby, så har du heller ikke rett på dagpenger. Så enten må du si fra deg dagpengene for den tiden du ønsker å være hjemme med babyen, eller så må du skaffe barnepass og være klar for tiltak. Snakk med dem på møtet, så får du sikkert gode svar og hjelp til å velge :-) 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Det stemmer nok det. Du er ikke arbeidsledig hvis du ikke vil/kan jobbe, og da har du ikke rett på dagpenger heller. For dagpenger er noe bare de som er arbeidsledige har krav på. 2
SmallTalk Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Eneste måten dere kan unngå å tape penger på er vel dersom mannen din overtar permisjonen og du melder deg som arbeidssøker. Da vil du få AAP, og han vil få permisjonspenger.
Kruttugla Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2012 Jeg lurer på hva andre arbeidsledige mødre gjør?
Kruttugla Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2012 Eneste måten dere kan unngå å tape penger på er vel dersom mannen din overtar permisjonen og du melder deg som arbeidssøker. Da vil du få AAP, og han vil få permisjonspenger. Jeg har ikke permisjon da jeg sluttet i jobben "før tida", så dette gjelder ikke oss :/
SmallTalk Skrevet 3. januar 2012 #8 Skrevet 3. januar 2012 (endret) Jeg har ikke permisjon da jeg sluttet i jobben "før tida", så dette gjelder ikke oss :/ Mannen din har fortsatt krav på permisjon, selv om du ikke har det. Det står mer om dette på NAV sine sider. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+fødsel+og+adopsjon Endret 3. januar 2012 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 Eneste måten dere kan unngå å tape penger på er vel dersom mannen din overtar permisjonen og du melder deg som arbeidssøker. Da vil du få AAP, og han vil få permisjonspenger. Hun får jo ikke AAP når hun ikke er syk. Og mannen har vel ikke rett på permisjon når ikke hun har det. Dessverre. 1
Fru Filifjonka Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Hvis far har rett til foreldrepenger kan han overta hele permisjonen minus 3 uker før og 6 uker etter fødsel. Men da må mor være i jobb eller student mens far er hjemme, dette gjelder også hvis far utsetter permisjonen. (I teorien kan da ingen av foreldrene være hjemme.) Det kan være at mannen din kan overta all permisjon slik at han kan være hjemme hvis du får jobb. Men da mister dere de ukene du har vært hjemme. Det ideelle hadde kanskje vært om du kunne være "fulltidsstudent" og søke jobb samtidig, for å utsette tiden før bhg eller dagmamma. Men vær klar over at en slik løsning kan bli litt komplisert for nav. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #11 Skrevet 3. januar 2012 Da vil du få AAP, og han vil få permisjonspenger. Hvorfor skulle hun få AAP? Hun har da ikke sagt at hun er syk i hovedinnlegget.
SmallTalk Skrevet 3. januar 2012 #12 Skrevet 3. januar 2012 Hvorfor skulle hun få AAP? Hun har da ikke sagt at hun er syk i hovedinnlegget. Min feil. Skulle selvfølgelig stått dagpenger.
Gjest Tilla Skrevet 4. januar 2012 #13 Skrevet 4. januar 2012 NAV vil det beste for deg, selv om de ikke alltid føles slik ... Sammen vil dere finne en løsning på det hele. Du skal da være hjemme med barnet til et er 9mnd eller 1 år? Selv går jeg på AAP, fordi jeg skal ut i arbeid igjen. Jeg står som arbeidssøker, men det jeg egentlig gjør er å jobbe mot et arbeid. Arbeidet mitt ligger 2 år frem i tid. Akkurat nå studerer jeg, og er ferdig om 2 år. Da skal jeg ut i arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå