AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Jeg veier 100-104 kilo (varier veldig fra dag til dag). Jeg er bare 163 cm høy. Nå er jeg drittlei av å være fanget i denne fleskedrakta. Jeg føler meg ekkel og utilpass med alle disse overflødige kiloene. Jeg er oppblåst og fleskete fra topp til tå, og jeg hater det. Magen ser ut som en stor luftballong og resten av kroppen er bare fett, fett, fett. Det jeg sliter med er motivasjonen og viljestyrken. Jeg vil jo så gjerne gå ned i vekt! Jeg trodde den tanken var motivasjon nok, men tydeligvis ikke. Jeg skulle starte et nytt liv fra 1. januar, men klarte jeg det? Nei. Jeg klarte bare å holde ut med sunt kosthold og trening èn dag. Jeg elsker usunn mat og jeg hater fysisk aktivitet, derfor er det så vanskelig. Hvordan skal jeg bli ordentlig motivert? Jeg vet at et er helsegevinster, selvfølelse og et bedre utseende som er bonusene av sunt kosthold og trening, men jeg klarer ikke bli motivert av det, selv om jeg ønsker å bli slank. Jeg eier ikke viljestyrke. Jeg lesser oppi godteri, boller og brus i handlevogna. Idag traff jeg noen kjente, og jeg holdte på å dø av skam. Jeg som er så tjukk går og kjøper godteri på en tirsdag! Så flaut... Jeg trenger motivasjonstips. Jeg skulle ønske foreldrene mine kunne låse meg inn på rommet mitt i et halvt års tid, og bare servere meg vann og knekkebrød med kokt skinke på. Jeg klarer ikke å være i nærheten av mat uten å spise det. Jeg er så svak at hvis jeg har med meg penger på skolen, så må jeg kjøpe sjokolademelk eller lignende. Et annet problem er at jeg vet ikke helt om jeg skal spise lavkarbo, lavkalori, nutrilett, nokadietten osv osv. Det er jo så mange valg! Det er så mange forskjellige meninger der ute. Av og til får jeg lyst til å sulte meg selv, og leve på vann og kaffe, og en bit sjokolade hvis jeg blir svimmel.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Jeg veier 100-104 kilo (varier veldig fra dag til dag). Jeg er bare 163 cm høy. Nå er jeg drittlei av å være fanget i denne fleskedrakta. Jeg føler meg ekkel og utilpass med alle disse overflødige kiloene. Jeg er oppblåst og fleskete fra topp til tå, og jeg hater det. Magen ser ut som en stor luftballong og resten av kroppen er bare fett, fett, fett. Det jeg sliter med er motivasjonen og viljestyrken. Jeg vil jo så gjerne gå ned i vekt! Jeg trodde den tanken var motivasjon nok, men tydeligvis ikke. Jeg skulle starte et nytt liv fra 1. januar, men klarte jeg det? Nei. Jeg klarte bare å holde ut med sunt kosthold og trening èn dag. Jeg elsker usunn mat og jeg hater fysisk aktivitet, derfor er det så vanskelig. Hvordan skal jeg bli ordentlig motivert? Jeg vet at et er helsegevinster, selvfølelse og et bedre utseende som er bonusene av sunt kosthold og trening, men jeg klarer ikke bli motivert av det, selv om jeg ønsker å bli slank. Jeg eier ikke viljestyrke. Jeg lesser oppi godteri, boller og brus i handlevogna. Idag traff jeg noen kjente, og jeg holdte på å dø av skam. Jeg som er så tjukk går og kjøper godteri på en tirsdag! Så flaut... Jeg trenger motivasjonstips. Jeg skulle ønske foreldrene mine kunne låse meg inn på rommet mitt i et halvt års tid, og bare servere meg vann og knekkebrød med kokt skinke på. Jeg klarer ikke å være i nærheten av mat uten å spise det. Jeg er så svak at hvis jeg har med meg penger på skolen, så må jeg kjøpe sjokolademelk eller lignende. Et annet problem er at jeg vet ikke helt om jeg skal spise lavkarbo, lavkalori, nutrilett, nokadietten osv osv. Det er jo så mange valg! Det er så mange forskjellige meninger der ute. Av og til får jeg lyst til å sulte meg selv, og leve på vann og kaffe, og en bit sjokolade hvis jeg blir svimmel. Motivasjon: http://bodywork.blogg.no/ www.kriweb.no www.bootybuilding.blogg.no dedication.blogg.no fitnessnora.blogg.no
apekatt1 Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Du kan begynne med og erstatte sukkerprodukter med lightversjoner (Fun Light kommer i mange smaker og erstatter brus). Lys sjokolade kan byttes med mørk sjokolade. Til syvende og sist er det kalori inn vs kalori ut som teller. Put in, shit out lizm. Skal jeg passe vekta (ned i vekt) lager jeg et excel-ark hvor jeg tar gjennomsnittet av to målinger om dagen (morgen og kveld) i løpet av en uke (altså 14 målinger - 7 dager). Regnskap føres i slutten av uka (og måned), og går jeg opp spiser jeg mindre, går jeg for mye ned spiser jeg litt mer. Eksakt kaloriinntak er umulig, tro meg . Og så, det gyldne tipset: før hvert måltid bør du drikke 0,5-1 liter vann ganske fort. Dette fyller magen, og sulhetsfølelse er i høyeste grad subjektiv. Keep it stupid simple. Til syvende og sist er det deg det står og faller på. Kjøp deg noe fint du først kan bruke når du har gått ned (først 5 kg, så 10 kg osv.). Good luck chuck. 1
Mononoke Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 (endret) I og med at du er såpass overvektig vil jeg anbefale deg at du tar en tur til fastlegen. Du kan helt sikkert ha god hjelp fra litt fagpersoner, ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg litt med kosthold, fysioterapaut til å sette opp et fornuftig treningsprogram (trening er vanskelig når man er stor, og det kan innebære større risiko for belastningsskader), og kanskje en psykolog...? Veldig ofte overspiser man ikke nødvendigvis for matens skyld, men fordi man bruker maten som et substitutt for noe annet. Overspising er jo faktisk klassifisert som en spiseforstyrrelse på lik linje med anoreksi og bulimi, og mange trenger hjelp til å komme seg ut av en ond sirkel. Greit å tenke over ihvertfall, ikke sikkert det er sånn hos deg. Hvis butikken er din svake side, har jeg et lite tips du kan teste. Før du går på butikken, sett deg ned og skriv handleliste. Planlegg mat for en uke av gangen, og skriv ned alt du trenger. Når du bare handler en gang i uken, er det færre sjanser for å få med seg noe usunt hjem. Vær bevisst på hva du skal ha, og fortell deg selv at du IKKE skal kjøpe noe som ikke er på listen. Gå raskt igjennom butikken, vær målbevisst, og jobb med viljestyrken akkurat idet du er inne på butikken. Kjøp mye frukt, det kan faktisk fungere greit som godteri substitutt. Pastiller og slikt som er uten kalorier kan fungere bedre da de er lignende en del godteri i fasong og konsistens. Ha et brett med grønnsaker og frukt ferdig oppskjært i kjøleskapet, da har du alltid noe å knaske på! Planlegg middager med mye smak. Ikke lag en salat med agurk, tomat og salatblader med en ukrydret kyllingfilet til f.eks. Da kan du heller lage en tacosalat, kyllingkjøttdeig/karbonadedeig med tacokrydder (lag gjerne selv!), salat, tomat, agurk, løk, mais, jalapeños, og det du pleier å spise på taco. Ta på en god dæsj med mager kesam og salsa (igjen, lag gjerne selv). Mange som slanker seg lager veldig kjedelig mat, og da smaker jo maten selvsagt ikke like godt som junkfooden man er vant til. Så fokuser på smak og ikke bare kalorier! Andre ting som er enkle å få smakfullt er f.eks. supper (insdiske, thai, meksikanske osv) og gryter. Lag deg profil på f.eks. grete roedes vektklubb (gratis medlemskap). Vei alt du spiser (litt jobb, men hjelper mye, og det eneste som blir noenlunde reellt) og før det inn der. Det er ekstra motiverende når du kan se progresjon, får trimpoeng, og ser hvor mye en liten sjokolade faktisk ødelegger for dagsregnskapet ditt! Også en god ide å lage en trenings-/kostholdsdagbok her inne. Det er flere i din situasjon her, og det hjelper alltid å få litt støtte fra andre i samme situasjon. Har du allerede sagt til noen at du skal ut å trene senere i dag, er terskelen bittelitt høyere for å droppe det. En siste viktig ting er, alle sprekker! Av og til. Og det er bare sånt som skjer. Sprekker du, får du et mini tilbakesteg på vektfronten (en kilo kroppsfett tilsvarer omtrent 7000 kcal) og en liten knekk i selvtilliten, men børst det av deg og fortsett som du har gjort. Veldig mange gir opp etter sprekk, men da er det viktig å bare fortelle seg selv at dette var bare en sprekk, da har jeg fått unnagjort den og så er det bare å fortsette med sunnhet fra nå av. Ønsker deg masse lykke til! Endret 3. januar 2012 av Mononoke 3
~umulia~ Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Jeg vil anbefale deg å ta det rolig i starten. Begynn enten med å trene eller for eksempel å kutte ut sukker. Ta resten gradvis. Sett opp en plan. Premier deg selv når du har klart å gjennomføre noe. eks: Uke 1: kutte ut sukker Premie: Nye gode sko Uke 2: Gå en halvtime etter skole/jobb premie: sminke av favorittmerke uke 3: Bytte ut alle fete oster med halvfete og salami med skinke. Dobble posjonen med grønnsaker og spise denne først. Bytte ut sauser med en ss lett rømme. Premie: smykke/klær Uke 4: Gå over fra å gå tur til å jogge Også fortsett sånn helt til du har oppnådd den sunne livsstilen du ønsker. Jeg mister motivasjonen hvis jeg prøver å endre for mye for fort og ofrer alt jeg opplever som kos på en gang. Da kan du fort oppleve den sunne livstilen som et slags tap. Sett deg et klart mål (ikke nødvendigvis vekt for der er så forskjellig fra person til person). Et mål kan for eksempel være å komme inn i en bukse i str 44 før sommeren. Eller å kunne jogge sammenhengene 45 minutter. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Jeg tror det lønner seg å ta det steg for steg =) Mange hysteriske kvinnfolk hopper på januars slankebølge og setter seg sinnssyke mål før sommeren. F.eks kjøper inn klær de må femten kilo ned for å kunne smette inn i, og når alt kommer til alt går ting så treigt at de gir opp og kjøper seg en melkesjokolade på vei hjem fra jobb... Så keep it simple, som apekatt1 sa, og ikke gi opp! Å miste vekt skal ta litt tid. Ikke sneglesent, men ikke superfort heller, så ikke regn med å ha nådd målet ditt etter to måneder liksom... Du kan jo begynne med å erstatte cola med coka coca cola zero eller sukkerfri saft, erstatt pomes frites med noen knasende gode grønnsaker, alltid ha en iskald mugge med vann stående i kjøleskapet, kutt ned på snop, slutt å drikke alkohol (kaloribombe), og se hva som fungerer for deg. Noen får et akutt behov for snop bare de tar seg en bit, noen klarer å stoppe etter en rad, men siden du sier du er glad i mat tror jeg du hadde hatt godt av å kutte ut mat som setter i gang etekicket ditt og erstatte det med noe sunnere som metter litt i samme slengen.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 Hvordan skal jeg bli ordentlig motivert? Se deg i speilet? 1
Gjest Swipper Skrevet 3. januar 2012 #8 Skrevet 3. januar 2012 Har ikke noen andre tips enn det som allerede er kommet frem her, men vil gi deg en klem og håper og tror at du kan klare det
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 Se deg i speilet? Hadde det funket, så hadde jeg vel aldri laget denne tråden. Captain Obvious. 3
Gjest Michelle82 Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Jillian Michaels 30 Days Shred er fin trening som bare tar 20 min om dagen.
Pysa Skrevet 5. januar 2012 #11 Skrevet 5. januar 2012 Jeg har slitt med kiloene i årevis, og alltid hatt dårlig samvittighet for hver minste kalori jeg har puttet i meg, selv sunn mat. Nå følger jeg vgs vektklubb, og for første gang på mange år kan jeg kose meg med maten, for nå vet jag at alt jeg spiser er "lovlig", selv om noe av det er snop. 1300 kalorier er ikke nødvendigvis lite mat, selv om det er hardt de første dagene for en som er vant til å småspise sjokkis mer eller mindre hele tiden. Det hjelper kjempegodt å se vekta synke med en kilo i uka. Det er nok ikke av det sunneste, men det er få kalorier og det metter godt når jeg koser meg med et havreknekkebrød med lett brunost, og tar en kopp options kakao med en skvett melk til. Det er blitt kveldskos, i stedet for sjokolade og potetgull som jeg spiste før. Ønsker deg lykke til!
VissVass Skrevet 5. januar 2012 #12 Skrevet 5. januar 2012 Jeg har hatt samme problemet før, jeg tror jeg kan skylde alle mine ekstra kilo på dårlig selvkontroll ang. god mat og søtsaker samt at jeg skyr fysisk aktivitet som pesten. Nå har jeg dog gått ned nesten 20 kg. Det som fungerte for meg var å gå over til lavkarbo-kosthold (ikke de ekstreme typene), samt å bruke den førnevnte 30 day shred-videoen. Når det gjelder lavkarbo så fungerer det for slike som meg (og deg?) fordi lavkarbo demper søtsuget ned til et minimalt nivå, så man får bedre impulskontroll, og det er enklere å holde dietten uten å sprekke. Det foresetter dog at du setter deg godt inn i hva lavkarbo innebærer. Sjekk gjerne ut www.lavkarbo.no først om det er noe du vil prøve deg på, der er ALL info du trenger. Når det gjelder 30 day shred, så synes jeg det funker bra som en inngangsportal til å bli glad i å trene! 20 minutter om dagen klarer ALLE å sette av, til og med latsabber som meg. I tillegg kommer det resultater kjapt, og når de 30 dager (eller 60, noen bruker den bare annenhver dag) er over så har man mange øvelser man kan basere og videreutvikle et treningsprogram på, og har innarbeidet seg en vane til å trene. Jeg anbefaler som sagt sterkt denne kombinasjonen, jeg hadde ikke klart det uten verken Jillian eller lavkarbo.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #13 Skrevet 5. januar 2012 Du kan begynne med og erstatte sukkerprodukter med lightversjoner (Fun Light kommer i mange smaker og erstatter brus). Lys sjokolade kan byttes med mørk sjokolade. Til syvende og sist er det kalori inn vs kalori ut som teller. Put in, shit out lizm. Skal jeg passe vekta (ned i vekt) lager jeg et excel-ark hvor jeg tar gjennomsnittet av to målinger om dagen (morgen og kveld) i løpet av en uke (altså 14 målinger - 7 dager). Regnskap føres i slutten av uka (og måned), og går jeg opp spiser jeg mindre, går jeg for mye ned spiser jeg litt mer. Eksakt kaloriinntak er umulig, tro meg . Og så, det gyldne tipset: før hvert måltid bør du drikke 0,5-1 liter vann ganske fort. Dette fyller magen, og sulhetsfølelse er i høyeste grad subjektiv. Keep it stupid simple. Til syvende og sist er det deg det står og faller på. Kjøp deg noe fint du først kan bruke når du har gått ned (først 5 kg, så 10 kg osv.). Good luck chuck. Mørkere sjokolade har like mye kcal som lys.
Labello Skrevet 5. januar 2012 #14 Skrevet 5. januar 2012 Kjøp deg et dyrt drømmeantrekk i ønsket størrelse. Det er målet ditt- GO
Gabler Skrevet 5. januar 2012 #15 Skrevet 5. januar 2012 Jeg har hatt samme problemet før, jeg tror jeg kan skylde alle mine ekstra kilo på dårlig selvkontroll ang. god mat og søtsaker samt at jeg skyr fysisk aktivitet som pesten. Nå har jeg dog gått ned nesten 20 kg. Det som fungerte for meg var å gå over til lavkarbo-kosthold (ikke de ekstreme typene), samt å bruke den førnevnte 30 day shred-videoen. Når det gjelder lavkarbo så fungerer det for slike som meg (og deg?) fordi lavkarbo demper søtsuget ned til et minimalt nivå, så man får bedre impulskontroll, og det er enklere å holde dietten uten å sprekke. Det foresetter dog at du setter deg godt inn i hva lavkarbo innebærer. Sjekk gjerne ut www.lavkarbo.no først om det er noe du vil prøve deg på, der er ALL info du trenger. Når det gjelder 30 day shred, så synes jeg det funker bra som en inngangsportal til å bli glad i å trene! 20 minutter om dagen klarer ALLE å sette av, til og med latsabber som meg. I tillegg kommer det resultater kjapt, og når de 30 dager (eller 60, noen bruker den bare annenhver dag) er over så har man mange øvelser man kan basere og videreutvikle et treningsprogram på, og har innarbeidet seg en vane til å trene. Jeg anbefaler som sagt sterkt denne kombinasjonen, jeg hadde ikke klart det uten verken Jillian eller lavkarbo. Du beskrev nesten meg der:) Jeg har gått på Fedon, og det har hjulpet meg svært mye. Jeg har ingen selvkontroll, og hvis jeg skulle telle kalorier hver dag med alt jeg spiste, så ville jeg ende opp med å sprekke og gi opp. Jeg telte aldri kalorier da jeg begynte Fedon. Jeg spiste meg mett hver dag, og søtsuget forsvant etter ei lita uke helt uten godteri. Du må være sterk, men hvis du kommer deg over den første uka, greier du det! Jeg har også lest mye om LCHF og prøvde denne i en liten periode, men problemet er bare at jeg følte at hvis jeg spiste litt for mye karbohydrater en dag, var hele kuren ødelagt i en periode. Med Fedon er det ingen konkrete grenser over hvor mange karbohydrater du skal spise hver dag, bare kutt ned på de! Spis så grovt brød som mulig, kutt ut sukker, hvit ris, poteter og pasta (alt av hvitt hvetemel) og erstatt det med gode proteinkilder. Kjøtt, fisk, grønnsaker, bær og frukt er det du skal spise. En ting som hjelper meg veldig er å planlegge oppskriftene på forhånd. Du trenger ikke kjøpe inn maten, eller skrive opp hva du skal spise, bare ha det klart i hodet. Google etter nye oppskrifter og gled deg til å lag nye retter. Se mulighetene, ikke begrensningene. Det er et par år siden jeg nå gikk på Fedon, men jeg sluttet grunnet depresjon (noe jeg ikke burde ha gjort), og gikk opp i vekt igjen. Nå er jeg igjen i gang, og etter ei lita uke føler jeg meg mye bedre i magen, og har allerede gått ned ett kilo. Jeg spiser meg mett hver dag og teller ikke en eneste kalori, bare hold deg unna de unødvendige karbohydratene. Fett skal du ikke spise for mye av heller, gå heller for lettere versjoner, men hovedfokuset er på karbohydrater. Bare send meg melding om du vil ha tips:)
Gabler Skrevet 5. januar 2012 #16 Skrevet 5. januar 2012 Og enda et tips, om du er litt for glad i sjokolade kan du kjøpe en sjokolade med 96% kakao. Det smaker dritt, men etter en liten bit forsvinner lysten på sjokolade:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå