Gå til innhold

Første forsikringer

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Har fram til jeg ble 20 vært dekket av foreldrenes forsikringer (innbo og reiseforsikring). Men nå når jeg har fylt 20, dekker de ikke meg.

Kanskje et dumt spørsmål, men hvilke forsikringer er det vanlig å ha?

Bor på hybel og reiser egentlig sjeldent, men er jeg i utlandet har jeg med meg sånn helseforsikring som dekker alle sykehusopphold, men ikke noe mer.

Hva trenger man egentlig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med innbo og reise! Reise dekker jo ikke bare når du er på en ferietur, men også når du forlater huset, og noe skulle oppstå! Da telefonen min ble stjålet her i Norge fikk jeg igjen det på reiseforsikringa!

Skrevet

Innbo og reiseforsikring er nok lurt. Den "helseforsikringen" du har dekker bare i Europa. Reiseforsikring dekker i hele verden, samtidig som det dekker tyveri, forsinket koffert, ol. Reiseforsikring gjelder jo innenlands i Norge også, i tilfelle du reiser litt rundt i Norge...

Jeg har Young Living fra Tryg. Kan hende det er billigere med forsikring et annet sted, men jeg valgte bare samme forsikringsselskap som jeg brukte til bilforsikring.

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Gjelder altså reiseforsikring med en gang man går ut av huset? F.eks. om mobilen blir stjålet på bussen? Er det mye i egenandel på det? Det jeg er mest redd for at skal bli stjålet er mobilen til 2400 kr. Det er egentlig det eneste. Er jo kunn den jeg har med meg ut blant folk som har verdi av noen betydning.

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Prøvde å sjekke hos sparebanken nå, men når jeg skriver inn navn og fødselsnr på forsikringssidene så kommer det bare opp en feilmelding. Virker tydeligvis ikke..

Får dere det opp?

Skrevet

Innbo er ihvertfall superviktig. Deretter kommer reiseforsikring som nevnt over, og jeg vil gjerne nevne ulykkesforsikring og/eller uføreforsikring også jeg. Selv har jeg holdt på med en hobby hvor det er fort gjort å pådra seg store skader, om det hadde skjedd hadde ulykkesforsikringen vært gull verdt (kjenner flere som har benyttet seg av denne etter ulykker). Uføreforsikring vil gi deg ekstra utbetalinger om du skulle risikere å bli ufør, slik at du slipper å leve på minstesatsene til NAV.

Skrevet

I tillegg til innbo- og reiseforsikring så anbefaler jeg sterkt uføreforsikring. Den er lettest å tegne mens man er "ung og frisk" og kan gjøre livet veldig mye enklere dersom man skulle få en varig sykdom av noe slag senere i livet.

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Reiseforsikringen var på ca 1000 kr. Og så er jo helt sikkert en egenandel.

Tenkte på forsikring for å beskytte mobilen til 2300 kr og den er nok ikke verdt en reiseforsikring... :P

Det eneste jeg har av verdi i innbo er en TV. Og tror det er unødig med en innboforsikring når det er det eneste dyre jeg har og er jo sikkert en egenandel her også. Så sånn sett billigere å kjøpe ny TV om noen skulle stjele den eller den ble ødelagt.

Men dekker reiseforsikringen hvis mobilen blir stjålet utendørs?

Og innboforsikringen hvis den blir ødelagt innendørs?

Elkjøp har jo billigere forsikring til 600 kr eller hva det var :)

Skrevet

Du har nok mer verdier enn du er klar over inne hos deg. ;) Alle klærne dine, smykker, osv. Husk at den ikke bare gjelder ved innbrudd, men også ved f.eks. brann! Da må jo alt erstattes og det blir jo mange tusen!

Reiseforsikringen dekker jo alt du blir frastjålet. Så om du er ute, og blir frastjålet f.eks. vesken, så er det jo mer en mobilen som ligger i den. Kontanter i lommeboken f.eks. Men om du aldri er noe særlig ute på reisefot, og ikke har med deg noe særlige verdier utover mobil når du er ute, er det kanskje ikke såå nøye med reiseforsikring. Jeg har vært uten i perioder hvor den gamle har gått ut, om jeg har visst at jeg ikke skal ut på noe spesielt det nærmeste halve året.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Bare en TV? Du har ingen klær, ingen seng, sengetøy, ytterklær, sofa og bord, håndkleder, bestikk, tallerkner, gardiner, mobil, datamaskin, bilder, cd'er, bøker, hygieneartikler, sminke osv osv osv?

En innboforsikring skal dekke alt du mister dersom det for eksempel brenner ned.

Det er, jeg kan ikke få sagt det nok, utrolig idiotisk å ikke ha innboforsikring.

Det koster deg mange tusen kroner å kjøpe alt nytt, i tillegg til at man kanskje må ut med en del penger for å ha et sted å sove.

En jeg kjenner her i byen tenkte nettopp det. Pfft, har ikke så mye av verdi og en brann skjer sikkert ikke.

Nå står han i kun de klærne han hadde på seg når det brant.

Hadde det ikke vært for gode venner som donerte bort klær til ham så hadde han ikke hatt skift.

• Liker 3
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Bare en TV? Du har ingen klær, ingen seng, sengetøy, ytterklær, sofa og bord, håndkleder, bestikk, tallerkner, gardiner, mobil, datamaskin, bilder, cd'er, bøker, hygieneartikler, sminke osv osv osv?

En innboforsikring skal dekke alt du mister dersom det for eksempel brenner ned.

Det er, jeg kan ikke få sagt det nok, utrolig idiotisk å ikke ha innboforsikring.

Det koster deg mange tusen kroner å kjøpe alt nytt, i tillegg til at man kanskje må ut med en del penger for å ha et sted å sove.

En jeg kjenner her i byen tenkte nettopp det. Pfft, har ikke så mye av verdi og en brann skjer sikkert ikke.

Nå står han i kun de klærne han hadde på seg når det brant.

Hadde det ikke vært for gode venner som donerte bort klær til ham så hadde han ikke hatt skift.

Jeg leier hybel hos Studentboligene så de må da vel selv kunne forsikre alt av møbler og bestikk osv osv som ikke er mitt.

Eneste jeg eier er klær, gammel pc, mobil, kamera, sengklær, TV, litt sminke, shampoo, 1 smykke og noen øredobber fra Glitter. Pluss brødet i skapet og salamien i kjøleskapet..

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg leier hybel hos Studentboligene så de må da vel selv kunne forsikre alt av møbler og bestikk osv osv som ikke er mitt.

Eneste jeg eier er klær, gammel pc, mobil, kamera, sengklær, TV, litt sminke, shampoo, 1 smykke og noen øredobber fra Glitter. Pluss brødet i skapet og salamien i kjøleskapet..

Og når du skal kjøpe alle klærne, sminken og kosmetikken på nytt, i tillegg til ny pc (spiller ingen rolle om den du har er gammel), mobil, kamera, sengeklær, håndkler, tv og tilbehør helt nytt, da blir det fort vekk mye penger allikevel ;)

Du må selvfølgelig ikke, men du har veldig mye verdier når alt skal kjøpes på nytt!

Min innbo forsikring koster forresten 1000 kroner i året, og jeg vil tro det går an å få det billigere.

Jeg har i tillegg kombinert ulykke- og uføreforsikring, som vil gi meg litt ekstra i måneden hvis jeg mot formodning skulle havne i en ulykke å bli uføretrygdet resten av livet. Koster meg vel 200 i måneden omtrent tror jeg..

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Ja, du bestemmer jo selv om du vil ha forsikring eller ikke.

Som student tror jeg ikke at jeg hadde hatt råd til å kjøpe alt nytt, men det er jo opp til hver enkelt sin lommebok.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Lillesøsteren min har denne:

http://www.if.no/web/no/privat/Forsikringer/IfStart-forungdom/Pages/IfStart.aspx

Dekker det nødvendigste, og er ikke så dyr.

Edit: en basic forsikring er ekstremt viktig. Reiseforsikringen dekker alt fra du går ut døra til du kommer hjem. Si du blir syk og havner på legevakten og må ta taxi hjem, så har jeg opplevd at den har dekket slikt også. Og slike utgifter er ikke enkle å dekke når man har en trang studentøkonomi. Da er det bedre å betale 160 per måned for å slippe en tusenlapp når sånt skjer.

Endret av Badabing
AnonymBruker
Skrevet

Innboforsikring. Du har mer av verdier enn du tror. Jeg tok en sjekk i forhold til et skjema jeg fikk fra forsikringsselskapet. Hjemmestrikkede plagg hadde en garnverdi på 11.000 kr. Da fikk jeg en litt aha-opplevelse.

Reiseforsikring. Jeg anbefaler fra Europeiske. Velg ut i fra ditt behov. Den gjelder også på turer innenfor landets grenser.

Har du mer penger til rådighet så velg en uføreforsikring. Er så kjapt at noe skjer og da blir det trøbbel med den type forsikring. Jeg har begrensninger pga det psykiske for noe som var for 20 år siden og som ikke er et tema i dag.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Lillesøsteren min har denne:

http://www.if.no/web/no/privat/Forsikringer/IfStart-forungdom/Pages/IfStart.aspx

Dekker det nødvendigste, og er ikke så dyr.

Edit: en basic forsikring er ekstremt viktig. Reiseforsikringen dekker alt fra du går ut døra til du kommer hjem. Si du blir syk og havner på legevakten og må ta taxi hjem, så har jeg opplevd at den har dekket slikt også. Og slike utgifter er ikke enkle å dekke når man har en trang studentøkonomi. Da er det bedre å betale 160 per måned for å slippe en tusenlapp når sånt skjer.

Den var fin Badabing :jepp: Veldig greit å ha en innboforsikring som bare dekker opp til 100 000 når man ikke eier så mye møbler og slikt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...