AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Jeg vurderer sterkt å søke meg inn på vernepleier i Bergen. Så da lurer jeg litt på om deres erfringer med studiet i Bergen. 1. Er det mye obligatorisk frammøte? 2. Hva var snittet ditt når du kom inn? Vet du ca hvilke karaktersnitt man må ha for å komme inn? 3. Hvordan jobber dere med stoffet? Er det mest gruppearbeid, oppgaveskriving, forelesninger? 4. Er lærerne flinke? 5. Er det bra miljø? Mest jenter eller er det gutter også der? Skriv gjerne om andre erfaringer også
Eleah Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Jeg går vernepleie i Bergen, 1.år, og kan godt si litt om hvordan jeg synes det har vært til nå. 1. Er det mye obligatorisk fremmøte? Første halvår var dette obligatorisk: en gruppeoppgave (vernepleirens idegrunnlag og yrkesrammer), kommunikasjonskurs i to dager, og deretter fellesuker i 2 uker (etikk og kommunikasjon). Dette semesteret vet jeg at vi har obligatorisk pleieprosedyrer, i tillegg til pleie- og omsorgspraksis i to måneder. Ellers vet jeg ikke om mer obligatorisk 1.år. (kan hende jeg har glemt noen uker) 2. Tror ikke karaktersnittet er så veldig høyt. Jeg vet ikke hva det låg på da jeg søkte, men tipper rundt 4. Men det kan du lett finne ut av ved å søke lit rundt på internett. 3. Vi har forelesninger fra ca.9-1 hver dag. Det varierer selvsagt litt, men pleier ikke ha mer enn 4 timer per dag. Vi har studiedag fredager, studiedagen varierer for hvert år. Ellers har vi hatt gruppeoppgave om vernepleierens idegrunnlag og yrkesrammer, og så har vi hatt grupperarbeid i fellesukene, + litt fremføringer. Dette 2.halvåret har jeg hørt at det ikke er så mye gruppearbeid. Utenom gruppeoppgaven om vernepleierens idegrunnlag og yrkesrammer har vi bare hatt en individuell hjemmeeksamen (i vekst og utvikling), ellers har alt det andre vært skoleeksamen (farmakologi, medikamentrekning) + kommunikasjonskurs og fellesuker da. Dette halvåret skal vi ha eksamen i anatomi, fysiologi, sykdomslære og nevrologi 26.januar, deretter praktisk-teoretisk prøve i februar, praksis fra 12.mars - 16.mai, og tilslutt en hjemmeeksamen som skal leveres 7.juni. Vi har tema for tema. Vi begynner med ett tema og har deretter en eksamen før vi går over på nytt tema. Det synes jeg er veldig greit og oversiktlig. 4. Kvaliteten på lærerene er så som så. Noen er veldig dårlige, mens enkelte er veldig flinke. Sånn vil det vell alltid være. 5. Miljøet er bra det. Har inntrykk av at de jeg går i klasse med går der fordi de virkelig vil bli vernepleiere. Det er mest jenter i min klasse, men det er faktisk en del gutter også Det er bra! (Det kan selvsagt hende at noe av dette forandrer seg til neste år) Er det en ting jeg skal trekke frem som jeg synes er negativt så er det at opplegget ofte er litt dårlig. Døme: vi hadde medikamentregning før faramkologi, vi brukte veldig mange uker på gruppeoppgaven først i året mens farmakologien hadde vi bare to uker med undervisning med et veldig stort pensum. I tillegg har vi en veldig stor eksamen 26.januar i anatomi, fysiologi, sykdomslære og nevrologi på veldig kort tid i stendefor å dele det opp. Dette mener jeg er såpass viktige emner at vi burde hatt en eksamen for hvert av emnene. Dette er emner det er viktig vi kan som ferdig utdannet og som vi derfor må bruke tilstrekkelig tid på. Redd det skal bli veldig overflatisk lesing siden eksamenen kommer såpass fort. Før jul har vi jo hatt mange andre ting å lese på. I tillegg til den dårlige tiden vi hadde på farmakologien, hadde prøven bare spørsmål fra den praktiske legemiddelhåndteringen og ingenting fra famrakodynamikk og farmakokinetikk. Det var utrolig dårlig. Så ofte forstår jeg ikke helt opplegget deres. Når det er sagt så er jeg er veldig glad jeg går vernepleie og glad jeg valgte Bergen som studiested. Jeg blir bare mer og mer sikker på at jeg har valgt rett studiet. Det er veldig mye spennende å lære, og mange bra bøker en kan fordype seg i! Valgmulighetene etter endt utdanning er mange og varierte, og jeg gleder meg til å ta fatt på arbeidslivet. Bergen er også en veldig bra studentby! Det er mye kjekt som gjer, og mange organisasjoner en kan være med i Håper du fikk litt ut av svaret mitt! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå