Gå til innhold

Jobb under høgskole/universitesutdannelse.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg lurer på hva som er vanlig fortiden. Dere som har fulltidsstudier, jobber dere vedsiden av eller lever dere av stipendet og lånet? Lurer på hva som er mest normalt, også mtp tid. Dere som ikke jobber, klarer dere det fint økonimisk?

(evnt hva jobber dere med...)

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke fast, men har hatt noen oppdrag innen mitt tidligere yrke, assistentjobb ved universitetet om sommeren og hjelpelærerjobb. Klarer meg egentlig uten ekstrainntekten, men det er godt å ha litt ekstra å rutte med (eller spare), og antagelig greit å ha på cv-en.

Skrevet

Jeg studerer fulltid, men jobber ved siden av så jeg klarer meg fint med bare lønn! Håper å klare meg uten studielån - det hadde vært deilig!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke fast, men har hatt noen oppdrag innen mitt tidligere yrke, assistentjobb ved universitetet om sommeren og hjelpelærerjobb. Klarer meg egentlig uten ekstrainntekten, men det er godt å ha litt ekstra å rutte med (eller spare), og antagelig greit å ha på cv-en.

ok :) Men man blir vel ikke sett ned på når man ikke jobber? jeg er langt ifra lat og har ikke noe ønske om å IKKE jobbe. Men jeg har MYE å tenke på og har hatt mye å styre på meg og jobb kan da blir en ekstra byrde når jeg utdanner meg. og viss jeg da klarer meg på stipend og lån tenker jeg. Men, hvordan er husleiere til studenter som ikke jobber? spør alle utleiere om den de leier ut til har jobb? Min fremtidige samboer har fast jobb.

Skrevet

Jeg er fulltidsstudent og jobber 50% ved siden av. Jobber innen kundeservice (telefon). Helst skulle jeg ha jobbet mindre fordi det blir ganske tøft i eksamensperiodene, men det er en fin jobb som er tilpasset studenter, med kun kvelds- og helgejobbing, i tillegg så tjener jeg veldig godt i jobben.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

jobber frivillig et par ganger i mnd. er fulltidsstudent. har ingen problemer med pengene, men kunne gjerne hatt litt mer penger til shopping og sånt.

Men har heller bestemt meg for å spare penger også kjøpe meg en ting jeg ønsker meg en gang iblandt.

Studielånet alene strekker til sålenge du bruker pengene riktig:)

Er absolutt ikke et must for studenter å ha jobb. Utleiere og medstudenter bryr seg ikke om det. Konsentrer deg heller om studiene. Og det går jo an å prøve å finne seg en liten ekstrahjelp stilling! Inget problem å jobbe to ganger i uka.Det har du tid til.

Så er det veldig smart å finne seg en sommerjobb, og å få seg litt jobb i jula/påsken osv... hør med Adecco eller noe hvis du ikke finner deg en fast ferie-jobb.

AnonymBruker
Skrevet

ok :) Men man blir vel ikke sett ned på når man ikke jobber? jeg er langt ifra lat og har ikke noe ønske om å IKKE jobbe. Men jeg har MYE å tenke på og har hatt mye å styre på meg og jobb kan da blir en ekstra byrde når jeg utdanner meg. og viss jeg da klarer meg på stipend og lån tenker jeg. Men, hvordan er husleiere til studenter som ikke jobber? spør alle utleiere om den de leier ut til har jobb? Min fremtidige samboer har fast jobb.

Nei, har ikke inntrykk av det :) Det kommer sikkert litt an på hva og hvor man studerer også, jeg studerer realfag som kan være veldig tidkrevende hele semesteret, og hadde egentlig ikke tenkt å jobbe, men ikke takket nei når jeg har fått muligheten. Har en fetter som studerer et krevende siv.ing-studium, der er det nesten ingen som jobber ved siden av, men de blir likevel headhuntet til bra stillinger før de er ferdigstudert. Har du gode resultater fra studiet, kanskje tar et verv eller to underveis og gjerne jobber i noen ferier, må da det være bra nok. Personlig ser jeg ikke hvorfor man "må" jobbe hele tiden dersom man har råd til å la være, men noe arbeidserfaring er lurt å ta med seg.

Utleiere stoler nok på at studielånet holder, hvis de er vant til å leie ut til studenter. Her jeg bor er det ikke så høy leie at det er noe problem i hvert fall.

Skrevet

Jeg hadde aldri i verden klart meg uten ekstrajobben min. Jobber 19 %, pluss ved behov. Dette vil si annen hver helg, lørdag og søndag. Er assistent på sykehjem. Synes det er veldig greit å kun være forpliktet til å jobbe annenhver helg, og velge og vrake i ekstravakter utenom dette. Da kan jeg spare i rolige perioder, og konsentrere meg fullt ut om studiet i eksamenstiden. Denne høsten har jeg jobbet i mellom 40-90 % ved siden av studiet, utenom en måned med praksis og en uke før eksamen. Det har funket fint for meg, fikk B på eksamen :)

Det sagt så har jeg en mer komplisert situasjon enn de fleste studenter, siden jeg har mann og barn og huslån jeg må ta meg av. Hadde jeg hatt en standard sparsom studenttilværelse hadde jeg kanskje klart meg på lån og stipend. Ikke at det hadde vært noe å ettertrakte, jeg hadde nok kjedet meg halvt i hjel.

Skrevet

Forøvrig vil jeg bare si det at jeg aldri ville klart meg uten deltidsjobben, da hadde det rett og slett ikke gått rundt, til tross for støtte fra Lånekassen (jeg har lån/stipend fra Lånekassen i tillegg). Jeg lever sparsommelig, det skal sies, men jeg forsørger to, og da er rett og slett ikke Lånekassen nok.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Siden staten insisterer på å gjøre livet så kjipt som mulig for studenter, er det ekstremt få som klarer seg uten en ekstrajobb ja. Det sier vel seg selv at man ikke kan leve av ca 6500 kr i måneden, og 0 kr i de to sommermånedene.

Det er så ironisk at selv folk på trygd har mer å rutte med...

Og selv sier politikerne at studiene er ment å være fulltid. Dvs studenter tvinges til å jobbe 100% PLUSS en deltidsjobb. Ikke rart så mange studenter blir utbrendte, deprimerte og får dårlige resultater... Typisk norsk dobbelmoral.

• Liker 2
Skrevet

Siden staten insisterer på å gjøre livet så kjipt som mulig for studenter, er det ekstremt få som klarer seg uten en ekstrajobb ja. Det sier vel seg selv at man ikke kan leve av ca 6500 kr i måneden, og 0 kr i de to sommermånedene.

Og selv sier politikerne at studiene er ment å være fulltid. Dvs studenter tvinges til å jobbe 100% PLUSS en deltidsjobb. Ikke rart så mange studenter blir utbrendte, deprimerte og får dårlige resultater... Typisk norsk dobbelmoral.

pluss 18000 i aug og januar. det blir noe ekstra i mnd.

og med en husleie til rundt 3500-4000 inkl strøm, nett osv så går det jo greit.

jeg hadde absolutt ikke hatt noe imot mere penger, men jeg klarer meg! Eneste jeg ikke har råd til er shopping og kjøpe mat i kantina/spise ute ofte osv.

Men jeg har råd til mat hver dag, faste utgifter, (wow, spotify, mobil osv) fylla ca annenhver helg, materiale til skolen, andre skoleutgifter, reise til familie og venner nå og da... og noe ekstra en gang iblandt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet ved siden av da jeg studerte (ferdig for ca 5 år siden). Jobbet som servitør annenhver helg, fredag og lørdag. syns en dag i uka i gjenomsnitt er en veldig fin og passende arbeidsmaengde. Husker jeg syntes det var deilig med jobben som en avveksling fra studiene, så jeg så mer på jobben som et gode enn ekstra stress. Og pengene kom selvfølgelig godt med.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg startet på mine studier fortalte alle foreleserne at arbeidsgiverne velger de med middels karakterer som har jobbet ved siden av fremfor de som har høye karakterer uten jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske urettferdig syns jeg. I og med at vi som studerer faktisk gjør noe fornuftig og er med på å "hjelpe" fremtiden. Sier ikke at alle på trygd og alt annet ikke gjør noe fornuftig, men det er en del som ikke gjør noenting. Og dersom det er sykdom bak er det selvfølgelig noe annet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

pluss 18000 i aug og januar. det blir noe ekstra i mnd.

og med en husleie til rundt 3500-4000 inkl strøm, nett osv så går det jo greit.

jeg hadde absolutt ikke hatt noe imot mere penger, men jeg klarer meg! Eneste jeg ikke har råd til er shopping og kjøpe mat i kantina/spise ute ofte osv.

Men jeg har råd til mat hver dag, faste utgifter, (wow, spotify, mobil osv) fylla ca annenhver helg, materiale til skolen, andre skoleutgifter, reise til familie og venner nå og da... og noe ekstra en gang iblandt.

Husleie på under 4000?? Her jeg studerer er ikke engang husleie på under 6000 realistisk.. Og da snakker vi ettroms i kjellern til en eller annen creepy fyr..

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg startet på mine studier fortalte alle foreleserne at arbeidsgiverne velger de med middels karakterer som har jobbet ved siden av fremfor de som har høye karakterer uten jobb.

Jeg tror ikke man skal stole blindt på dette rådet heller - det vil komme an på både typen studium, studiested (tilgang på jobber, prisnivå etc) og hva slags jobber en ønsker seg etterpå. Om en har jobbet mye, men fått middels/dårlige karakterer, KAN det bety at en synes det er viktigere med høyt forbruk og komfort enn selve studiet, og en vil være uaktuell til stillinger hvor det er viktig å være faglig sterk. Om en ikke har jobbet i det hele tatt, og ikke en gang har en referanse fra sommerjobber e.l, vil en på den annen side bli sett temmelig rart på. Å være over 20 år, som en jo er når en er ferdig med en grad, og ikke ha noe arbeidserfaring underveis, er ikke normalt... Og relevant jobberfaring er nok alltid et stort pluss. Så vil på det sterkeste anbefale å jobbe i feriene i hvert fall.

Jeg har studert to steder hvor det har vært så rimelig å bo at jeg ikke har trengt ekstrainntekt underveis i semesteret, og da har jeg heller prioritert å gjøre det bra på studiet og tatt flere studiepoeng enn full progresjon. Samtidig har jeg hatt verv i større og mindre grad (det finnes alltid noen interessante verv enten i studentdemokratiet, sosiale foreninger eller andre områder), jobbet i feriene og skal være hjelpelærer neste semester.

Skrevet

Husleie på under 4000?? Her jeg studerer er ikke engang husleie på under 6000 realistisk.. Og da snakker vi ettroms i kjellern til en eller annen creepy fyr..

hvor bor du? Og hva studerer du? I Bergen og Oslo osv kan du fint få tak i et sted å bo til under 4000 hvis du ikke er kresen.

her fks: http://hybel.no/bolig-til-leie/annonser/oslo?pris-min=1000&pris-max=4000&keywords=&sort=date_desc&commit=Oppdat%C3%A9r+s%C3%B8keresultat

Selv valgte jeg å ta studiet mitt i en liten by, selv om det samme studiet er i Oslo, og storbyen hadde vært kult...

Men jeg må tenke litt på pengene, og i denne byen er det veldig billig å bo, så jeg sparer mye der. Det leies faktisk ut hybler til 1500 kr mnd her :P

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg jobber, kan ikke stillingsprosent ettersom jobben er i litt omlegging nå pga endrede arbeidstider, men jeg jobber annenhver helg (fredag + lørdag) og en dag fast i uka (5 timer). Går helt fint, kunne nok klart en dag til om jeg ikke hadde så mange studiepoeng, tar en del ekstra.

Kunne ha klart meg på studielån, men da hadde det ikke blitt noe til overs etter husleie, mat, og et par regninger. Vil heller jobbe og ha det på CV'en og tjene det ekstra så jeg kan reise på ferie, kjøpe klær osv :)

Skrevet

Jeg jobber ikke. Har samboer som jobber heltid og eier leilighet med lite lån, så vi klarer oss på hans inntekt og mitt lån :) Ja, jeg er heldig

Skrevet

jeg har fast helg og jobber ca 2-3 kvelder ekstra i uken, Men det varierer jo litt etter hvor mye jeg har å gjør på skolen. I uken før eksamen jobber jeg jo kun de faste helgene mine. Hadde ALDRI klart meg økonomisk uten ekstra lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...