AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Tittelen sier det meste tenker da på dagene, arbeidet og folk og lærere. ( spesielt dette med dagene og hvordan de er lagt opp, det å sitte lenge i klasserommet, ha friminutt hvor det er skikkelig gruppert...hvordan er høgskole ift dette?)
otilie Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 på min skole har vi sjeldent obligatorisk undervisning etter kl 11.30 men det er jo selvfølgelig veldig smart å møte opp fordetom! Vi må jobbe mye selvstendig. (studerer faglærer i kunst og håndverk da) Lærer kommer innom noen ganger og gir veiledning, men vi må ikke være der. Man har jo forelesninger... de er jo annerledes enn vgs da det er forelesning hele økta, og studentene får bidra lite, og ikke får jobbe så mye selv. Men innimellom får vi spørsmål under forelesninger, eller oppgaver vi skal jobbe med resten av økta. Jeg føler jeg må lese MYE mer enn på vgs. Og sette meg mye mer inn i det vi lærer og pensum. Det er en haug med nye begreper og ord som jeg må lære meg :PP Er mye mer selvstendig arbeid på høgskole... Når vi får oppgaver må vi mange ganger lære oss ting selv, asså lese det, enn at læreren lærer oss om stoffet. Men hva slags studier er det du kan tenke deg? Det er jos tor forskjell mellom mange studier. Fks på mitt studie er det mye praktisk arbeid, mens på andre studier som fks norsk/litteratur eller noe, så har de vel bare forelesninger og lesing...
Anglofil Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Min erfaring er at det på høgskolen (og universitetet jeg går på nå) kun hadde én til to forelesninger om dagen, det var og fremdeles er aldri forelesninger hele dagen. Det er større krav til selvstudium og jeg opplever også at det er mye mer å lese, man må være flinkere til å strukturere seg. Mvh Yvonne 1
hulaboer Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Er det så at høgskoler ikke krever ex.phil/ex.fac? Hvis de gjør det er jo det enda en forskjell
otilie Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Er det så at høgskoler ikke krever ex.phil/ex.fac? Hvis de gjør det er jo det enda en forskjell nopp du trenger ikke det. Og det er enda mere forskjell og. Det kommer helt an på hva slags studie du har. Jeg som tar faglærer har vitenskapsteori, jeg trodde veninnen min som tok førskolelærer hadde det samme, men de har bare vanlige skolefag pluss pedagogikk.... og de som studerer visuell kunstfag osv på skolen min jobber bare praktisk, og har kunsthistorie en gang i uka
Feeky Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 VGS er helt likt ungdomsskole. Høgskole er mer som et universitet.
Gjest Solsmil Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 jeg går ikke på høgskole, men på universitet da. men det blir noe av det samme. For det første: når man studerer, opplever jeg at man i mye større grad kan bestemme hva man vil studere selv. På vgs gikk jeg allmen, noe man nesten må for å ta høyere utdanning, og da måtte du ha fag som norsk, engelsk, matte, historie, geografi, samfunssfag, religion osv. du fikk jo velge litt, men det var ikke det helt store. når du studerer, studerer du forhåpentligvis noe du er interessert i, ikke noe du må ha. (selv om fagene på vgs selvsagt er viktig for at man skal få en grunnleggende forståelse for flere fagområder). I tillegg er min studiehverdag helt annerledes enn på vgs. det er mye, mye mye mer pensum, og mye mer jobbing, men jeg liker det mye bedre. jeg er mye friere til å legge opp dagen som jeg vil. jeg har aldri forelesninger en hel dag. og forelesningene er ikke obligatoriske (men jeg drar jo på dem likevel). I høst og nå til våren, så har jeg kun forelesninger og seminargrupper (obligatorisk undervisning) tre ganger i uka. de andre gangene sitter jeg som oftest hjemme og leser, fordi det passer meg best. har til nå heller aldri hatt noen dager der jeg starter noe tidligere enn 10:15, men det kan jo være bare meg som er heldig. forelesningene varer i 1 time og tre kvarter, inkl. ett kvarters pause. jeg har aldri hatt mer enn to forelesninger per dag (men man kan jo legge opp studieplanen delvis selv, og velge fag og sånt - så det er jo litt opp til en selv).
Gjest PseudonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Tittelen sier det meste tenker da på dagene, arbeidet og folk og lærere. ( spesielt dette med dagene og hvordan de er lagt opp, det å sitte lenge i klasserommet, ha friminutt hvor det er skikkelig gruppert...hvordan er høgskole ift dette?) Forskjellen er: På VGS går du fordi du skal. På en høgskole går du fordi DU VIL, og ingen spør etter deg om du uteblir. Det er ditt ansvar å møte opp, lære deg det du skal og ta eksamen. Det er ingen lærer. Det er en som foreleser for de som har møtt fram. Kort oppsummert. Lykke til. (Møter du ikke til det som kreves for å ta eksamen, og leverer obligatoriske innleveringer og arbeidskrav, får du ikke ta eksamen, og hele studieåret og lånet du tok opp var bortkastet.Dette er er din egen feil om det skjer. Du kan ikke forvente å bli holdt i hånden som på VGS.) Endret 4. januar 2012 av PseudonymBruker 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Mye har allerede blitt sagt. Hvordan studiet er lagt opp kommer ann på hvilket studie du går og på hvilken skole. Jeg går sykepleien og vi har en del obligatoriske forelesninger og øvelser. Vi har noen gruppeoppgaver som er obligatoriske, dette krever en del for å få gjort når det er mange som skal møtes og mange meninger. Men det er mye friere enn VGS og det krever derfor mere struktur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå