Gå til innhold

Hvor langt under takst kan man 'tillate' seg å by?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje et merkelig spørsmål, men jeg er helt ny i boligkjøpsjungelen...

Så, jeg har forelsket meg i denne leiligheten, men synes den er priset aaaltfor høyt. Så jeg lurer egentlig på hvor lavt man kan by og stadig bli tatt seriøst.

Verdivurderingen fra megler er 17.157 kr/kvm, taksten gir en kvm-pris på 11.568. Andre leiligheter i samme bygg er solgt til rundt 15.000 kr/kvm i 2011 og 2010.

En kvm-pris på 15.000 gir en pris jeg er villig til å gi, men er ganske langt under det den er satt til salgs for. Ca. 13% under.

Er det et realistisk bud? Skal også nevnes at leiligheten er relativt nyoppusset, men har allikevel ligget tilsalgs i 9-10 mnd. nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du så mye å tape på å prøve? :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Har du så mye å tape på å prøve? :jepp:

Ingenting! :D

Lurte egentlig mest på om jeg var helt på 'villspor' ved å by så langt under. Og om det stor spriket (5.500!) i takst og det den er lagt til salgs for, kan 'forsvares' med at den er oppusset og 'pen', beliggenhet eller hva så enn det skal skyldes.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Tydeligvis kan det ikke forsvare prisen, siden ingen kjøper den ;)

Det skader jo ikke. Spesielt ikke hvis du ikke er villig til å kjøpe den til en høyere pris uansett :)

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier - du har jo ingenting å tape på å by lavt. Sett i gang!

Skrevet

Du risikerer jo bare at eier takker nei til budet. Med en bolig som har stått til salgs så lenge, er den tydeligvis satt til prisantydning høyere enn det markedet er villig å betale for tiden. Så da er det selgers tålmodighet det kommer an på, og om de tror de får høyere bud i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å legge inn bud! :jepp:

Jeg er bare såå utolig usikker på hvilket 'nivå' jeg skal legge meg på. Jeg stoler ikke heelt på megleren heller, han får jo prosenter.

Jeg har søkt videre på leiligheter som er solgt i samme bygning, og de er solgt fra 11.000 - 15.000 pr.kvm, som jo passer bedre med taksten. Aarrh, det er jo så store sprik! Jeg vil finne et realistisk bud, så jeg ikke begynner på 11.000 for å legge på litt og litt til man når 16.000 f.eks, hvis det først er dér selger er villig til å selge.

Man kan jo bli gal av mindre! :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt forvirret her. Mente du at det er prisantydningen som er høy, og hvor mye man kan by under den? Hvis prisantydningen spriker veldig fra taksten, er det ikke rart at ingen har vært interessert tidligere. Det kan i så fall virke som om selger har altfor høye forventninger.

Go for it!

Skrevet

den som ikke prøver får ikke svar :) legg inn det budet som du mener er riktig for leiligheten! særlig når den har stått til salgs en stund må nok selger på et tidspunkt innse at taksten er for høy... men om det ikke er noe hast for selger å få solgt så vil han nok kanskje fortsette å håpe å få det som er takst...

lurt av deg å undersøke hva andre leiligheter i området er blit solgt for :)

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt forvirret her. Mente du at det er prisantydningen som er høy, og hvor mye man kan by under den? Hvis prisantydningen spriker veldig fra taksten, er det ikke rart at ingen har vært interessert tidligere. Det kan i så fall virke som om selger har altfor høye forventninger.

Go for it!

Ja.

Jeg skulle kanskje ikke ha skrevet takst i overskriften, det var litt missvisende.:) Men, taksten tilsier en kvm-pris på 11.568, og den er lagt til salg for 17.157. Tror også selger har aaltfor høye forventinger:)

den som ikke prøver får ikke svar :) legg inn det budet som du mener er riktig for leiligheten! særlig når den har stått til salgs en stund må nok selger på et tidspunkt innse at taksten er for høy... men om det ikke er noe hast for selger å få solgt så vil han nok kanskje fortsette å håpe å få det som er takst...

lurt av deg å undersøke hva andre leiligheter i området er blit solgt for :)

Prøver så godt jeg kan å være 'oppdatert' om alt.:) Jeg tror (desverre) ikke hun har dårlig tid. Hun bor der ennå og prisen har ikke rikket seg på 10 mnd. Æsj..

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Jeg skulle kanskje ikke ha skrevet takst i overskriften, det var litt missvisende.:) Men, taksten tilsier en kvm-pris på 11.568, og den er lagt til salg for 17.157. Tror også selger har aaltfor høye forventinger:)

Prøver så godt jeg kan å være 'oppdatert' om alt.:) Jeg tror (desverre) ikke hun har dårlig tid. Hun bor der ennå og prisen har ikke rikket seg på 10 mnd. Æsj..

Så selger vil ha 50% mer enn takst? Jeg syns det er helt hårreisende å forvente så mye, og vil absolutt si at det ikke er du som er frekk til å legge et for lavt bud, det er selger som er helt ute på bærtur i dette tilfellet!

Hold deg til taksten du (+/-10%), og begynn så snått å se deg om etter andre leiligheter også :)

AnonymBruker
Skrevet

Så selger vil ha 50% mer enn takst? Jeg syns det er helt hårreisende å forvente så mye, og vil absolutt si at det ikke er du som er frekk til å legge et for lavt bud, det er selger som er helt ute på bærtur i dette tilfellet!

Hold deg til taksten du (+/-10%), og begynn så snått å se deg om etter andre leiligheter også :)

Jepp! Og det kommer slett ikke på tale å gi så mye.

Det er disse +/- 10% jeg har forstått er vanlig. Det vil jo si et bud milevis fra prisantydningen, men jeg kommer nok til å prøve. :jepp: Har en mistanke om at det kommer til ¨bli blank avvist - selger virker veeldig sta..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...