Gå til innhold

9-klassing på leirskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt så mye om at den norske skolen skal være kostnadsfri, men har nå fått høre at vi må betale minst tusen kroner i egenandel for 14-åringens leirskole som er til sommeren. Jeg spurte om de ikke har spart opp til dette, og det har de selvsagt, men det koster visst rundt tre tusen...

Er det virkelig lov å kreve at vi betaler for leirskolen? Jeg syns det er DYRT!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, skulen kan ikkje kreve eigenandel for leirskule!

Lenke

Skrevet

De kan vel kanskje ikke kreve at det er obligatorisk når det må betales litt selv.

Men på en annen side, å være den ene i klassen som ikke får dra er kjipt, for leirskole er en opplevelse.

Men siden det er til sommeren så det det jo masser av tid nå til å samle inn penger da. Og mye av det kan ungene gjøre selv.

Lag masse vaffelrøre og selg, ha skilt med vi vil på leirskole feks.

Mulig det kommer noe snø så kan man ta på seg snømåking for eldre, og det er masse annet man kan gjøre.

Skrevet

men leirskolen er vel heller ikke obligatorisk? Dere kan vel velge å droppe hele greien, men blir jo utrolig dumt for barnet? Leirskole er vel ikke vanlig i 9ende klasse? trodde det var i 6-7 jeg? :klo:

Er vel snakk om en skoletur der elevene får reise og oppleve litt. Vel verdt 1000 kr syns no jeg, ikke overvettes dyrt heller. Til og meg jeg som er student og lever på studielån har råd til det om jeg sparer litt.

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er vel å droppe leirskolen, ja (sier min mann som er lærer), etter at det ble vedtatt at den norske skolen skal være kostnadsfri.

Kanskje det er flere i klassen hans som vil gå sammen om å tjene penger til turen? En idé kan være å ha bod (selge kaker el.l.) på en stor arbeidsplass. Her på universitetet, hvor jeg jobber, er det rett som det er boder der barn selger kaker, boller, saft, kaffe el.l. til inntekt for ettellerannet. Evt lag rombola/selg gamle leker ved den lokale matbutikken (det ser jeg også ofte barn i nabolaget som gjør).

Gjest henriett3
Skrevet

Da jeg gikk i 10-klasse, måtte foreldrene mine betale 3000 for turen vi skulle på. Fordi ingen andre enn jeg og en gutt i klassen gadd å tjene penger til klassekassa.

Skrevet

Det er ikke lovlig å be om disse pengene.

Skrevet

Vår klasse tjente penger på dette selv i form av basar og loddsalg:)

Skrevet

Alle mine barn har vært på leirskole to ganger, og vi har betalt egenandel for alle turene. Litt varierende hva vi har betalt, men mellom etttusen og syttenhundre kroner. Vi brukte også tid på å selge kaker, pante flasker etc for å få inn nok penger.

Etter de nye reglene om kostnadsfri skole kom, måtte vi gjøre om innbetalingene slik at det ikke lenger ble krevd egenandel, men at pengene ble gitt som gave.

Alle som har barn i skolen idag vet at det kommer en leirskole på et tidspunkt, og bør begynne å spare til den, slik at den dagen "gaven" skal betales inn har man penger til å dekke dette. På samme måte som man vet det kommer en konfirmasjon, og kan begynne å spare fra barnet er lite.

• Liker 1
Gjest HuskyPusky
Skrevet

Lærerne og skolen har ikke lov til å be om disse pengene. Klassekontaktene kan vel derimot ta på seg dette ansvaret?

Skrevet

Lærerne og skolen har ikke lov til å be om disse pengene. Klassekontaktene kan vel derimot ta på seg dette ansvaret?

Det er riktig. Lærerne og skolen har ikke lov til å befatte seg med økonomien til leirskolen i det hele tatt. Så den jobben påhviler klassekontakten.

Skrevet

Nå var det ikke akkurat leirskole vi var på, men vi hadde en klassetur til et skisenter i 8.klasse.

Skolen betalte vel en del, så arrangerte de at vi fikk besøk av en bank hvor vi fikk åpne hver vår sparekonto til turen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...