AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 For ikke å legge altfor mye historie i dette, så skriver jeg spørsmålet enkelt og greit ! JEG ER IKKE UTE ETTER KRITIKK ! KUNN SVAR PÅ SPØRSMÅLET MITT ! OM NOEN SYNES DET JEG SPØR OM ER USMAKELIG,DUMT,EGOISTISK OSV. JA VEL ! BRYR MEG FINT LITE Jeg er i en litt lei situasjon med BF til min baby og lurer litt på ting og tang. *Hvor mye har det å si om BF skriver under på papirene på trygdekontoret istedet for på sykehuset ? Har det noe å si ? *Hva kan jeg gjøre for å få mest omsorgsrett ? Er det noe jeg kan gjøre ? *Hva gjør slik at BF ikke får noe eller lite rett til barnet, selvom han står som far ? (Er slettes ikke ute etter å ødelegge eller ta barnet fra han, men situasjonen min er vanskelig å forklare) Vi er ikke samboere, har aldri vært det og trist nok ser det ut til at det aldri kommer til å skje heller. Jeg kommer til å bo hjemme hos meg med babyen og det er jeg som kommer til å ha hovedansvaret for den lille. Men BF er utrolig opptatt av å ha navnet sitt på papirer og ha sitt navn på ditt og datt, men ansvaret som følger med er noe dritt tydeligvis ! + at moren til BF er helt DÈR etter at han MÅ skrive under på papirer osv for "ikke å bare sitte å betale på den ungen her!" Hu har vel også prøvd seg på at han må ta DNA test på den lille for hu tror ikke det er hans barn ;O Vel.. Jeg kunne fortalt så mye, men velger å avslutte Som dere kanskje forstår, så har jeg veldig problemer med den siden av familien..
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Barnet er forresten ikke født ennå, men kan komme hver dag nå..
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Hovedomsorgen får du automatisk når dere ikke er gift (eller avtaler noe annet), vil han ha den må han gå til retten og da skal det ekstremt mye til for et nyfødt barn, da skal han være veldig mye mer skikket enn deg. Hvis de krever DNA-test, kan du ikke nekte, og jeg anbefaler deg faktisk å kreve det selv. Rett og slett for å slippe noe som helst hinting eller surmuling om hvorvidt ungen faktisk er hans eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Han får rett til samvær, som i begynnelsen vil skje hjemme hos deg eller et nøytralt sted der du er tilstede. Dette utvides gradvis og når barnet er gammelt nok, vil han få ta henne med seg f.eks. hjem til seg noen timer, også utvides det enda mer gradvis til overnatting osv. Det er ikke foreldrene som har rett til samvær med barnet, men barnet som har rett til samvær med begge foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 For ikke å legge altfor mye historie i dette, så skriver jeg spørsmålet enkelt og greit ! JEG ER IKKE UTE ETTER KRITIKK ! KUNN SVAR PÅ SPØRSMÅLET MITT ! OM NOEN SYNES DET JEG SPØR OM ER USMAKELIG,DUMT,EGOISTISK OSV. JA VEL ! BRYR MEG FINT LITE Jeg er i en litt lei situasjon med BF til min baby og lurer litt på ting og tang. *Hvor mye har det å si om BF skriver under på papirene på trygdekontoret istedet for på sykehuset ? Har det noe å si ? Hei det har ikke noe å si i praksis men det er ganske alvorlig sak å vedkjenne seg farskap uten å vite det sikkert. Så det er helt normalt med DNA test når dere ikke bor sammam før en vedkjenner seg farskapet.Dette for din egen del selv om du vet. Dere har da belyst saken fullt ut. *Hva kan jeg gjøre for å få mest omsorgsrett ? Er det noe jeg kan gjøre ? Hva er omsorgsrett? Det begrepet er borte fra barneloven. Dersom dere ikke lever sammen på samme folkeregistrerte adresse får du foreldreansvar alene. Det betyr ikke at far kan ha samvær, både barnet og han har krav på dette j.f. barnelova. Ønsker far foreldreansvar kan han kreve dette. Foreldreansvar og farskap er ikke samme sak, det er adskilte saker. En kan godt være far uten foreldreansvar. En kan ha foreldreansvar spesielt midlertidig uten å være far. Farskapet får den mann som du mor oppgir til jordmor,lege,nav under forutsetting at han vedkjenner seg dette. Nav vil innkalle han og spørre om han vedkjenner farskapet om dere ikke ordner det selv. Mannen kan kreve DNA test og få det dekket gjennom NAV. Vil han ikke kan NAV gå videre med saken og til slutt havne i retten som kan pålegge farskap eller DNA test. Oppgir du ukjent far blir barnet stående uten og det blir ingen farsperson registrert. Det erikke tillatt men ingen kvinne blri tvungen eller her plikt å oppgi far. Det er det offntliges plikt å fastsette farskap. Foreldreabsavr kan far få ved å underskrive før barnet blir født og og etter. Dette er papirer til folkeregisteret. Det er alstå 2 ting, det ene er farskap og det andre er foredldre ansvar. Far kan også kreve samvær med barnet både om han har foreldreansvar selv om du ikke ønsker. Dette ved å ta saken til retten. Alle "normale" menn får foreldreansvar.De får også det som kalles vanlig samvære 60/40 samvær som regnes om det normale. Det er forskhjellige løsninger på dette. Det er det faste samværet og i tillegg ferier. *Hva gjør slik at BF ikke får noe eller lite rett til barnet, selvom han står som far ? (Er slettes ikke ute etter å ødelegge eller ta barnet fra han, men situasjonen min er vanskelig å forklare) Har vel sagt noe om det over her, men det du kan ikke nekte en "normal mann" vanlig samvær om dere bor slik til at det lar seg gjøre. Graden av samvær kommer an på barnets alder, men når det er slutt på amming så kan far blir mer akitiv. Det er ingen fasit på dette men en ser at fra 2-3 års alder er det vanlig med mye samvær. Vi er ikke samboere, har aldri vært det og trist nok ser det ut til at det aldri kommer til å skje heller. Jeg kommer til å bo hjemme hos meg med babyen og det er jeg som kommer til å ha hovedansvaret for den lille. Men BF er utrolig opptatt av å ha navnet sitt på papirer og ha sitt navn på ditt og datt, men ansvaret som følger med er noe dritt tydeligvis ! + at moren til BF er helt DÈR etter at han MÅ skrive under på papirer osv for "ikke å bare sitte å betale på den ungen her!" Hu har vel også prøvd seg på at han må ta DNA test på den lille for hu tror ikke det er hans barn ;O Vel.. Jeg kunne fortalt så mye, men velger å avslutte Som dere kanskje forstår, så har jeg veldig problemer med den siden av familien.. Ser til slutt her at du synes mor til "gutten" vil at han skal ha foreldreansvar og kreve DNA. Det er helt normalt, det viser hun bryr seg. Tror både du og far er unge og trenger litt hjelp og støtte i begynnelesen. Ville også hatt foreldreansvar og DNA før jeg vedkjente meg noe som helst. Det skjønner du sikkert. Foreldreansvar medfører en har noe å si ang.barnet.Ikke bare betale som du sier mor til "gutten sier" sier. Selv om den som barnet bor hos (bostedsforelder) har det meste å si. Legger ved link til barneloven, den bør du lese ellers finner du mye på nav.no http://lovdata.no/all/nl-19810408-007.html Lykke til som forelder. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Nå er jeg veldig kynisk, men i ditt tilfelle hadde jeg vurdert å flytte laaaaaaaaangt bort. Selvfølglig har faren fremdeles rett til samvær, men da gjør du det veldig vanskelig tatt i betraktning at barnet er nyfødt. Med mindre du er psykisk syk eller narkoman vil ingen domstol i Norge tilkjenne faren hovedomsorgen (eller hva det nå heter). Vanlig samvær er forresten ikke 40/60, det skal mye til. Vanlig er annenhver helg og 1 døgn i uka. For ordens skyld vil jeg bare si at det er stygt gjort mot BF, men iblant har moren gode hensikter med slik handling. 1
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 Nå er jeg veldig kynisk, men i ditt tilfelle hadde jeg vurdert å flytte laaaaaaaaangt bort. Selvfølglig har faren fremdeles rett til samvær, men da gjør du det veldig vanskelig tatt i betraktning at barnet er nyfødt. Med mindre du er psykisk syk eller narkoman vil ingen domstol i Norge tilkjenne faren hovedomsorgen (eller hva det nå heter). Vanlig samvær er forresten ikke 40/60, det skal mye til. Vanlig er annenhver helg og 1 døgn i uka. For ordens skyld vil jeg bare si at det er stygt gjort mot BF, men iblant har moren gode hensikter med slik handling. Du er usmakelig. Slike som deg burde tvangssterileres og aldri ha tilgang til barn. Det framkommer ikke at den framtidige ikke barnefar ikke er normal. Gjør mor dette ville jeg gjort alt for å stoppe har de tvært mitt barn. Har hun alikevel gjort hadde hun fått det vanskelig, noe inn i HEL....V Er det rart det blir konflikter, noen er flinke å starte en krig som vil vare livet ut.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2012 #8 Skrevet 3. januar 2012 Nå er jeg veldig kynisk, men i ditt tilfelle hadde jeg vurdert å flytte laaaaaaaaangt bort. Selvfølglig har faren fremdeles rett til samvær, men da gjør du det veldig vanskelig tatt i betraktning at barnet er nyfødt. Med mindre du er psykisk syk eller narkoman vil ingen domstol i Norge tilkjenne faren hovedomsorgen (eller hva det nå heter). Vanlig samvær er forresten ikke 40/60, det skal mye til. Vanlig er annenhver helg og 1 døgn i uka. For ordens skyld vil jeg bare si at det er stygt gjort mot BF, men iblant har moren gode hensikter med slik handling. Tror du må lære deg mer med dine holdninger og søke om å få tilbake skolepenger. 60/40 er i dag vanlig samvær.Dette etter ensringer i fjor. Kan du regne litt så blir det 60/40. Av 28 dager (en periode) er 8 dager 30 prosent. 10 dager er 35 prosent. Med ferie i tillegg skal det ikke mye til før det blir 40 prosent i hvertfall på 10 dager. 11 dager er 40 prosent. Dett kan regnes ut over 1 år eller 2 år om det er annet hvert år på av det variable samværet som jul og påske. Dette samværet forutsetter at de bor slik det ken gjennomføres.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 Barnet er forresten ikke født ennå, men kan komme hver dag nå.. Du kan nekte han å komme på besøk til deg. Når barnet er født har BARNET rett på å bli kjent med sin far. Far har ingen rett til å sitte hos deg for å se magen vokse, kast han ut om du ikke vil ha han der.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Du kan nekte han å komme på besøk til deg. Når barnet er født har BARNET rett på å bli kjent med sin far. Far har ingen rett til å sitte hos deg for å se magen vokse, kast han ut om du ikke vil ha han der. hehe hvem kan komme,barnet eller far.skal far bli født,hehe. gjest her skjønner du noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå