Maddebs Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Hei jeg trenger etterhvert å komme meg tilbake på skolebenken da jeg mangler generell studiekompetanse for å komme meg videre. Har lest og ringt litt rundt på dette med 23/5 regelen, men er fortsatt litt usikker. Advarsel om langt innlegg =P Situasjonen min er som følger. Jeg er 21 nå, blir 22 i år. Har gått vg1 i 2006-2007 mens jeg gikk vg2 2007-2008. Vg2 er det et par fag som mangler enda jeg gikk hele året ut. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å ta opp fagene for å starte på høgskole hvis jeg tok forkurset høgskolen tilbøy. høsten 2008 startet jeg på høgskolens forkurs og fikk halveis inn i studet (desmember 2008) beskjed om at jeg var feil informert og måtte slutte. I september startet jeg tilslutt på et kurs via NAV som skulle hjelpe meg tilbake til jobb og i oktober 2009 var jeg ute i arbeidslivet. Først som ekstrahjelp (jobbet likevel i en 80% stilling), så fast ansatt i en 40% stilling (jobbet fortsatt mer enn 40% men er det som står på kontrakten) Jeg jobbet helt til 22 februar 2011 da gikk jeg ut i barselspermisjon, i August 2011 gikk kontrakten min ut på arbedsplassen. Iløpet av permisjonen har jeg tatt opp et av fagene som manglet til Vg2 og skulle tatt enda et fag hadde det ikke vært for en del problemer. Jeg er fortsatt i barselspermisjon og skal være det helt til februar. Etter det var planen å gå hjemme til august med datteren min forså å starte på vidregående og ta allmennpåbygg. Nå er det et par humper i veien som gjør at dette ikke er mulig lenger. Så det jeg lurer på.. - Er permisjonen regnet som omsorg av egne barn? - Må de 5 årene være sammenlagt eller kan de være hakkete slik som mine er? - Hva med årene jeg jobbet? Teller de selvom jeg på papiret ikke skulle jobbe mer enn 40%? - Teller vg1 som et år? takker for alle som har erfaring, og håper jeg har fått med meg all info som trengs.
Filliputt Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 - Er permisjonen regnet som omsorg av egne barn? Omsorg for egne barn teller som yrkespraksis. Men bostedsattest fra folkeregisteret må legges ved som dokumentasjon. - Må de 5 årene være sammenlagt eller kan de være hakkete slik som mine er? Jeg tror ikke de trenger å være sammenhengende. - Hva med årene jeg jobbet? Teller de selvom jeg på papiret ikke skulle jobbe mer enn 40%? Deltid regnes om til heltid. Har du jobbet 50% må du med andre ord ha jobbet to år for at det skal telle som ett, og så videre. Og alle stillingsprosenter MÅ dokumenteres skriftlig fra arbeidsgiver. - Teller vg1 som et år? Hvert fullførte og beståtte årskurs i videregående teller som ett år. Abefaler deg å sjekke ut Samordna Opptak sine sider om 23/5-regelen: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Studiekompetanse etter 23/5-regelen For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du: fylle minst 23 år i søknadsåret dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning Så du sliter der, gitt, siden du ikke har jobbet fulltid. http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/
Maddebs Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2012 Den siden fra samordna opptak har jeg lest, var den som gjorde at jeg ble forvirret i første omgang. Hadde ikke tenkt til å søke på dette i år, (ser jo at jeg er litt short på årsantall osv.) og da vil jeg jo få enda et år med omsorg for egne barn. men takk for hjelpen :D
Mononoke Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Periodene må ikke være sammenhengende. Og i forhold til jobb, når du skal søke deg inn på skole, så får du bare en skriftlig bekreftelse fra arbeidsgiver, du behøver ikke å sende inn noen kontrakt. Da får du vedkommende til å skrive så mye du faktisk har jobbet. Du må ha jobbet minst 50% i minst 6 mnd for å få det godskrevet. Ellers har du vel fått svar på alt det andre.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Jeg søkte utdanning på grunnlag av 23/5 regelen. Der fikk jeg arbeidsgiver til å skrive et dokument som bekreftet hvor mye jeg jobbet hos arbeidsgiver siden jeg jobbet mere enn kontrakt, og på en arbeidsplass jobbet på tilkalling. Jeg manglet et fag fra vgs og derfor ville de ikke godkjenne det året (et lite 2-timer i uken fag) jeg kranglet en del på dette, usikker om de tok henysyn til det for jeg hadde vel uansett nokk praksis. Forresten, der det viste seg at det ikke hjalp med forkurs like vel, det var ikke tilfeldigvis på hist? Vet de har gjort lignende feil med flere...
Maddebs Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2012 Jeg søkte utdanning på grunnlag av 23/5 regelen. Der fikk jeg arbeidsgiver til å skrive et dokument som bekreftet hvor mye jeg jobbet hos arbeidsgiver siden jeg jobbet mere enn kontrakt, og på en arbeidsplass jobbet på tilkalling. Jeg manglet et fag fra vgs og derfor ville de ikke godkjenne det året (et lite 2-timer i uken fag) jeg kranglet en del på dette, usikker om de tok henysyn til det for jeg hadde vel uansett nokk praksis. Forresten, der det viste seg at det ikke hjalp med forkurs like vel, det var ikke tilfeldigvis på hist? Vet de har gjort lignende feil med flere... Takk for tips. skal gå litt nøyere igjennom ting etterhvert. Har trossalt litt ledig tid til overs. Jeg manglet samfunnsfag og gym for å ha et fullgått vg2 (surt i og med at jeg hadde levert i fagene) Det var hibu (høgskolen i buskerud) som tok meg inn på det grunnlaget. Og det kostet meg ganske mange år og mye fortvilelse i ettertid. Hadde jeg valgt å gå vidre inn på påbygg rett fra den yrkesfaglige linja ville jeg ikke vært der jeg er i dag. Så selvom det i utganspunket er min feil at jeg aldri kom meg helt inn igjen legger jeg en del av skylden på skolen som sa at jeg kunne ta samfunnsfagen hos dem, når det viste seg å være feil.
Mononoke Skrevet 3. januar 2012 #8 Skrevet 3. januar 2012 Samfunnsfag må du vel uansett ha blant de obligtoriske fagene i 23/5. Da mangler du jo bare gym, litt usikker på dette, men om du tar opp igjen gym i tillegg, kanskje du får godkjent andre året som et år av de 5? Jeg vet ikke om det er mulig å gjøre det sånn, men skader ikke å sjekke ut ihvertfall.
Maddebs Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2012 Samfunnsfag må du vel uansett ha blant de obligtoriske fagene i 23/5. Da mangler du jo bare gym, litt usikker på dette, men om du tar opp igjen gym i tillegg, kanskje du får godkjent andre året som et år av de 5? Jeg vet ikke om det er mulig å gjøre det sånn, men skader ikke å sjekke ut ihvertfall. Samfunnsfag er en av de obligatoriske ja, men gym har jeg allerede ordnet så den mangler ikke lenger Men jeg så også at historie er en av de obligatoriske, problemet da er jo at jeg ikke hadde historie på skolen... Er det meningen at man skal ta det utenom?
Mononoke Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Ja, det er flere fag du må ha! Fagkravene står i linken ovenfor. Ihvertfall norsk og historie i tilegg til samfunnsfag. Litt usikker på hvordan det er å kombinere med reform 94 fag nå, det er også en ting du burde sjekke ut slik at du er helt sikker (og siden det er enda en stund til du evt skal begynne på høyere utdanning).
Sessipn Skrevet 3. januar 2012 #11 Skrevet 3. januar 2012 Periodene må ikke være sammenhengende. Vet du dette eller tror du? Da jeg ringte skolekontoret her i kommunen for å høre, fikk jeg beskjed om jeg måtte ha jobbet de 5 årene sammenhengende. Mulig de opererer med forskjellige regler
Mononoke Skrevet 3. januar 2012 #12 Skrevet 3. januar 2012 (endret) Jeg har søkt meg inn etter 23/5, og mine perioder var ikke sammenhengende. Edit:Dette er en stund siden, så ting kan jo ha endret seg! Men ikke hør med kommunen, hør med samordna opptak, det er jo de som godkjenner 23/5 søknadene. Endret 3. januar 2012 av Mononoke
hulaboer Skrevet 3. januar 2012 #13 Skrevet 3. januar 2012 Jeg manglet et fag fra vgs og derfor ville de ikke godkjenne det året (et lite 2-timer i uken fag) jeg kranglet en del på dette, usikker om de tok henysyn til det for jeg hadde vel uansett nokk praksis. Hva? Manglet du et av grunnfagene det er krav om etter 23/5-regelen? Hvor mye praksis du har er da ikke relevant hvis du mangler et av disse. Du søker tross alt ikke på realkompetanse.
hulaboer Skrevet 3. januar 2012 #14 Skrevet 3. januar 2012 Samfunnsfag må du vel uansett ha blant de obligtoriske fagene i 23/5. Da mangler du jo bare gym, litt usikker på dette, men om du tar opp igjen gym i tillegg, kanskje du får godkjent andre året som et år av de 5? Jeg vet ikke om det er mulig å gjøre det sånn, men skader ikke å sjekke ut ihvertfall. Gym er da ikke en del av 23/5-regelen?
hulaboer Skrevet 3. januar 2012 #15 Skrevet 3. januar 2012 Ja, det er flere fag du må ha! Fagkravene står i linken ovenfor. Ihvertfall norsk og historie i tilegg til samfunnsfag. Litt usikker på hvordan det er å kombinere med reform 94 fag nå, det er også en ting du burde sjekke ut slik at du er helt sikker (og siden det er enda en stund til du evt skal begynne på høyere utdanning). Hvis du tar opp igjen fag nå, må du gjøre om til KL. De skriver ikke lenger R94-vitnemål.
Mononoke Skrevet 3. januar 2012 #16 Skrevet 3. januar 2012 Gym er da ikke en del av 23/5-regelen? Nope, men fullførte vgs-år kan utgjøre deler av 5 års delen. Så i og med at hun har tatt andre året med unntak av gym, tenkte jeg kanskje at ved ta opp igjen gym kunne dette bli godkjent som ett av de fem årene, men jeg er usikker på om det kan gjøres sånn eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #17 Skrevet 3. januar 2012 Jeg tar fag etter 23/5-regelen. Jeg har 3 år på vgs, 1 år på fhs og jeg har 1 år der jeg jobbet 100% - det blir 5 år. Jeg har også 2 år der jeg jobbet litt over 50%(teller som 1 år). De ser på antall timer, så om du jobbet 100% halve året, teller det som 50%.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #18 Skrevet 3. januar 2012 Jeg kom inn på 23/5 regelen og ringte til slutt inn for å høre om alle reglene. Jobb under 50% telles ikke, så du må få arbeidsgiveren din til å skrive en slags attest at du har jobbet i en høyere prosent (så sant du har det selvsagt). Hvis du har jobbet 50% i to år telles det som ett år i 100%. Det er snakk om 5 år med 100%. VGS telles som år. Det behøver ikke å være sammenhengende Jeg fikk beskjed om at omsorg for egne barn gjaldt fra 1 år, altså etter permisjon. Så det ville jeg ha sjekket opp.
addict Skrevet 3. januar 2012 #19 Skrevet 3. januar 2012 Du må ha jobbet over 50% for at det skal telle.
addict Skrevet 3. januar 2012 #20 Skrevet 3. januar 2012 Kan jeg legge ved et spørsmål? Om man har gått på rehabpenger/arbeidsavklaringspenger via NAV, det teller som inntekt, men telles det som jobb-år?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå