Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt hjelp til hjemmeeksamen. Oppgaven går ut på at jeg skal ta utgangspunkt i en problemstilling fra spesialisthelsetjenesten der pasientens tilstand forverres kritisk i løpet av behandlingsforløpet. Gjør rede for et etisk dilemma som kan oppstå i denne situasjonen.

Jeg tenkte kanskje jeg skulle ta utgangspunkt i et barn med hydrocephalus (vannhode), der shunten som drenerer den overflødige væsken svikter. Shuntsvikt er veldig vanlig, men kan være kritisk for barnet hvis den ikke reopereres kjapt.

Men det jeg sliter med er det siste punktet om etisk dilemma. Noen som har gode tips?

Setter veldig pris på svar! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nokså nylig borti en lignende situasjon. Barnet ble funnet bevisstløs hjemme etter shuntsvikt, og situasjonen var svært kritisk pga øket hjernetrykk inntil de fikk operert barnet. Foreldrene ble ikke informert om at barnet var så kritisk sykt, og at det kunne bli varige skader i hjernen av det høye trykket. Foreldrene var så hysteriske i utgangspunktet at vi ikke ville utsette dem for mere påkjenning akkurat da.

Jeg som sykepleier visste at situasjonen var mye mere kritisk enn det familien visste, og det var ganske vanskelig å stå i denne situasjonen, vanskelig etisk å være sykepleier da. Tenk om barnet hadde dødd uten at foreldrene var informert om at barnet var sykere enn det foreldrene faktisk trodde? Burde vi heller ha informert de allerede hysteriske foreldrene om den faktiske situasjonen? Burde vi forberedt dem på at barnet sannsynligvis fikk hjerneskade pga shuntsvikten? Barnet måtte overflyttes til et annet sykehus for operasjon, og det var denne ventetiden som kunne være ødeleggende for barnets hjerne og liv.

Skrevet

Tusen takk for svar! Det hørtes ut som en ganske vanskelig situasjon, er jo dumt å gjøre foreldrene enda mer hysteriske og nervøse om det går bra med barnet, men igjen, hvis det ikke går bra og barnet ender opp med hjerneskade uten at foreldrene visste at det kunne gå så langt er jo det også ganske ille... Hmm.. du ga meg noe å tenke på her.

Jeg tenkte på å lage en case der barnet kanskje er i 5-6 års alderen, og opplever shuntsvikt, men som motsetter seg behandlingen. Her er det jo klart hva loven sier, men det blir jo likevel et etisk dilemma i og med at barnet kommer til å oppleve det som traumatisk hvis det blir tvunget til operasjon. Her kommer jo sykepleierrollen inn ved å sørge for at pasienten får informasjon etter kunnskapsnivå osv.

Men igjen så er det kanskje viktig å få med pårørende i en slik oppgave.. Dette er jo 3. studieår, så jeg må jo tenke på alle aspektene av sykepleiefaget, og vise at jeg husker de pårørende.

Uff, nå ble jeg enda mer forvirret her, hva tror du?

AnonymBruker
Skrevet

Et barn på 5-6 år med shuntsvikt vil nok samtykke hvis det får riktig informasjon og trygges i situasjonen. Men det er jo foreldrene som vil måtte si ja til behandling på vegne av barnet, uansett barnets innstilling. Jeg vil tro at dette barnet, evt. med hjelp av en psykolog eller annen santalepartner, vil kunne hjelpe til å forstå at det ikke finnes et valg i en sånn situasjon, alternativet er jo døden, og det tillater man ikke å skje med et barn.

Skrevet

Ja det er jo foreldrene som bestemmer, men poenget var jo å skrive om et etisk dilemma. Og er det etisk å tvinge i et barn medikamenter slik at operasjonen kan gjennomføres? Det må jo gjøres, men vil likevel si at det er et etisk dilemma når det gjelder tvang av et barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...