Gå til innhold

Spørsmål til dere som har fjernet mandlene i voksen alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 33 år og skal fjerne mandlene samt en cyste jeg har på halsen om en uke.

Det blir da en innvendig og en utvendig operasjon på samme dag.

Jeg gruer meg nok mest til smertene etter fjerningen av mandlene for det har jeg hørt er veldig vondt i voksen alder, men jeg skal sørge for å få med meg nok smertestillende.

Det jeg lurer på er:

- Hva er lurt å spise i tiden etter operasjonen (hva gjør ikke vondt)

- Hva bør man drikke? (isvann?)

- Hvor lenge hadde du smerter og var de konstante hele døgnet eller f.eks verst om natten?

- Gikk du ned i vekt, evt. hvor mye.

- Andre ting jeg bør tenke på?

Takker for tilbakemelding

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er bra å drikke etter operasjon, er kaldt vann, drikk lite men OFTE, dette er med på å få sårene til å gro fortere, og for å ungå infeksjon. ungå å drikke varme drikke som kaffe og te osv, de første dagene. jeg vil helle ikke anbefalle å drikke melke produkter, dette gjorde at halsen føltes mer slimete..

Hvis du klarer å spise noe de første dagene, så går det vel helst i saftis/isbiter, kalde/lunkene supper, og etterhvert (ca 1 ukes tid) gikk det i brødskive biter med vann, most frukt som ikke er alfor seigt eller slimete.....

Men alt komme til å gjøre vondt de første dagene uansett.

Hvor vondt det kommer til å bli, er umulig å si, For noen så føles ettertiden bare som en kraftig halsbetennelse, andre synes det er det værste de noen gang har opplevd.

For meg var smertene der hele tiden, men de varierete i intensitet, de var værtst på morningen, og under mens jeg spiste og drakk. (kan ikke si det var så veldig motiverende å ta smertestillende, siden det var harde store tabletter, som skulle svelges =/ )

Sov mye de første dagene etter operasjonen, sov ikke godt eller lenge, men sov kanskje en halv time, våk 10-20min sov 45 min, våken 30 min osv....

gikk ned ca 5 kg.

Bare husk å drikke ofte, da kan du fortere begynne å spise igjenn, og det du får i deg av mat, prøv å holde det på den sunne siden, kroppen trenger alt den kan få av vitaminer og energi osv.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet dem for ca 3 år siden (24 år gammel da). Det gikk overraskende bra, og jeg var positivt overrasket etter at jeg hadde lest så mye fælt. Jeg gikk ikke ned noe i vekt. de første dagene spiste jeg mest suppe, men etter ca 5 dager spiste jeg vanlig mat. etter ca 8-9 dager kom det en smertetopp igjen, og det strålet ut til ørene, kjentes ut som skikkelig øreverk. Disse smertene kom etter måltider. Fikk sykemelding i 14 dager. Hadde ikke grudd meg så veldig hvis jeg skulle gjort det igjen :klem: Satt mest i sofaen og så på tv, og slappet av dagene etterpå :) Sov godt om nettene.

Skrevet

Spis saftis og isbiter.. Ikke spis sterk mat og f.eks nøtter.

AnonymBruker
Skrevet

Is, yoghurt, supper. Etter hvert f.eks. fiskeboller i hvit saus med moste poteter. Orket knapt å spise de første dagene. Kom en skikkelig smertetopp etter 5-6 dager. Husk å få nok smertestillende som stikkpiller. De første dagene så klarte jeg ikke å svelge noe annet enn litt kald drikke. Dropp alt med kullsyre og syrlig smak som juice. Dette svir.

Skrevet

Jeg fjernet mine nå i november. Det var ganske dritt, men jeg tror ikke jeg er representativ for normalen siden jeg ikke tåler morfinpreparater (altså gikk det skeis både på oppvåkningen og da jeg tok pinex major i tiden etter operasjonen).

Voltaren (som man også får, og som er kjempeeffektivt) reagerte jeg også veldig dårlig på, men det var det eneste som tok smertene godt. Dermed endte jeg med å veksle mellom spying og kvalme (fordi jeg tok Voltaren/annet smertestillende) og store smerter (fordi jeg ikke tok noe). Resultatet ble at jeg ikke fikk i meg næring i det hele tatt, og gikk ned over 5 kg (noe som er mye når man knapt er oppe i 50 kg til vanlig).

Unngå syrlige frukter og juicer. Prøvde meg litt på smoothie, og det var jævlig. Milde saftiser går greit (lollipop, pæreis), men ikke de som har kraftigere fruktsmak (solstick).

Etter to uker var smertene såpass borte at jeg klarte meg helt fint uten smertestillende (tok ibux mot slutten av de to ukene selv om det helst skal unngås).

De første to dagene var ikke ille i det hele tatt i forhold til det som kom fra dag tre og utover, men generelt sett var det verst om natten/morgenen (og selvsagt når jeg skulle svelge noe), og best ved nitiden om kvelden. Noen dager klarte jeg knapt å åpne munnen, og snakking var så anstrengende at jeg ble en jævel på tegnspråk :gjeiper:

Voltarenkuren var i tillegg stygg mot magen min, så tre uker etter operasjonen måtte jeg legges inn med magesår etter først å ha spydd konstant en hel natt (sannsynligvis pga vanlig omgangssyke). Komboen omgangssyke og magesår er ikke å anbefale...

Skrevet

Fjernet mine i går. Til nå går det overraskende greit, har fått voltaren og paralgin major, begge stikkpiller. Har nesten ikke vondt i det hele tatt når jeg tar dem slik legen har sagt, akkuratt nå er jeg helt smertefri. Er forberedt på at det skal bli verre de neste dagene. Jeg fikk beskjed fra legen om å kjøre på med smertestillende den første uka og å planlegge måltidene etter når jeg tok smertestillende. Har spist en yoghurt både i går og i dag i tillegg til avokadosuppe i dag. Drikker iste, iskaffe, vann med isbiter og det funker fint! Du kommer deg greit gjennom det! Er 30 forresten!

Skrevet

Takk for mange bra svar :-)

Ser dere nevner supper, hvilken type supper spiste dere?

Har en følelse av at tomatsuppe (som er ganske syrlig) ikke er så smart og heller ikke supper med biter i?

Dere nevner også lolipop, men svir ikke sjokoladen?

Når det gjelder smertestillende har jeg hørt at det lønner seg å ta dette til avtalte tider slik at man har tatt de før det begynner å gjøre vondt, så det har jeg planer om.

Til "gjest" som fjernet sine i går hold meg gjerne oppdattert om hvordan det går og riktig god bedring til deg :-)

Tar gjerne i mot flere tips også :-)

Har selvfølgelig klart å bli forkjøla jeg da og nyser, hoster og fryser.....

Har ikke feber så håper det går over før tirsdag så operasjonen ikke går i vasken.

Skal ringe dem etterpå for å høre om jeg bør bli sykemeldt frem til operasjonsdagen (tirsdag) så jeg blir frisk eller om det ikke er noe problem så lenge jeg ikke har feber.

Skrevet

Dytter litt så jeg kanskje får litt flere svar :-)

Skrevet

Dytt

Nå nærmer det seg, noen som kan svare på de siste spm jeg hadde?

Skrevet (endret)

Jeg er 33 år og skal fjerne mandlene samt en cyste jeg har på halsen om en uke.

Det blir da en innvendig og en utvendig operasjon på samme dag.

Jeg gruer meg nok mest til smertene etter fjerningen av mandlene for det har jeg hørt er veldig vondt i voksen alder, men jeg skal sørge for å få med meg nok smertestillende.

Det jeg lurer på er:

- Hvor lenge hadde du smerter og var de konstante hele døgnet eller f.eks verst om natten?

Etter operasjonen min fikk jeg mye saft fordi det gir litt mer energi enn vann på grunn av sukkeret, jeg fikk også is (type lollipop). Dette kjøler ned og er veldig godt etter å fjernet mandlene. For all del, ikke spis mye varm mat, la heller suppa bli kald fordi den varme maten gjør mer vondt enn godt.

Jeg gikk ned ca 7 kilo mens jeg var på sykehuset fordi jeg, sta og litt redd for smerte som jeg er, nektet å spise, så jeg ble faktisk liggende en natt lenger enn det jeg ville hvis jeg ikke hadde nektet å spise.

Smertene mine var moderate, men værst når jeg spiste og snakket.

Kommer ikke på noe annet nå, men det værste var å hoste opp ruven etter at jeg hadde kommet hjem fra sykehuset. Da brakk jeg meg og trodde at jeg var i ferd med å kaste opp, men i stedet for oppkast kom ruven og litt blod, fikk sjokk før jeg forstod hva det var, men når jeg tenker meg om fortalte de at det kunne skje.

Edit: Skrivefeil

Endret av -littleme-
Skrevet

Hvordan går det med "gjest" som fjernet mandlene for noen dager siden?

Skriv gjerne en oppdattering om det er mulig.

Tar også gjerne i mot råd vedr hvilke type supper o.l jeg bør spise

AnonymBruker
Skrevet

Kjøttsuppe og grønnsakssuppe synes jeg var greit å spise etter jeg fjernet mandlene. Ikke så sterke, og ikke fulle av melk slik at det slimer i halsen. Ellers ble jeg så lei av supper at jeg fortsatt ikke har lyst på, et år etter :gjeiper: Potetmos gikk relativt greit ned mellom smertetoppene, syns å huske at jeg klarte litt spaghetti på boks også, men det var nok ikke før et stykke ut i sykemeldingen.

Pæreis og andre milde saftis er gull verdt! Bare skyll av sjokoladen i varmt vann før du spiser dem. Da får du i deg sukker og væske, og halsen lindres litt. Tror jeg spiste fem om dagen, men så fikk jeg ikke ned så mye annet.

Skrevet

Da er dagen i morgen og jeg gruer meg kjenner jeg...... Men det går nok bra.

Skal ut en tur snart å kjøpe inn yoghurt, kjøtt og grønnsaksuppe og evt. andre ting jeg tror jeg kanskje kan spise.

Takk for innspill og tips.

Tar gjerne i mot flere i innspurten til operasjonen her.

• 11 måneder senere...
Gjest Veronika84
Skrevet

Jeg fjernet mine 8.januar i år...er på dag 2-3.

Noen timer etter operasjonen spiste jeg en loffskive og en youghurt. Nyt å spise mens du kan.

Nå spiser jeg ingenting annet enn lollipopp og drikke isvann eller saft. Har ikke grusomt vondt,men er ubehagelig å snakke og ekkelt å svelge. Håper operasjonen din gikk fint. Jeg bruker paragin major og voltaren stikkpillere som smertelindring.

Gjest jente 19
Skrevet

Jeg fjernet mandlene mine for 3 dager siden. 1 dagen var ikke ille i det hele tatt. Dag to var det litt vondere men klarte fint å spise supper osv. Natt til dag 3 var helt forferdelig desverre.. våknet av at jeg ikke fikk svelget mitt eget spytt og det kjentes ut som jeg hadde en kraftig ørebetennelse. Så idag har jeg ikke fått i meg mye mat. Klarer så vidt å snakke. Men det er nok verdt det til slutt så bare å stå på ;-)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg var 18 år da jeg fjernet mine mandler.

Mat: all form for puree-suppe (suppe most med stavmikser til en helt glatt form), all form for selvlaget glatt smoothie.

Drikke: alt som ikke gir deg slim i halsen, med andre ord alt uten sukker

Smerter: så lenge man holder seg til smertestillende går det bra, men det gjør vondt når man trapper ned på smertestillende etter ca en uke, og det gjør vondt når det gror. Du må regne med at det gjør litt vondt

Vekttap: 7 kilo. Jeg fikk komplikasjoner og spiste ikke fast føde på 20 dager. Men vekta ble normal igjen etter ca 3 mnd, og godt var det, jeg så ut som jeg kom fra konstentrasjonsleir..

Andre ting:

-Det gjør vondt, men det går over! Hvor lang tid det tar er individuelt.

-Bruk stikkpiller i rompa eller flytende smertestillende. Smertestillende i pilleform gjør vondt å svelge.

-Du kommer ALDRI til å ha langvarige, irriterende, tilbakevendene halsbetennelser igjen! Jippi!

-Å bli forkjøla kommer til å være mye mindre herk med mandlene borte

-Hvis du er røyker: IKKE røyk i 4 uker etter operasjonen. Jeg tok en røyk etter 1 uke, og endte opp med å revne åpent såret. Vi snakker STORE mengder blod rett ut av munnen. Jævlig kvalmt. Men ikke farlig :) Det stoppet etter et par minutter. Nå er jeg forøvrig røykfri, hehe...

Skrevet

Jeg slutta en uke før operasjonen å røyke,men visste ikke om jeg var helt klar til å slutte etterpå... Men etter å ha lest d du skrev "kevlarsjal" så tror jeg at jeg er slutta for godt...i morgen er jeg på dag 6 etter operasjonen, og jeg skjønner fortsatt ikke at mange folk er "døende" av dette. Men alle er jo forskjellige. Først i dag smakte jeg mat,bortsett fra operasjonsdagen...spiste hjemmelaget grønnsakssuppe som jeg moste godt og hadde masse kraft i. Rev litt i halsen,men gikk ned. Magen ble ihvertfall fornøyd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...