Gå til innhold

Stor familiekrangel i jula.

Anbefalte innlegg

Gjest Svigerdattera
Skrevet

Dette dreier seg om familien til min mann.

Vi skulle feire jul hos hans søster, en dame jeg hittil har kommet godt overens med, men som er kjent for å være skarp i kantene. Hele mannens familie skulle dit, noe som alltid er et rabalder uten like, da de er som hentet ut av filmen "Mitt store, fete, greske bryllup". Tidligere har jeg bare holdt kjeft når diskusjonene har blusset opp, men vi fikk en datter i fjor og nå går diskusjonene på henne og vår oppdragelse av henne.

I fjor feiret vi jul med min familie og det var veldig hyggelig, men der er det heller ingen som irettesetter oss for hvordan vi oppdrar henne... jeg er derfor ikke vant til slik oppførsel, og synes det er frekt, men er mulig jeg overreagerer? Jeg vet jo at de innerst inne bare mener å komme med gode råd, men det er innpakningen av rådene jeg ikke takler...

Min mann har to søstre og én bror, men det er bare søstrene som blander seg i våre saker. Og svigermor, hun er verst av alle! Hun er en tro kopi av bestemoren i "Alle elsker Raymond", minus det komiske... Hun er søt og hyggelig på veldig mange måter, men hun tilpasser alltid sannheten slik at den gagner henne, og i sin familie er hun ufeilbarlig og ingen tør å motsi henne...Den inngiftede svigerinnen min blander seg aldri, så det er tydelig at dette er en familie-greie blant damene...

Familien hans feirer hele juleferien samlet! Og om to år skjønner jeg ikke hvordan jeg skal orke en hel uke med kritikk fra alle hold. Før jula var mannen og jeg enige om at vi skulle holde ut og ikke si noe, men så KLIKKA jeg da... jeg eksploderte fullstendig! Og nå er jeg ikke lenger velkommen til hans søster... det bør nevnes at søstrene hans krangler seg imellom hele tiden, men det er bare meg som ikke er velkommen mer...

Hele jula har svigermor kritisert oss for at vi ikke kler på jenta vår nok, at hun spiser altfor mye, at hun er for tjukk (det er hun ikke!), at vi duller for mye med henne, at vi sier til henne at hun er pen og nydelig jente (ja, det er visst også feil...) at hun fremdeles sover på vårt rom, at vi ikke låner henne bort ofte nok, at vi ikke stenger henne inne på rommet og lar henne gråte seg i søvn, slik som hun gjorde med sine barn, at vi ikke går nok tur, eller at vi går for mye tur slik at hun blir syk, at vi ikke oppdrar henne slik som hennes døtre har oppdratt sine barn, osv osv... og søstrene til mannen henger seg på og er så enige, også ler de av oss hver gang vi gjør noe de ikke er enige i, også gjør de narr av oss og ler enda mer. Min inngiftede svigerinne har ingen barn og får derfor ikke denne behandlingen, men jeg regner med at hun får det likedan når den tid kommer... da kommer hun i hvert fall til å ha meg å støtte seg på...

Jeg skulle ønske min mann kunne si ifra til dem, men han vet av erfaring at da blir alt mye verre, som han sier... Vel, det visste ikke jeg... 2 juledag fikk jeg plutselig nok! Og jeg sa klart ifra akkurat hvor lite hyggelig jeg syntes innblandingen deres er, og at jeg ikke vil ha noe mer av dette! Jeg sa dessverre litt vel klart ifra (les: jeg eksploderte...), noe som førte til at alle ble veldig rare... i løpet av kvelden sa jeg unnskyld til de fleste for måten jeg uttrykte meg på, men at jeg faktisk mente det jeg hadde sagt.

Jeg trodde saken var lagt død helt til jeg kom hjem i går, da gikk jeg inn på Facebook og fikk se en mail fra den søsteren vi har vært hos... Der stod det klart og tydelig at jeg var en frekk kjerring, og at slik oppførsel ikke passet seg i hennes familie. Og at jeg ikke er velkommen mer i hennes hus. Det stod også at hun skulle ønske broren hennes (min mann) hadde funnet seg en bedre kone som også hadde passet bedre inn i familien. Hun skrev også at de hadde diskutert dette i familien etter at vi hadde dratt og at alle var enige....!

Jeg vet ikke hva som såret mest: At jeg etter 7år fremdeles ikke er en del av familien, eller at de bare lot som at de godtok min unnskyldning fram til vi hadde dratt...

Nå skjønner jeg ikke hvordan vi skal klare fremtidige bursdagsselskaper og julefeiringer. Jeg vil jo feire sammen med min datter, men min mann vil ikke nekte familien sin å feire med vår datter heller! Han er ikke feig eller noe, han har kranglet masse med dem i går kveld, men han sier at han ikke kan ta fra vår datter familien hennes... det vil jo ikke jeg heller, jeg skulle bare ønske han hadde en annen familie... :(

Oj, dette ble langt... jeg måtte nok ha ut litt damp...

Er det noen andre som har liknende familier? Eller er det bare jeg som er så uheldig??

Mvh Svigerdattera

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for noen tragiske fitter av noen drittfolk. Men tror du ikke dette vil blåse av om du gir det litt tid?

• Liker 14
Skrevet

Det at de kritiserer din datter og sier at hun ikke er så pen som dere vi ha det til, syns jeg er å gå altfor langt ... !!!

Ikke beklag deg! Stå på ditt! Innerst inne vet de at du har rett! De er bare vant til å få det som de vil og at alle skal gå etter deres pipe.

Hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet tilbake at "en sånn diskusjon tar jeg ikke per mail!"

Så må du huske på at når man er sint sier kan man komme med tomme trusler som at du aldri er velkommen i din svigerinnes hus mer ...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sånne folk er utrolig vanskelige. Har en del av de i min familie. Jeg har ikke kontakt med mormora mi pga dette - hun er prikklik din svigermor. Bare dritt og kjefting, og alt er galt med alle, og hun har ALLTID RETT I ALT.

Jeg vet ikke hvilke råd jeg kan gi deg. Fra egen erfaring vet jeg at de aldri forandrer seg. Jeg er fullstendig enig med deg i alt du sier, det er de som har dritt på draget. Det verste er at de aldri kommer til å innse det selv..

• Liker 3
Gjest Svigerdattera
Skrevet

Takk for svar. Det gjør godt å høre at det at jeg sa ifra faktisk ikke er så ille. Var litt usikker, har vel blitt litt hjernevasket etter en hel jul med dem...

For å oppklare én ting: Det er ikke det at de ikke synes hun er nydelig, de bare mener at man ikke skal si til barna sine at de er pene (som i ALDRI), fordi de da vil bli innbilske...! Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Prøvde å si at det mener ikke vi, og at vi kommer til å fortsette å si slikt til vår datter fordi det er bra for selvfølelsen hennes. Men da bare blåste de, og fortsatte å si at ungene blir innbilske av slikt. De var alle veldig enige, og overså fullstendig mine innvendinger, de bare lot som de ikke hørte meg...

Jeg vet at dette er noe vi kommer til å få kritikk for i all framtid hver gang vi kommer til å si slike ting om vår datter i samvær med dem...

Mulig ting kommer til å blåse over, men kan ikke si meg så lysten på å besøke det huset igjen... da kommer jeg ikke til å føle meg særlig velkommen...og der er jeg også "fanget" langt utenfor allfarvei, for de bor på landet med laaangt til nærmeste nabo og fluktmulighet ;)

Slik det er nå kan jeg ikke se for meg at jeg noensinne kommer til å dra dit igjen. Har ikke særlig lyst til å invitere dem hit heller, men det må jeg vel pga datteren vår.... :\

Jeg reagerte også kraftig på at hun sendte en MAIL, også på FACEBOOK da.... hadde hun enda konfrontert meg ansikt til ansikt hadde det vært hakket bedre...

Gjest Svigerdattera
Skrevet

Det som også gjør vondt er at jeg alltid har kommet så godt overens med svigerfar. Han har alltid bare vært hyggelig mot meg. Når min svigerinne skriver at hele familien var enige i at jeg ikke var velkommen dit mer så inkluderer det jo også han, men jeg kan ikke forstå at han har sagt noe slik. Jeg kan ikke spørre han heller for han er alltid sammen med svigermor...

TS

Skrevet (endret)

Jeg skjønner virkelig ikke at folk får ture fram på den måten der, spesielt når man er i familie. Men jeg syns absolutt ikke at du overreagerer på det de gjør. Velmenende råd og kommentarer kan være greit i ny og ne, men hvis de kommer hele tiden, gjerne med litt spissere kant, så forstår jeg godt at man når toppen.

Det andre jeg reagerte på er måten det ble gjort i ettertid. Det at svigerinnen din brukte facebook og privat melding(går jeg ut i fra) for å gi deg "klar beskjed" syns jeg er tåpelig og viser hvilket menneske hun egentlig er. Et feigt et. Hadde de hatt problemer med måten du uttrykte deg på, så hadde de nok virkelig hørt på deg og føyd seg, i stedet for å lage et slikt opprør og dårlig stemning.

Jeg har ikke mye erfaring innenfor barn og oppvekst, siden jeg er snart 22 og uten barn, men etter å ha vokst opp i en familie med favorisering(ikke fra mor/far), krangling, og en hel haug med andre ting, så vet jeg godt hvor mye det har å si at foreldrene dine bryr seg, er snille og gir komplimenter under oppvekst. Hadde ikke mamma vært så flink med å støtte meg, komplimentere meg, og fortelle meg at jeg er god som jeg er, så hadde ikke jeg hatt mye selvtillit, eller respekt for meg selv.

Jeg tror svigerfamilien din har skylapper på, er feige, selvsentrerte og gruer seg til å bare tenke over at du faktisk kan ha rett med tanke på innblandingen sin, og jeg håper inderlig at de innser feilene deres, godtar unnskyldningen din og gjør det rette med å beklage seg.

Det som også gjør vondt er at jeg alltid har kommet så godt overens med svigerfar. Han har alltid bare vært hyggelig mot meg. Når min svigerinne skriver at hele familien var enige i at jeg ikke var velkommen dit mer så inkluderer det jo også han, men jeg kan ikke forstå at han har sagt noe slik. Jeg kan ikke spørre han heller for han er alltid sammen med svigermor...

TS

Bare for å understreke poenget mitt med bruk av facebook, det svigerinnen din kommer med, er bruk av makt, og ved å si at "hele familien er enig" vil jeg påstå er bull....! Over internett kan hun snakke for seg selv, og sine meninger, men hun kan holde seg god for å drive å snakke over hodet på folk, uansett om de faktisk er enige eller ikke. For som du skriver om svigerfaren din så tror jeg nok ikke han var enig, men at det sitter tre sterke kvinnfolk som han ikke helt tør motsette seg.

Endret av Bijate
  • Liker 5
Skrevet

Herregud for noen tullinger. Tydelig at det er en del av familiekulturen der å mene alt mulig rart om dattera deres, oppdragelse o.l., og at de synes det er helt naturlig å fortelle det til dere. Det er vel en type sjargong som ikke jeg heller ville følt meg vel i. Det er rett og slett en ukultur som ikke er trivelig for andre enn de som sitter og kommenterer. Slike kommentarer er som regel ikke vondt ment, sett fra innsiden, men oppleves nedverdigende og frekt av andre, så at du reagerer på det er ikke rart i det hele tatt. I et slikt familieselskap er det vel meningen man skal være hyggelig med hverandre, ikke sitte å småpirke på hverandre og påpeke feil? Å få kommentarer på egen barneoppdragelse er jo også noe av det såreste noen kan gi en, for måten man håndterer sine barn på kommer jo rett fra hjertet, som et ønske om gi de noe godt, og er jo et resultat av det man selv er.

Synes det var tøft at du sa ifra! Virkelig! Det har de sikkert ikke opplevd før. Og oppfyrte som de ble, og i full selvhøytidelig forsvarsposisjon, kakler de sammen hvor ufint dette var av deg og hun ene sender en mail - på vegne av alle. Tipper svigerfaren din ikke satt og formulerte sammen med henne, men ble med på julekortet uten at han ønsket det.

Jeg synes du skal svare rolig og hyggelig, men kort på mailen. Om at du er lei deg for at det ble oppstyr, men ble såret av alle bemerkningene deres, da du legger all din sjel i barneoppdragelsen og mener det er til det beste for jenta deres. Og at du håper mailen fra dem var et resultat av en irritasjon samme kveld og at det vil letne etter hvert. Ønsker selvfølgelig at dere skal ha et fint forhold - hele familien.

Hvis du skriver noe slikt, se for deg noe du vil skal stå ett år frem i tid - tenk deg at hele kaoset er stilnet. Hva ønsker du da at du skrev for ett år siden? Hvis du skjønner hva jeg mener. Noe som kan stå lenge og som du kan stå for - fordi du er generøs og moden og vil familien vel.

Dere kommer jo til å treffes igjen, det vet du jo, så den som sier gode ord først, har det beste trekket :yvonne:

Ønsker deg lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Stakkars deg!!! Det der høres helt forferdelig ut. Det er iallefall bra mannen din ikke er blitt helt ødelagt av de tre furiene der, han kunne fort vært ordentlig tuktet og føyelig.

Det er nok umulig å forandre dem, i likhet med de fleste andre mennesker. Kanskje kontakten kan begrenses en del, det står da ingen steder at barn på død og liv må ha mye kontakt med alle de deler blod med :) Eller kanskje du og mannen din sammen kan greie å se på dem som nærmest karikaturer, som tatt ut av en absurd komiserie? At dere smiler litt og sier "ja, ja" og ellers blåser i det de sier, tømmer dere til hverandre om kvelden og kommer dere igjennom pliktløpene i fellesskap. Jeg håper det ordner seg på en eller annen måte iallefall.

Og som sagt, det kan skje langt verre ting enn at et barn har lite kontakt med noen av slektningene sine.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Å jeg ler og ler og ler og ler og ler :skratte:

Ikke fordi jeg vil TS noe vondt, men fordi hele situasjonen er så absurd at jeg bare må le av det.

Hold på mann og svigerfar, drit i resten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gi faen i dem. Du trenger ikke slike mennesker i livet ditt!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS

Med tanke på hovedinnlegget ditt.. Tror du ikke "alle" i dette tilfellet er det to svigersøstrene dine samt svigermor som er enige i dette? Mannen din sin bror samt hans kone og også muligens svigerfar har jo sikkert ikke uttalt seg om hva de mener en gang. Tror ikke de mener det samme som svigermor og gjengen der heller, med tanke på at du kun har hatt positive møter med det til nå.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke uvanlig at svigermor kommer ved "velmenende" råd?

Og, det er faktisk ikke bra å si til et barn at hun er så pen, så vakker osv hele tiden. Jeg har en venninne som har en datter som helt fra fødselen har vært ekstraordinær pen, helt eksepsjonelt vakker .. hun ble hele tiden stoppet av folk på gaten som måtte påpeke at de aldri hadde sett en så nydelig jente før. Og venninnen min bad folk om å slutte å fortelle datteren hvor pen hun var ... fordi hun mente at hun ikke hadde godt av det. Jeg respekterte henne masse for å si det - jeg tror nemlig heller ikke det er bra for et barn å få høre at hun er så vakker osv ... Mange blir innbilske og ufordragelige av slikt, det er bedre å fokusere på positive ting barnet gjør enn utseendet. Så akkurat der er jeg enig med svigerfamilien din.

Ellers må du lære deg å ta kritikk. Det er faktisk noe man vil oppleve hele livet .. Enkelte ting tar man til seg, andre ting kan prelle av. Men å eksplodere i et juleselskap høres temmelig spesielt ut ...

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at svigermor kommer ved "velmenende" råd?

Og, det er faktisk ikke bra å si til et barn at hun er så pen, så vakker osv hele tiden. Jeg har en venninne som har en datter som helt fra fødselen har vært ekstraordinær pen, helt eksepsjonelt vakker .. hun ble hele tiden stoppet av folk på gaten som måtte påpeke at de aldri hadde sett en så nydelig jente før. Og venninnen min bad folk om å slutte å fortelle datteren hvor pen hun var ... fordi hun mente at hun ikke hadde godt av det. Jeg respekterte henne masse for å si det - jeg tror nemlig heller ikke det er bra for et barn å få høre at hun er så vakker osv ... Mange blir innbilske og ufordragelige av slikt, det er bedre å fokusere på positive ting barnet gjør enn utseendet. Så akkurat der er jeg enig med svigerfamilien din.

Ellers må du lære deg å ta kritikk. Det er faktisk noe man vil oppleve hele livet .. Enkelte ting tar man til seg, andre ting kan prelle av. Men å eksplodere i et juleselskap høres temmelig spesielt ut ...

Det er bedre å ha en innbilsk unge enn en unge som er ødelagt fordi den føler seg utilstrekkelig hele tiden. En ting er at foreldrene forteller ungen at hun er pen. Selvfølgelig gjør de det, de er jo foreldrene hennes. Og sånn skal det være mener jeg. Du kan ikke helt sammenligne din venninnes barn som får høre det av alle hele tiden, med ungen til TS som kun får høre det av sine foreldre.

Jeg kjenner så mange voksne og ungdommer, inkludert meg selv som kunne ha hatt godt av å bli oppmuntret mer i stedenfor å få høre alt som er feil og negativt. Det er så mange unge voksne som bor hjemme idag eller som aldri har tørt å satse på utdanning eller den jobben de vil ha fordi alle forteller dem at det er for vanskelig og at de ikke er flinke nok osv.

Hva er så innmari galt med å oppmuntre ungen, så lenge man ikke favoriserer dem i forhold til søsken? Jeg har ihvertfall lært at hvis man ikke gjør det så skaper man bare usikre unger som hele tiden tror de ikke er bra nok eller som tror at foreldrene ikke bryr seg.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Den jævla mailen hadde jeg glatt sendt i retur til ALLE i den familen og takket for informasjonen.

STAKKAR deg :klemmer::klemmer::klemmer:

• Liker 19
Skrevet (endret)

For en familie! :kjefte:

Jeg kan godt forstå at du eksploderte. Jeg hadde eksplodert mye før andre juledag. Dette må du ikke klandre deg selv for, det er deres feil. Selvfølgelig er det alltid kleint om noen eksploderer i et selskap, men de har bare seg selv å takke. Jeg syns du virker som en kjempe bra mamma. Jeg ville sagt til mitt barn at hun var vakker også.

Hva mener mannen din om det? Du sier at han kranglet med dem og sånn i etterkant, men ble han sint på de også når de kritiserte dere?

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Skrevet

TS.

Jeg håper du svarte på mailen og ikke lar svigerinna di overkjøre deg og mannen din?

Jeg hadde fortalt henne hvor feig hun var som diskuterer dette bak din rygg og sender deg brev på facebook istedenfor å si det til deg i person da hun hadde sjangsen og jeg hadde tatt kontakt med alle og spurt om de faktisk er så enig som hun hevder. Lurt å forhøre seg med de andre før du legger bort kontakten med hele familien basert på en muggen kjerrings påstander.

• Liker 4
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg har erfart at man tåler mye mer fra sine egne, enn fra svigerfamilien. I ditt tilfelle hadde nok jeg også sagt i fra. Er ikke så sikker på om et juleselskap er rette plassen, men ser man rødt, så ser man rødt... Synes at mannen din burde ha sagt i fra lenge før, og burde forklart at dere finner kritikken sårende.

Nå i ettertid tror jeg at du bør få mannen din til å vise at han står ved din side, og at han er enig med deg. Dessverre kan menn (sorry, men sånn ser jeg det) være litt feige der, men forsøk i alle fall. Glem mailen, og hold heller avstand til familien en stund. Mannen din bør være såpass lojal at han holder også avstand, fordi han var i utgangspunketet enig i det du sa. Selv om han nødvendigvis ikke var enig i fremgangsmåten.

Forøvrig ser det ut til at svigerfamilien din bør ha en oppvask seg i mellom også :lur:

AnonymBruker
Skrevet

TS

Hvorfor ikke det? Både han og hun har nok godt av å bli utsatt for noen mennesker som ikke går rundt grøten hele tiden. Jeg hadde en veldig styrete mormor som kjeftet alle huden full og lagde drama ut av ingenting, mens bestefar enten ikke sa noe eller forsvant stille fra rommet. Tilslutt fikk vi nok og vi fortalte bestefaren vår at vi syntes at han kunne ta tak i kjerringa si og stoppe henne når hun ble skikkelig ille. (Det gikk jo ikke an å konfrontere mormor for hun gikk helt av skaftet.)Og at han ikke måtte finne seg i at hun skulle bestemme hele tiden. Hun la jo alltid frem saker som om bestefar var enig i dette enda han ikke var det.

Bestefar tok det faktisk til seg. Karen på over 70 år som har vært konfliktsky så lenge jeg kan huske tok sin kone skikkelig en dag og siden den gang har han tatt tak i henne hver gang hun begynner å fyre oppunder noe. Godt er det å slippe å få stygge telefoner eller skjenneprekener for noe du ikke visste du hadde gjort engang.

• Liker 1
Skrevet

Den jævla mailen hadde jeg glatt sendt i retur til ALLE i den familen og takket for informasjonen.

STAKKAR deg :klemmer::klemmer::klemmer:

Det var en god ide! Gjør det ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...