AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har en datter på ni år som plutselig kan "klikke" uten å ha noen spesiell grunn for det. Eller, det pleier å være i situasjoner der hun ikke får det helt som hun vil. Utrbuddene hennes kommer langt fra hver gang hun ikke får viljen sin i en sak, men kan komme feks. på kvelden når jeg sier at det er leggetid. Hun pleier å få ligge å lese i sengen til ca 21-21.15 tiden når det er skoledag dagen etter, men no i dag ville hun ikke legge seg når jeg sa ifra. Og da hadde vi det gående med at hun skrek, heiv rundt på dyne/puten osv. en halvtimes tid mens jeg prata rolig med henne. Alt jeg sier mens hun er i "svartsinnet" går henne hus forbi og etter utbruddet er hun lei seg for det hun har sagt og gjordt. Jeg skjønner at dette er en frustrerende situasjon for henne og jeg skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for å hjelpe henne gjennom utruddet eller aller helst avverget det før hun i det hele tatt blir så fint( noe som er vanskelig siden det kan komme hver dag i leggesituasjon til tider, mens det andre ganger kan gå en mnd. eller to mellom). Hun har samme oppførsel når hun er hoss sin far og da kan hun finne på å sparke/slå sin lillesøster når hun er sånn sint( de deler rom når de er hoss han). Jeg lurer på om noen har erfaring med slike utbrudd og hva man kan gjøre, jeg har forsøkt å overse utbruudet(la henne få fred).-snakke rolig med henne og prøve å nøste opp i hva hun tenker og føler.- gi henne en klem og prøve å få henne til å roe seg ned med at jeg er der som en støtte.- belønningssystemer der vi gjør en kjekk aktivitet når hun har vert flink å legge seg(også på dagtid) i 14 dager. .... Nei, jeg vet ikke- vil bare at hun skal ha det bra og det at hun kan sparke og slå når hun er "svartsint" er jo ikke bra det heller.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Er det som oftest i leggesituasjonen? Kanskje hun er for trøtt til å oppføre seg som hun egentlig vet at hun skal oppføre seg? Min 10-åring slokker lyst 20.45, 8-åringen 20.20. Nå er det jo forskjell på hvor mye søvn unger trenger, mine to trenger helt klart å sovne på disse tidspunktene. De står opp 07 på morgenen. Jeg tror jeg bare ville gått fra henne, slokket lys og gått. Ingen vits i å diskutere i en halvtime hvorvidt hun skal legge seg eller ikke, når avtalen var som den var. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Jeg hadde aldri funnet meg i slik oppførsel, du må være konsekvent og ha streng grensesetting. Det er du som bestemmer. Jeg hadde konfrontert følelsene hennes, at jeg var glad i henne, for å så gå fra rommet. Har hatt det samme, men jeg sier at jeg ikke finner meg i det, at jeg bestemmer og slik blir det, regler er til for å holdes. Går ikke det får det konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Er det som oftest i leggesituasjonen? Kanskje hun er for trøtt til å oppføre seg som hun egentlig vet at hun skal oppføre seg? Min 10-åring slokker lyst 20.45, 8-åringen 20.20. Nå er det jo forskjell på hvor mye søvn unger trenger, mine to trenger helt klart å sovne på disse tidspunktene. De står opp 07 på morgenen. Jeg tror jeg bare ville gått fra henne, slokket lys og gått. Ingen vits i å diskutere i en halvtime hvorvidt hun skal legge seg eller ikke, når avtalen var som den var. Ja, det er mulig hun er trøtt, men leggetidspunktet har i og for seg lite å si- hun pleier legge seg i sengen 20.30 og få lese til ca. 21 og dette pleier funke helt fint- helt til det plutselig ikke gjør det og da kan hun bli helt umulig. Hvis jeg bare går ut og lar henne være kan hun skrike, banke i veggen osv. en halvtime-time før hun gir seg, så det som har fungert best til no er å prøve å avverge alle disse ubruddene, men det er ikke alltid like lett... i dag har vert en helt perfekt dag, bading med venninne og hun har vert en fryd med alle, leste for sin lillesøster og det har vert fin stemning, helt til jeg sa hun skulle sove- for det ville hun ikke, hun var ikke trøtt..
Blod Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Får hun raseriutbrudd i uventede situasjoner? Hvis du ikke allerede gjør det, kanskje du burde forberede henne på ting som skal skje en god stund i forveien? Jeg vet ikke, dette er veldig vanskelig fordi det er utrolig mange grunner som kan forårsake sånne raseriutbrudd.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Jeg hadde aldri funnet meg i slik oppførsel, du må være konsekvent og ha streng grensesetting. Det er du som bestemmer. Jeg hadde konfrontert følelsene hennes, at jeg var glad i henne, for å så gå fra rommet. Har hatt det samme, men jeg sier at jeg ikke finner meg i det, at jeg bestemmer og slik blir det, regler er til for å holdes. Går ikke det får det konsekvenser. Ja, jeg er konsekvent- vi har belønningssystem og jeg sa til henne at jeg kom til å fjerne stjernen for i dag. Etter utbruddet hennes sa jeg at jeg hadde fjernet stjernen og det skjønte hun, hun var lei seg for at hun hadde blitt så sint og hun visste ikke hvorfor hun hadde gjordt det. Søsknene hennes oppfører seg ikke slik i det hele tatt, så det er et temprament hun sliter med. Vi hadde heldigvis en fin avsluttning på kvelden selv om deler av den ble trasig.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Får hun raseriutbrudd i uventede situasjoner? Hvis du ikke allerede gjør det, kanskje du burde forberede henne på ting som skal skje en god stund i forveien? Jeg vet ikke, dette er veldig vanskelig fordi det er utrolig mange grunner som kan forårsake sånne raseriutbrudd. Jeg vet det, det er utrolig vanskelig- her kommer raseriutbruddene ofte fra skyfri himmel og ofte i leggesituasjoner. Det kan som sagt gæ mange uker mellom hver gang og plutselig kan hun få utbrudd hver dag en uke. Det er fryktelig slitsomt både for oss andre og henne.
Blod Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Jeg hadde aldri funnet meg i slik oppførsel, du må være konsekvent og ha streng grensesetting. Det er du som bestemmer. Jeg hadde konfrontert følelsene hennes, at jeg var glad i henne, for å så gå fra rommet. Har hatt det samme, men jeg sier at jeg ikke finner meg i det, at jeg bestemmer og slik blir det, regler er til for å holdes. Går ikke det får det konsekvenser. Men det er også viktig å bevare roen og ha god tålmodighet.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 Men det er også viktig å bevare roen og ha god tålmodighet. Ja, absolutt- det nytter ikke å kjefte i en slik situasjon, da blir hun bare sintere. Bevarer roen og prøver egentlig bare å hjelpe henne gjennom det. Det er ikke alltid like lett, men det er det eneste som fungerer. Håpte det var noen med lignende erfaringer som hadde noen gode råd vi ikke har prøvd. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 Jeg sliter også med en som kan bli så sint. Men her kan det skje i alle mulige situasjoner hjemme. Hun blir derimot aldri sint når hun er med andre enn familien, da er hun helt motsatt. Aner virkelig ikke hva som kan gjøres for å hjelpe..
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 Jeg jobber med barn, også barn med spesielle behov. Jeg bevarer alltid roen og er tålmodig, likevel finner jeg meg ikke i slik oppførsel. Hvis belønningsystemet ikke fungerer, kutter det jeg ut. Har faste rutiner hver kveld,etter det blir lys slukket så kan barnet trasse så mye det vil, bli litt hardere, du gjør henne en bjørnetjeneste ved å lulle for mye. Hun utnytter det.
Karimote Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 Du må sette ned foten, men alikvel vise at du er glad i henne. Tar du det ikke nå blir det bare verre!
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Jeg sliter også med en som kan bli så sint. Men her kan det skje i alle mulige situasjoner hjemme. Hun blir derimot aldri sint når hun er med andre enn familien, da er hun helt motsatt. Aner virkelig ikke hva som kan gjøres for å hjelpe.. Du kan sett flere grenser og bli mer streng, barn finner fort ut hvilke strenger de kan spille på. Derfor du ser slik adferd hjemme, det er der barnet er trygt og har behov for å teste mer, det det søker er trygghet, eneste måten du kan gi det på er å sette grenser og være konsekvent.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #14 Skrevet 2. januar 2012 Du må sette ned foten, men alikvel vise at du er glad i henne. Tar du det ikke nå blir det bare verre! Her er jeg enig,det kan bli mye verre hvis du ikke setter inn riktig tiltak nå. Bli hardere, så kan jeg love deg forandring.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #15 Skrevet 2. januar 2012 Det å lese på senga gjør noen trøtte, men det kan også ha motsatt effekt.. hjernen jobber og får masse å tenke på, det er jo også vansklig å legge fra seg en bok dersom den er spennende.. jeg hadde prøvd å sagt at: det er et problem at hun blir så sint om kvelden og det er ikke godt for henne eller dere, og at dere må gjøre noe med det.. om hun ikke legger seg fint etter å ha lest bok, så får hun ikke lese på senga i det heletatt. Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #16 Skrevet 3. januar 2012 Det å lese på senga gjør noen trøtte, men det kan også ha motsatt effekt.. hjernen jobber og får masse å tenke på, det er jo også vansklig å legge fra seg en bok dersom den er spennende.. jeg hadde prøvd å sagt at: det er et problem at hun blir så sint om kvelden og det er ikke godt for henne eller dere, og at dere må gjøre noe med det.. om hun ikke legger seg fint etter å ha lest bok, så får hun ikke lese på senga i det heletatt. Lykke til!! Ja, det skal jeg prøve- alt det andre gjør jeg. Er bestemt, men vi ser jeg er glad i henne. osv. Hun er 99% av tiden verdens snilleste og mest lydige jente, utenom disse utbruddene hennes som kommer innimellom på kveldene. Skal snakke med henne om dette med lesing om kvelden i dag- takk for råd
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #17 Skrevet 3. januar 2012 Snakka med hennes pappa i går kveld og vi har igrunnen kommet frem til en faktor som virker som om den er utløsende- har hun en PERFEKT dag, der det skjer mye- kommer ofte utbruddene om kvelden. Kan hende det er fordi hun rett og slett er sliten av dagen og skulle ha lagt seg en halvtime før de dagene det har skjedd mye. Skal teste ut det og!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #18 Skrevet 3. januar 2012 Datteren min fikk også sånne utbrudd av og til som liten,tror ikke de klarer å styre det - det var spesielt i de tilfeller hvor hun var utrolig sliten-mye som hadde skjedd. Hun har vokst det fra seg Sønnen min fikk slike utbrudd oftere, også på skolen, han fikk det i "større alder" og ble stemplet som pøbel delux, der har det vist seg i ettertid at har vært epilepsi anfall ( han sliter veldig med grand mal anfall nå i dag) og mor har verdens dårligste samvittighet, enda både skole,lege, BV og alt var inni bildet..
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2012 #19 Skrevet 3. januar 2012 Vi har en som blir skrekkelig sint, og vi har jobbet ganske mye med på hvilke måter det er lov å vise sinnet. Vi har snakket mye om at det er lov til å bli sint, og at det er en naturlig følelse. Men det er ikke lov til å gjøre noen vondt eller ødelegge noe selv om man er sint. Hjelp barnet å finne en ok måte å få utløp for sinne på. Vår gutt har funnet ut at han trenger være litt alene for å kunne "komme ned". Vi har snakket mye om det og sist han ble så sint sa han selv at nå må du la meg være i fred, mamma. Nå trenger jeg å roe meg ned. Etter et par minutter vær han mottakelig for beskjeden som hadde opprørt ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå