AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Jeg syns jeg ser en tendens til at rettskriving blir mindre og mindre viktig blant dagens unge. Jeg har lagt spesielt merke til dette på blogger, forumer og i lignende medier, men også andre steder skranter det på skriveferdighetene. Jeg har ingen problemer med at noen ord staves litt feil, eller andre småting. Det jeg ser som et problem er at det virker som om svært mange skriver helt uforståelig. Orddeling/særskrivingsfeil, kommaer og punktum plassert på svært oppfinnsomme steder, uoversiktlige og noen ganger uforståelige setninger og total mangel på logisk oppbygging mtp "luft i teksten" osv. Jeg har full forståelse for at noen lider av dysleksi, og jeg er ikke gramatikkrytter som leter etter feil overalt. Jeg syns bare det er trist at skriftspråket ikke taes på alvor lenger. Hvorfor er det blitt sånn? Jeg kan ikke huske at det var slik i "min tid" (som ikke er noe lenge siden - jeg er 25 år). Noen slet mer enn andre, men nivået var generelt sett høyt. Blir rettskriving nedprioritert i skolesystemet? Er det sosiale medier og elektronisk kommunikasjon som forandrer språket? Eller kommuniserer vi rett og slett på en annen måte enn hva vi gjorde for 10-20 år siden? Blir glad for innspill og tanker rundt dette. Jeg syns endringen har vært ganske dramatisk, og er spent på om andre ser den samme tendensen! 7
Feeky Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Er det sosiale medier og elektronisk kommunikasjon som forandrer språket? Eller kommuniserer vi rett og slett på en annen måte enn hva vi gjorde for 10-20 år siden? Der har du det nok. Blant f. eks fjortiser er det vanlig å skrive elendig norsk bevisst. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har notert meg det samme. Det virker som dette har eskalert voldsomt de siste 5-10 årene, selv om rettskriving sikkert har vært på nedadgående kurve i lengre tid. Gudene vet hva det kommer av, men jeg har mine tanker om at det i hovedsak skyldes teknologisk utvikling. Kanskje spesielt sms og chat (IRC, MSN, osv), der det tydeligvis gjelder å skrive så korte og kryptiske meldinger som mulig. Mer innblanding av engelsk språk kan også være en årsak, som følge av flere tv-kanaler, internett, reisevaner, m.m. Det engelske språket har som kjent andre orddelings- og kommaregler enn det norkse språket. Det er også fullt mulig, selv om dette blir bare vill gjetning fra min side, at all denne teknologien "bruker opp" barn og ungdommens fritid. Fritid som vi eldre kanskje brukte på mer leksegjøring, skrive stiler, m.m. Jeg er i slutten av 30-årene og ser sjelden slike skrivefeil hos mine jevnaldrende, mens det i motsatt fall er svært utbredt hos de i 15-20-års alderen. Noe har definitivt skjedd.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Jeg syns jeg ser en tendens til at rettskriving blir mindre og mindre viktig blant dagens unge. Jeg har lagt spesielt merke til dette på blogger, forumer [FORA] og i lignende medier, men også andre steder skranter [sKORTER] det på skriveferdighetene. Jeg har ingen problemer med at noen ord staves litt feil, eller andre småting. Det jeg ser som et problem [KOMMA] er at det virker som om svært mange skriver helt uforståelig. ["VIRKER SOM OM?" ENTEN SKRIVER MAN UFORSTÅELIG, ELLER MAN GJØR DET IKKE. DET KAN IKKE "VIRKE SOM OM" NOEN SKRIVER UFORSTÅELIG]. Osv. Ellers veldig enig med deg, rettskrivingsnivået blant ungdom (og unge voksne) i dag er katastrofalt.
sauen87 Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Jeg tror du er inne på noe der, anonym #3. Det var forresten ikke meningen å være anonym i hovedinnlegget! At alle disse duppedingsene bruker opp tiden til de unge tror jeg er veldig relevant. Når jeg var tenåring hadde vi mobiltelefoner, men disse kunne stort sett bare brukes til å ringe og sende sms med. Datamaskiner brukte vi stort sett til enkle spill og tegning i paint. Jeg har alltid brukt mye tid på å lese (både skjønnlitteratur og skolerelatert), og det gjorde også mine venninner. Vi var medlem i Ponny-klubben og TL-klubben, og koste oss med bøker. Vi så lite på TV, og hadde ikke den enorme tilgangen på film og tv som nå finnes. I dag er alle ønskelige filmer og serier umiddelbart tilgjengelig gjennom internett, opptaksmuligheter osv. Kanskje blir mer tid brukt på denne type media, mens litteratur og lekser blir nedprioritert? Skriving når jeg var tenåring var for det meste begrenset til skolearbeid, brevvenner og dagbok. I dag skriver jo ungdom i mye større grad på internett og i sms, og der skal det jo - som du sier - være kjapt og kryptisk. Disse vanene draes kanskje med videre? Og til anonym #4 - Kanskje jeg også er påvirket av dette :-) Poenget mitt er ikke at språket skal være 100 % korrekt hele tiden, men at man i det minste bør skrive slik at det er mulig å forstå hva som står. Dessverre er det i mange tilfeller komplett umulig å forstå hva vedkommende vil frem til. Endret 2. januar 2012 av sauen87
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 AB i #3 her. Ja, jeg kommer liksom ikke helt bort fra at det må ha noe med teknologien, tidsbruk og relaterte (u)vaner å gjøre. Jeg vokste opp i den tid det var penn og papir, eller skrivemaskin med rettetast som gjaldt. Den første datamaskinen jeg rørte var i 7-8. klasse (Google -> Tiki 100), samme år som min far fikk sin første mobiltelefonen, som forresten veide 20kg. Min første mobil fikk jeg først i 1991-92. Konsekvensen av det var at mye tid ble brukt til å lese bøker, tegneserier, og endatil Se & Hør / Allers. Godt med tid ble også brukt til leksegjøring. Man slappe ikke ut i gata til lekekameratene før middagen var inntatt og leksene gjort. Det er en helt annet hverdag nå i disse tider.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #8 Skrevet 3. januar 2012 Et aspekt er vel at mange skriver lite for hånd nå, og når datamaskinen har retteprogram behøver man jo ikke vite hvordan ting staves. I tillegg har jeg vært borte i flere lærere som ikke retter alle feil fordi "eleven blir så lei seg", men jeg håper at det ikke er normen.
Gjest Best Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 (endret) Jeg blir så irritert når jeg ser folk skrive; fordi om . Dessuten blir jeg temmelig oppgitt når jeg får sms fra læreren til ene ungen her. Hun er en godt voksen dame på over 50 år som skriver sms språk. Fatter ikke at det ikke går an å skrive ordentlig. ( Ikke at jeg gjør det perfekt, men jeg prøver litt :gjeiper: ). Endret 3. januar 2012 av Best
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå