Gjest Turid Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Datteren min på 5 har hatt en laaang og god juleferie. Egentlig skal hun starte opp igjen i morgen, men hun vil ikke. Hun er en snill og god jente, men har hengt litt igjen i utviklingen sosialt og språklig. Vi vet ikke hvorfor hun er litt sen, men jeg har mine tanker... Ser nemlig at jenta virkelig blomstrer når hun har fri fra barnehagen. Hun begynte i barnehage da hun var 14 mnd. Protesterer ikke særlig når jeg leverer henne, og har heller ikke gjort det tidligere, men jeg ser en jente som definitivt heller vil være andre steder enn i barnehagen. Mitt inntrykk er at hun blir dårlig ivaretatt, hun er et av disse barna som er stille av seg, og dermed fort kan bli dårlig ivaretatt i den settingen en barnehage er... Heller ikke vi som foreldre føler oss godt ivaretatt, og vi forlanger virkelig ikke store utlegginger hver dag om hennes minste bevegelser i barnehagen!!! En liten prat innimellom hadde vært nok! Jeg har mulighet til å ha henne en god del hjemme med meg i tiden fremover, men er det å anbefale? Hun kan ikke slutte helt i barnehagen, jeg må jobbe noe.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Dere bør jo ha en dialog med ped.leder, er det ikke lagt opp til dette?... jeg jobbet en kort stund i barnehage og har ikke barn, så er absolutt ikke profesjonell, men der jeg jobbet prøvde personalet å ivareta alle barna, selv om det var travelt. Og stille barn som kanskje sto utenfor leken ble i hvert fall lagt merke til og passet på, samtidig var det nok noen av de flinke jentene som lekte rolig og selvstendig med hverandre som ikke fikk så mye tid sammen med de voksne. De ansatte i barnehagen burde ha nok oversikt til å kunne fortelle dere hva jenta gjør og hvordan hun oppfører seg, mener jeg.
Gjest lærer og mor Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Hei Dersom datteren din er sjenert så er det viktig å trene henne i slike sosiale settinger. Hun vil mange ganger i livet være i situasjoner med mange andre barn som tar plass. Det er jo ikke lenge til hun skal starte skolen. Hva skjer da? Dersom du ønsker en tettere dialog og flere tilbakemeldinger fra barnehagen er det viktig at du snakker med ped. leder om dette. Det kan sikkert la seg gjøre. Ta opp dine bekymringer med henne også dette med at du er redd for at hun ikke blir ivaretatt og sett ordentlig, fordi hun er så stille. De aller fleste barn har veldig godt av å gå i barnehage. Har ikke opplevd noen som har hatt mindre utvikling fordi de er i barnehage. Mye viktig som skjer nå siste året også ift. trening i "seksårs grupper" o.l. Så både den pedagogiske delen og den sosiale delen er viktig. Er det et år som jeg virkelig ville hatt mitt barn i barnehage, så er det dette siste året. Men- å være en dag hjemme i uken eller liknende er jo bare hyggelig for deg og henne. Tror ikke det er noen ulempe dersom du ønsker litt tid sammen med henne. At barna ikke har lyst til å gå i barnehagen etter en koselig tid hjemme med foresatte er helt normalt i den alderen hun er. Slik vil det bli når hun er i skolen også. Det går over. Så lenge hun ikke er lei seg lang tid etter at du har gått i barnehagen til vanlig eller OFTE gruer seg til å gå lang tid i forveien, så hadde jeg ikke vært bekymret for dette. Men dersom dere ikke føler at hun trives i barnehagen så kan det jo være en tanke å forsøke å bytte? Men lurt å forsøke å få en området til den skolen hun skal starte på. Veldig ok for litt sjenerte barn å ha noen venner fra før av, når de skal starte skolen. He, he.. merker det ble veldig skoleperspektiv på det hele.. Men ville bare komme med den infallsvinkelen.. selv det helt sikkert er flere og like gode argumenter for og i mot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå