Gjest Merete Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Til dere som har noe erfaring... Til høsten blir barnet mitt 1 år og skal begynne i barnehage. Siden det nå er salg og kommer til å bli mer salg på endel ullklær så tenkte jeg å handle inn for neste vinter nå. Men...hvor mye trenger en ett åring av ullklær, tenker da antall ullbodyer, stillongser, hele dresser i ull etc etc?? Noen erfaringer å dele?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Til dere som har noe erfaring... Til høsten blir barnet mitt 1 år og skal begynne i barnehage. Siden det nå er salg og kommer til å bli mer salg på endel ullklær så tenkte jeg å handle inn for neste vinter nå. Men...hvor mye trenger en ett åring av ullklær, tenker da antall ullbodyer, stillongser, hele dresser i ull etc etc?? Noen erfaringer å dele? Kommer an på temperatur der du bor, generellt sett holder det med ett skift pluss to hele dresser... ullbodyer og ikke minst ullsokker kan en ikke få for mye av:) 1
Leanne Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Når de er små vokser de jo fort, så da blir det kanskje dumt å kjøpe for mye... Men noen skift er vel greit å ha, for det slites fort om det vaskes for ofte også... Mine er snart 5 og 7 år. Eldste har vel 6-7 sett med ull stillongs/trøyer. Disse bruker hun 1-2 år før lillebror arver de. I og med hun har såpass mange vaskes de ikke like ofte, og lillebror kan fin bruke de 1-2 år før de er tynnslitte og må kastes...
Gjest *Røyskatt* Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Jeg har ikke noen hele dresser, men har body og stilongssett. Har fire sett, ett som ligger fast i barnehagen som skift, resten ligger hjemme. Ellers er dette ett veldig godt tidspunkt å kjøpe fleece, da det er på salg overalt nå. Vi bruker som oftest ull og vanlige klær, men har flere fleecesett liggende i barnhagen slik at de tar på dette under vinterdressen når det er skikkelig kaldt. Vi har fire sett med skikkelige og krympefrie ullsokker, og det holder fint. Ellers er det viktig med gode luer og regnvotter, og hals. Mange luer har innebygd hals. To av hver holder i massevis.
Gjest Mina Skrevet 10. januar 2012 #5 Skrevet 10. januar 2012 Til dere som har noe erfaring... Til høsten blir barnet mitt 1 år og skal begynne i barnehage. Siden det nå er salg og kommer til å bli mer salg på endel ullklær så tenkte jeg å handle inn for neste vinter nå. Men...hvor mye trenger en ett åring av ullklær, tenker da antall ullbodyer, stillongser, hele dresser i ull etc etc?? Noen erfaringer å dele?
Gjest pysepusen Skrevet 10. januar 2012 #6 Skrevet 10. januar 2012 Han har to sett med body og strømpebukse liggende i bhg til byttetøy. I tillegg har han to sett med strikkeklær (bukse + jakke). Også har han uendelig mange bodyer, strømpiser, ullbukser og ulltrøyer her hjemme. Til anlig går han i body, strømpis, bukse og trøye (alt i ull), og han bruker gjerne to sett til dagen. Så her får vi ikke nok ull! (og kjøper man f.eks. Janus bodyer så varer de veldig lenge kontra andre merker)
Miss moneypenny Skrevet 10. januar 2012 #7 Skrevet 10. januar 2012 Jenta mi har ull innerst hver dag, så hun har 10 sett med bodyer og strømpebukse/stilongs. Noen syns kanskje det er unødvendig mye, men jeg syns det er litt dumt å kjøre vaskemaskinen med ullklær annenhver dag og ikke fylle den opp. I tillegg har hun 2 hele tynne ulldresser, og en litt tykkere ulldress fra nøstebarn som hun sover i (de sover ute). 1
Stinelin Skrevet 10. januar 2012 #8 Skrevet 10. januar 2012 Er det nødvendig å vaske klærne etter en dag på små barn? Altså om de ikke er søla på? Eller er det aldri en dag uten søl..?
Gjest pysepusen Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Her er det aldri en dag uten søl for tiden Men om det ikke er det så liker jeg å vaske barnehageklær for hver dag.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 11. januar 2012 #10 Skrevet 11. januar 2012 Er det nødvendig å vaske klærne etter en dag på små barn? Altså om de ikke er søla på? Eller er det aldri en dag uten søl..? Kommer helt an på hvor små barn det er snakk om. Minsten på tre måneder kan bruke samme ullklærne ganske lenge. De blir ikke skitne. Storesøster på to, som skal tegne og male, og ikke minst spise med hele seg, trenger som oftest vask av klærne hver dag. Men ullklærne hennes er jo innerst, så de unngår det verste men må fortsatt i vask etter to-tre dager maks. Men bukse og genser holder bare til endags bruk. Ofte må det skiftes flere ganger om dagen, men da ikke pga skitt. Da heller fordi ho har klart å åpne baderomsdøra, og døra til dusjen...
Gjest Marmot Skrevet 11. januar 2012 #11 Skrevet 11. januar 2012 Vi må vaske ullklærne hver dag, det blir jo mye mat på dem, i tillegg til at jeg ikke tror det er sånn voldsomt rent i barnehagen (hender folk går inn med sko, barna på småbarnsavdeling sikler på gulvet osv.). Vi bruker ullbody, ullstrømpebukse (evt. -stilongs + sokker), ullgenser og ullbukse hver enste dag. Når han skal ha på utedress kler de av ullbukse og -genseren og tar på en heldress, den trenger ikke vaskes hver dag. Vi har vel 4 heldresser, og ..aner ikke hvor mange bodyer, strømpebukser, gensre og bukser.
Hedda-78 Skrevet 11. januar 2012 #12 Skrevet 11. januar 2012 Ser de fleste bruker mer ull enn mine gutter gjør! Men begge mine gutter er veldig varme av seg, og trenger jo overhodet ikke å ha på seg ull innendørs. I går hadde minsten på seg ullbody innendørs, og han var rød og svett da jeg hentet ham i bhg. Ser at noen har på to lag med ull, innendørs, det hadde regelrett vært barnemishandling av mine barn i allefall! Minsten på halvannet er utendørs ca 1-1,5 time hver dag. Resten av dagen er han innendørs. Jeg synes det blir feil å kle ham i ull slik at han lider i varmen innendørs i 7 timer... Så han bruker stort sett body og bukse i bomull innendørs, og har en heldress i ull til å ha som mellomlag under dressen. Han har vel ca 5 ullbodyer, og tre strømpebukser, to heldresser i ull, og tre-fire sokkepar. Det er nok til ham
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå