Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ha nytt skattekort, da det utsendte i desember har lagt for lav inntekt til grunn.

På skatteetaten (veiledning til utfylling av nytt skattekort) står det:

Er inntekten fra biarbeidsgiver mindre enn 15 % av total lønnsinntekt vil det normalt være tryggere med tabellkort enn prosentkort. Selve trekktabellen tar høyde for endringer i lønn. Trekkprosenten (prosenten som brukes på overtid eller ekstrainntekter fra biarbeidsgiver m.m.) vil være riktig innenfor det enkelte trinn den er beregnet for. 36 % er riktig for lønnsinntekter opp til kr 490 000,-. 45 % er riktig opp til kr 796 400, mens 48 % vil være korrekt for all lønnsinntekt over denne grensen.

Min biinntekt er mindre enn 15% av total lønnsinntekt.

Betyr det at jeg ikke trenger å oppgi biinntekten når jeg får nytt skattekort? Fordi prosentkortet som følger tabellkort tar seg av skatten på biinntekten uansett?

Jeg tror jeg får et veldig høyt skattetrekk om jeg oppgir biinntekten sammen med hovedinntekten. Skatteetaten ser jo ikke at X kroner av totalsummen jeg oppgir, egentlig er en biinntekt.

Tenker jeg feil her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff midlertidig frikort dekker no ihvertfall 1mnd ;)

Skrevet

Skaff midlertidig frikort dekker no ihvertfall 1mnd ;)

Hvorfor skal hun det? Skattekortet for 2011 kan brukes i januar 2012, så lenge nytt skattekort ikke er innlevert. Det tar heller ikke mer enn et par dager å få nytt skattekort i posten etter at det er bestilt.

Til TS: Jeg har alltid (dvs etter at jeg begynte å jobbe hele året) hatt tabelltrekk, og er strålende fornøyd med det. Av overtidsbetaling trekkes fortsatt tabell, men større summer, som bonus, eller biinntekt hos annen arbeidsgiver, trekker jeg prosenttrekk av. Det står prosentsats for biinntekter på tabellkortet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal hun det? Skattekortet for 2011 kan brukes i januar 2012, så lenge nytt skattekort ikke er innlevert. Det tar heller ikke mer enn et par dager å få nytt skattekort i posten etter at det er bestilt.

Til TS: Jeg har alltid (dvs etter at jeg begynte å jobbe hele året) hatt tabelltrekk, og er strålende fornøyd med det. Av overtidsbetaling trekkes fortsatt tabell, men større summer, som bonus, eller biinntekt hos annen arbeidsgiver, trekker jeg prosenttrekk av. Det står prosentsats for biinntekter på tabellkortet.

Takk.

Jeg vet dette, jeg tror kanskje ikke at jeg fikk frem spørsmålet mitt veldig tydelig.

Jeg må be om nytt skattekort, da de har lagt for lav inntekt til grunn. Jeg logget derfor på skatteetaten for å endre skattekortet mitt.

Spørsmålet er: Jeg har en biinntekt som utgjør mindre enn 15% av total årsinntekt. Må jeg oppgi total årsinntekt, eller holder det at jeg bare oppgir årsinntekten fra hovedarbeidsgiver?

Slik jeg tolker den blå skriften i første innlegg, vil prosentsatsen på Del 2, sørge for at jeg totalt sett betaler nok skatt uansett.

Dersom jeg oppgir total årsinntekt (sum fra begge arbeidsgivere), så kan jo ikke skatteetaten vite hvor mye av den summen som er biinntekt (og dermed skattes fra del 2 på skattekortet), og hvor mye hovedinntekten utgjør.

Jeg er redd for at dersom jeg oppgir total årsinntekt, vil skattetrekket mitt på del 1 (tabellen) bli svært høyt, i tillegg til at jeg må skatte 45% av biinntekten.

Tenker jeg feil?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Du skal jo uansett oppgi total inntekt, altså både hoved- + biinntekt. Årsakent til at biinntekt bør være under en viss prosent er at du vel får prosentkort på den delen og hvis prosentandelen blir for høy så fungerer ikke det med tabellen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo uansett oppgi total inntekt, altså både hoved- + biinntekt. Årsakent til at biinntekt bør være under en viss prosent er at du vel får prosentkort på den delen og hvis prosentandelen blir for høy så fungerer ikke det med tabellen.

Selvsagt! Innså hvordan jeg har tenkt feil da jeg skulle prøve meg på et talleksempel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...