Gjest Gorgonzola Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Hvorfor er det sånn at når jenter som driver idrett skifter foran kamera så mener både de og mange med dem at denslags filming er ufint, som f.eks. denne reportasjen forteller om mens når gutter kler av seg som her så er det ingen som hever øyenbrynet en gang........... (var ikke det beste eksempelet men jeg tenkte på det lille bildet av Northug til høyre i reportasjen) Explain - please!
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Kanskje fordi det er mer "vanlig" med sextrakkasering av kvinner? (Ikke akkuratt vanlig, men mindre tabu)
Cata Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Muligens fordi gutta oftere går rundt med bar overkropp? (Vel, ikke om vinteren kanskje.) Det kan da ikke være damenes feil at gutta ikke har protestert mot dette for lengst . 4
Gjest Gorgonzola Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Kanskje fordi det er mer "vanlig" med sextrakkasering av kvinner? (Ikke akkuratt vanlig, men mindre tabu) OK. Så dersom jeg ser at Marit Bjørgen skifter ut den svette trøya si med en tørr en, mens sports BH'en er på hele veien, så bedriver altså jeg sextrakassering? Eller kamerateamet bedriver sextrakassering? Dersom jeg ser at Petter'n river av seg trøya og står der i bar overkropp før han smetter på seg ei tørr trøye så bedriver hverken jeg eller kamerateamet sextrakassering? Da gjentar jeg oppfordringa fra første innlegg; explain please!
Gjest Gorgonzola Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Denne ville aldri sluppet igjennom uten tilsvarende utrop dersom rollene var byttet om. Tenk dere en eller annen godt voksen mannlig TV kjendis si noe sånt om en yngre kvinnelig kollega? Måtte Gud forby
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 OK. Så dersom jeg ser at Marit Bjørgen skifter ut den svette trøya si med en tørr en, mens sports BH'en er på hele veien, så bedriver altså jeg sextrakassering? Eller kamerateamet bedriver sextrakassering? Dersom jeg ser at Petter'n river av seg trøya og står der i bar overkropp før han smetter på seg ei tørr trøye så bedriver hverken jeg eller kamerateamet sextrakassering? Da gjentar jeg oppfordringa fra første innlegg; explain please! Nå ser jeg ikke noe bilde av halvnakne menn i den andre artiklen du referte til, men det er vel ganske enkelt: Kvinners overkropp er generelt mer seksuelt ladet enn menns overkropp. Det betyr ikke at det ikke finnes folk som synes mannlige brystkasser er enormt sexy, men det er nå en gang mindre seksuelt at menn går med bar overkropp enn at kvinner gjør det. Bare i sentrum en varm sommerdag ser man jo menn med bar overkropp, det er ganske få kvinner. Kjæresten min kan for eksempel glatt gå uten skjorte blant ukjente, jeg løper ikke rundt i undertøy offentlig. Det kan altså virke som om menn generelt er mer komfortable med slikt enn kvinner. Du er vanligvis en fornuftig fyr, men hvorfor i alle dager insisterer du på å knytte dette opp mot likestilling? Kan du ikke bare akseptere at disse jentene ikke er komfortable med å få seg selv halvnakne og gå ut fra at menn som gjerne vil skifte i telt klarer å si fra selv? Som Cata sier, hvorfor er det kvinners ansvar at menn ikke har giddet si fra om de evt. misliker det? 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 var det ikke i sports BH? i tillegg var det ikke så mye pupp å skryte av uansett.... syns ikke det var noe ille jeg. lo jo litt da jeg så det på tv. hvorfor filmer de at de skifter? men jeg hadde ledd like mye av det om de hadde filma gutta skifte....
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Hmm.. selv her i vesten, i Norge som er blant verdens mest likestilte land, så har vi denne oppfatningen om at kvinnens kropp er seksuell og privat uavhengig av kontekst, og skal skjules. Minner meg om en viss religion.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 Fordi likestillingen faktisk ikke er kommet så langt på dette området! De viser faktisk enda grovere bilder av menn til stadighet, toppløsbilder om trent hver eneste gang det er skirenn. Til og med på selveste statskanalen NRK.
Rainbow Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 Det er som i humor. Menn kan være nakne på en morsom måte, mens kvinners kropp alltid vil bli seksualisert. En mann kan vise tissen under et humoristisk tv-program eller en standup-forestilling, og folk ler. Hadde en kvinne vist puppa eller noe annet hadde folk reagert mye mer. Teit, men sant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå