AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Har en forferdelig redsel for haier. Aner ikke hvorfor, men tanken på at en hai kommer og biter av meg foten mens jeg svømmer intetanende er så skummel. Får grøsninger hver gang jeg leser om haiangrep, kommer f.eks. aldri til å sette mine ben i Sharm el sheik etter angrepene der i fjor.. Har skikkelig lyst å reise til et tropisk og eksotisk sted som Zanzibar o.l., men vegrer meg for å bestille tur, rett og slett pga haiskrekken. Blir så dumt å betale mange tusen, og så ikke tørre å bade ordentlig eller snorkle, kun sitte og plaske i vannkanten. Noen flere som har det som meg? Huff, ganske flaut dette her.
Starstruccck Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Heisann! Jeg har dykket i Sharm El Sheikh og vært på Zanzibar Fantastiske plasser.. spesielt Zanzibar. Fineste stedet jeg har sett. Skjønner godt hva du mener med haiskrekk, jeg grøsser av å se på animal planet! hehe. Men når jeg var i Znz, sa fiskerne at de ikke hadde sett hai nærme land på over 5 år. Og ingen av de visste om noen hai-relaterte ulykker ved fastlandet. Så tror ikke du skal bekymre deg for deg. Men det er selvfølgelig en risiko.. alltid. Men du kan ikke tenke slik hele livet; da blir du paranoid for alt mulig. Du trenger heller ikke å svømme kjempelangt ut i vannet hvis du fremdeles er redd. Husker selv at jeg fikk litt sånn "bilder" fra forskjellige haifilmer, da jeg var langt ute i vannet på Znz. Selvfølgelig synes man at det er skummelt, i og med at det er så mange haier der ute! Vet ikke hva slags råd jeg kan gi deg, utenom at du må prøve å ikke tenke slik hele tiden. Sjansen for å treffe på en hai er minimal, men fremdeles der. Du må bare innse at havet er haiens hjem, og ikke ditt. (Så en svær finne når jeg var langt ut på sjøen i Znz, i en lite fiskebåt. Hihi, skal si jeg ble litt redd..)
Gjest Badabing Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Jeg er utrolig redd for alt i vannet. Gjørme, sunkne skip, haier, pløsete lik, maneter, sjøormer.. Samtidig elsker jeg jo å bade! Bestemte meg derfor å ta dykkersertifikat. Hjalp mye mot skrekken å få være under vann og å se at alt var så vakkert, at det var stille osv. At det rett og slett ikke var farlig. Ei venninne av meg dykket med haier i Mexico mener jeg det var. Krever selvfølgelig seriøse arrangører, men jeg tror eneste måte å komme over sånne fobier er å lære seg å kontrollere angsten ved å få mer kunnskap og å eksponeres for det man er redd for.
Ego Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Du står i større fare for å bli drept av en hund enn en hai (Er fullstendig klar over at sånne opplysninger ikke hjelper - uansett hvor ofte jeg får høre at edderkopper for det meste er helt ufarlige så truer et panikkanfall hver gang jeg ser en) De fleste haiangrep finner uansett sted i tilfeller der folk velger å overse advarsler. Selv når det faktisk er en hai i området skal det veldig mye til før noe faktisk går galt. Mange strender er jo også godt beskyttet både av vakter og nett (selv om jeg ikke kan fordra sistnevnte). OG - om det nå likevel skulle dukke opp en hai; med masse mennesker i vannet så er nok sjansen liten for at akkurat du blir valgt ut. Håper virkelig du klarer å overkomme skrekken! Vi nordmenn trenger litt bading i tropene for å holde ut kalde vintre :gjeiper:
uten filter Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 De fleste haiangrep finner uansett sted i tilfeller der folk velger å overse advarsler. Bingo.
reiseglad Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Jeg har vært på Manly beach i Sydney mens det ble ropt ut haivarsel og beskjed til alle badende om å komme seg på land pga observasjon av hai. De aller fleste kom seg opp så raskt som mulig, men noen ignorerte varslet og jumpet uti igjen..... Haivarslingen gjorde meg ikke utrygg, men heller trygg på at ting fungerer slik det skal. Men jeg vil nok ikke bade på uregulerte og ukontrollerte strender. Har dykket med hai i Indonesia, og jeg fikk sånn grøss at jeg nesten tisset på meg. Men i etterkant tenker jeg at jeg var tøff som ikke fikk panikk, men faktisk grøsset i "gledelig fryd"
Wonders Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 hei, jeg er like rett gjedde og abbor jeg Jeg bader i basseng. Jeg kan vasse og kjenne på bølgene, men svømmer ikke å bader i havet nei...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå