AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Spørsmål fra søs: Hun har akkurat fått innvilget søknad om uførepensjon. Noen som vet om hun allerede i april kan flytte til Berlgia, eller om hun må være ufør et visst antall måneder/år før hun flytter utenlands?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Spørsmål fra søs: Hun har akkurat fått innvilget søknad om uførepensjon. Noen som vet om hun allerede i april kan flytte til Berlgia, eller om hun må være ufør et visst antall måneder/år før hun flytter utenlands? Spørsmålet gjelder seff økonomi og om hun kan ta med seg uførepensjon, eller om hun må vøre ufør en viss tid før hun kan ta med pensjonen utenlands.
Gjest Consensio Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Dytter denne opp litt da jeg lurer på det samme. En jeg kjenner sa at han ikke kunne flytte utenlands før han nådde en viss alder, men jeg vet ikke om det er slik at man må være over en viss alder eller vente x antall år før man kan flytte Men om hun fikk uføre nå nylig så kan hun mest sannsynlig ikke flytte så raskt.
Rosalie Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har uføretrygd og finner ikke noe informasjon som gjelder for meg. Kan jeg ta med meg trygden til utlandet? Svar: Uføretrygd er det samme som uførepensjon og det gjelder samme regler for deg som for pensjonister. Du finner derfor mer infomasjon om din situasjon under målgruppen for pensjonister. http://www.nav.no/Internasjonalt/Opphold+i+utlandet/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+Opphold+i+utlandet
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Dytter denne opp litt da jeg lurer på det samme. En jeg kjenner sa at han ikke kunne flytte utenlands før han nådde en viss alder, men jeg vet ikke om det er slik at man må være over en viss alder eller vente x antall år før man kan flytte Men om hun fikk uføre nå nylig så kan hun mest sannsynlig ikke flytte så raskt. Jeg har lest et sted at man må ha 30 års trygdetid etter at man er 16, det betyr da kanskje at man må være minst 46 år gammel for å kunne ta med uførepensjonen utenlands?
Gjest Consensio Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Jeg har lest et sted at man må ha 30 års trygdetid etter at man er 16, det betyr da kanskje at man må være minst 46 år gammel for å kunne ta med uførepensjonen utenlands? Det kan ikke stemme, for en i familien fikk uføretrygd, og bare noen år senere flyttet hun til Sverige. Kan umulig ha gått lengre tid enn 5 år eller noe
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 Det kan ikke stemme, for en i familien fikk uføretrygd, og bare noen år senere flyttet hun til Sverige. Kan umulig ha gått lengre tid enn 5 år eller noe Men var den du kjenner over 46 år? Her står det: "§ 2-8, første ledd, bokstav d, gir rett til å søke frivillig medlemskap for personer som mottar pensjon fra Norge i utlandet. Etter denne bestemmelsen må den som søker medlemskap ha hatt 30 års medlemskap i trygden etter fylte 16 år. Videre må medlemskapet ha vært sammenhengende de siste 10 årene. Dette er begrensninger som særlig vil ramme personer med uførepensjon. " http://www.bekhterev.no/index.cfm?id=265808
Brunhilde Skrevet 3. januar 2012 #8 Skrevet 3. januar 2012 Jeg vet ikke om NAV sine sider var så mye å bli klok av, jeg, men her er ihvertfall en lenke som sier noe om saken.
Gjest Consensio Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 (endret) Personen var 37. Medlemskap i trygden er vel noe annet enn å motta uføretrygd...etter hva jeg forstår iallefall. Vi alle er jo medlemmer i trygden så lenge vi er norske statsborgere og bor og jobber i norge Endret 3. januar 2012 av Consensio
Vera Vinge Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Har søsteren til ts fått innvilget varig uføretrygd? De fleste får vel tidsbegrenset uføretrygd i første omgang, og det kan være ulike regler avhengig av hvilken type uføretrygd man har fått innvilget. Det høres ut som det letteste er at søsteren til ts ringer sin saksbehandler på nav.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #11 Skrevet 3. januar 2012 Personen var 37. Medlemskap i trygden er vel noe annet enn å motta uføretrygd...etter hva jeg forstår iallefall. Vi alle er jo medlemmer i trygden så lenge vi er norske statsborgere Nei, det er feil. Dersom du bor mer enn 6 mnd i ulandet pr år så er du ikke lenger medlem av folketrygden. Ergo mister du medlemskapet dersom du flytter til utlandet (studenter kommer inn under andre regler). Få tenker over hvilke konsekvenser dette gir, bl.a ifht rettigheter ved behov for medisinsk behandling og annen hjelp.
Vera Vinge Skrevet 3. januar 2012 #12 Skrevet 3. januar 2012 Personen var 37. Medlemskap i trygden er vel noe annet enn å motta uføretrygd...etter hva jeg forstår iallefall. Vi alle er jo medlemmer i trygden så lenge vi er norske statsborgere og bor og jobber i norge Ja, det er to forskjellige ting, men som det står på nav sine sider: Det er ikke avgjørende at du er norsk statsborger, registrert i folkeregisteret eller betaler skatt til Norge. Les mer: Medlemsskap i folketrygden.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #13 Skrevet 3. januar 2012 Har søsteren til ts fått innvilget varig uføretrygd? De fleste får vel tidsbegrenset uføretrygd i første omgang, og det kan være ulike regler avhengig av hvilken type uføretrygd man har fått innvilget. Det høres ut som det letteste er at søsteren til ts ringer sin saksbehandler på nav. Det er ikke noe som heter tidsbegrenset uføretrygd lenger, det er nå AAP. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere måtte man ha mottatt pensjon i ett år før man kunne ta med seg pensjonen til utlandet.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #14 Skrevet 3. januar 2012 Det kan ikke stemme, for en i familien fikk uføretrygd, og bare noen år senere flyttet hun til Sverige. Kan umulig ha gått lengre tid enn 5 år eller noe Jeg tror det er spesielle regler innenfor Norden.
Gjest Consensio Skrevet 3. januar 2012 #15 Skrevet 3. januar 2012 Jeg tror det er spesielle regler innenfor Norden. Ja, det kan jo være.
Vera Vinge Skrevet 3. januar 2012 #16 Skrevet 3. januar 2012 Det er ikke noe som heter tidsbegrenset uføretrygd lenger, det er nå AAP. Jeg vet egentlig det, men jeg har inntrykk av at en del fortsatt opererer med de ulike uttrykkene, og at noen som egentlig mottar AAP tror de får varig uføretrygd, særlig de som har hatt tidsbegrenset uføretrygd før. Men bare glem mitt innspill, da det sikkert bare skaper mer forvirring. Jeg kom bare til å tenke på det siden jeg akkurat hørte om en perifer bekjent som fikk problemer med utflytting fordi vedkommende faktisk ikke hadde fått innvilget varig uføretrygd, men AAP (tidligere tidsbegrenset uføretrygd).
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #17 Skrevet 3. januar 2012 Personen var 37. Medlemskap i trygden er vel noe annet enn å motta uføretrygd...etter hva jeg forstår iallefall. Vi alle er jo medlemmer i trygden så lenge vi er norske statsborgere og bor og jobber i norge Det er jo akkurat det dette handler om - at ikke skal bo i Norge men flytte til utlandet! Da komemr spørsmålet om medlemskap i folketrygden inn da du må være medlem for å motta uførepensjonen...
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #18 Skrevet 3. januar 2012 Har søsteren til ts fått innvilget varig uføretrygd? De fleste får vel tidsbegrenset uføretrygd i første omgang, og det kan være ulike regler avhengig av hvilken type uføretrygd man har fått innvilget. Nå er du nok ute av kurs :-) Det finnes ikke lenger "flere typer ufør", TU ble borte for noen år siden og er i dag erstattet av arbeidsavklaringspenger. Når TS sier at søsteren har fått innvilget uførepensjon, så er det akkurat det hun har,.
momo Skrevet 3. januar 2012 #19 Skrevet 3. januar 2012 Dette lurer jeg på og. For ender jeg som ufør, ikke stor sjanse, men man vet jo aldri. Spesielt siden jeg har 10 år med sykdom bak meg. Og i Norge vil min økonomi være ekstremt dårlig. Så blir jeg ufør så vil det lønne seg både helsemessig og økonomisk å flytte utenlands.
Vera Vinge Skrevet 3. januar 2012 #20 Skrevet 3. januar 2012 Nå er du nok ute av kurs :-) Det finnes ikke lenger "flere typer ufør", TU ble borte for noen år siden og er i dag erstattet av arbeidsavklaringspenger. Når TS sier at søsteren har fått innvilget uførepensjon, så er det akkurat det hun har,. Som du ser av det siste innlegget mitt over, har jeg allerede bedt ts se bort fra innlegget mitt, siden jeg ordla meg klønete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå