LadyNinja Skrevet 10. januar 2012 #141 Skrevet 10. januar 2012 Røyk er en stor fy-fy her! Kjenner det straks om noen tar seg en sniff nedenfra... Dyr synes jeg er OK, ettersom jeg selve er oppvokst med dem. Men da ville jeg ha hatt en god kontrakt på dette, at all slitasje forsaket av hunden/dyr skal fikses innen man flytter ut. Det er ikke noe å juble over nyoppusset leilighet med parkett som et monster av en hund ville ha ødelagt. Vi har selv hund, men sambo vil ikke at utleierne har hund - ettersom det finnes nok av folk der ute som IKKE gjør opp for seg, og det kjenner jeg at jeg blir møkk forbannet over!
jente25 Skrevet 11. januar 2012 #142 Skrevet 11. januar 2012 Dersom jeg som utleier sier nei takk til dyr og du i etterkant velger å anskaffe deg et så vær du sikker på at jeg får deg ut på et eller annet vis. Det å anskaffe seg dyr i etterkant og henvise til lovverket er totalt mangel på respekt for den som leier ut. Klarer du ikke å være ærlig fra starte av så anbefaler jeg deg å kjøpe et bosted selv. Jeg sa ingenting om at jeg ville gjort det, for jeg synes det er viktig å ha godt forhold til huseierne.. Sier bare loven :-) Alle huseiere bør sette seg inni loven. Står det i kontrakten at det ikke er lov med dyr er det respektløst forde å skaffe seg dyr. Står det derimot ikke et ord om det i kontrakten ser jeg ikke problemet, siden det er LOV i følge loven (fortsatt, jeg ville ikke gjort det uten å ha snakket med huseier). Det jeg skreiv har ingenting med MEG å gjøre men med loven
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #143 Skrevet 11. januar 2012 Jeg sa ingenting om at jeg ville gjort det, for jeg synes det er viktig å ha godt forhold til huseierne.. Sier bare loven :-) Alle huseiere bør sette seg inni loven. Står det i kontrakten at det ikke er lov med dyr er det respektløst forde å skaffe seg dyr. Står det derimot ikke et ord om det i kontrakten ser jeg ikke problemet, siden det er LOV i følge loven (fortsatt, jeg ville ikke gjort det uten å ha snakket med huseier). Det jeg skreiv har ingenting med MEG å gjøre men med loven Det som står i loven, er at om fordelen med dyr for leietaker er større enn ulempen med dyr for utleier, så kan man skaffe seg dyr. Så det er ikke bare å si at "jeg vil ha dyr!", da vil ulempen i de aller fleste tilfeller være større enn fordelen.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #144 Skrevet 11. januar 2012 Leter for tiden etter et nytt krypinnn å leie, men kjenner jeg blir så fryktelig provosert og lei til tider. Skal man ikke ha noen rettigheter som leietaker eller??? Er du røyker kan du bare glemme å få leie noe som helst. Husdyr er totalt forbudt, selv om utleier verken er allergisk eller har ny parkett. (Hunden min bjeffer heller ikke, ALDRI. Snill som et lam..) Barn kan du bare glemme, de lager for mye støy! Leier gjerne ut til stille, sjenert student som bruker all sin tid på skolen eller på jobb, LES: ER ALDRI HJEMME, bare for å sove. Ellers, beveg deg stille, lat som du er usynlig, og hjelp til med snømåking og gressklipping. Og for guds skyld, IKKE plag oss om problemer du måtte ha i kåken du leier av oss. Det orker vi ikke ta tak i. BLLLÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH Hehe, godt skrevet, og jeg forstår frustrasjonen På den annen side forstår jeg også utleier. Røykeforbud sier seg selv etter min mening. Husdyr og barn betyr ekstra slitasje på en leilighet, uansett hvordan man vrir og vender på det. Og om man er heldig, og dyret mot formodning ikke betyr ekstra slitasje, vil det allikevel være vanskelig å leie ut til andre etterpå mtp allergier osv. Ang barn, er det én ting med støy, men man må også påregne ekstra slitasje og/eller skader i leiligheten når det er barn i bildet. Man skal iallfall være maks heldig om man unngår det. Alt dette gjør jo at man selvsagt fortrinnsvis leier ut til ikkerøykende enslige, eller par, uten barn og husdyr. Det er jo ingen (eller iallfall et fåtall) som leier ut for å være snille... Det er jo en forretningsavtale, hvor utleier ønsker minst mulig ulemper, naturlig nok. At det er kjipt for alle de som vil leie, ja. Ingen tvil om det.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #145 Skrevet 12. januar 2012 Jeg skjønner godt de som setter visse krav. Er leietager selv, så er ikke noe rik utleierkakse Etter å ha lest diverse historier om forferdelige leietagere så skjønner jeg husleiere godt. Om vi finner ut at utleiere er forferdelig etter vi har flyttet inn så kan vi jo flytte. Om huseiere finner ut at leietagere er forferdelige så kan det gå månedsvis før de kan bli kastet ut. Skjønner spessielt godt at folk ikke ønsker folk med nav-garanti, alenemødre med barn og folk med dyr. Har lest ett par saker om alenemødre som ikke har betalt for seg. Når da disse alenemødrene skulle kastesit så nektet de/tok det til retten, og utleier har faktisk ikke fått medhold. Da spilte barnet/barnene sitt ve og vel mest slik at uteleier blir sittende med ei leilighet uten inntekt. Helt horribelt spør du meg...
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #146 Skrevet 13. januar 2012 Info til alle utleiere og leietakere : Det er, ifølge loven IKKE lov å nekte en leietaker å ha dyr i en leilighet! så vet dere det. Huseier må ha en veldig god grunn, som sterk allergi\astma for å nekte det. En muntlig avtale er faktisk bindende i Norge: http://www.sit.no/internett/raadgiving/answer.jsp?questionid=5867 Så, selv om det ikke står i kontrakten kan utleier nekte leietakerne å ha dyr. Selv om de ikke har astma. Det er tross alt utleier sitt hus, og h*n kan sette egne krav - især i dagens boligmarked!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #147 Skrevet 14. januar 2012 Og ja, er du så liiiivredd for slitasje (som om dere som huseiere ikke sliter på gulv og alt som er hjemme hos dere!! Tull!!), så bør dere ikke pusse opp så veldig dyrt. Ikke legge de dyreste gulvene eller ha den dyreste tapeten. Dessuten kan leiligheten leies ut umøblert eller med gamle møbler som dere ikke er redde for! Det vil alltid bli slitasje i løpet av årene, tro det eller ei. studenter er nok relativt greie å leie ut til sånn sett og. Leier man ut i en storby så får du leid ut omtrent uansett. Sålenge leiligheten ikke er helt råtten da. Men å pusse opp for masse penger skal ikke alltid være nødvendig. Jeg vet hvertfall selv at jeg kunne fint bodd i en 'stygg' leilighet. Sålenge den har helt grei standard så funker det fint. Jeg bryr meg ikke om gulvet er slitt... Det er jo fint at en leilighet er nyoppussa, men det er absolutt ikke nødvendig for en student.
Alice123 Skrevet 15. januar 2012 #148 Skrevet 15. januar 2012 Jeg og min mann leide ut til en alenemor, det gikk helt fint. "Barnet" var i ungdomskolealder, så det ble minimal slitasje. Da vi fikk valget mellom en alenemor i arbeid med et barn i ungdomskolealder og en familie med fire barn i barneskolealder og NAVgaranti valgte vi selvfølgelig de første. Det var jo huset vårt vi leide ut. Vi betalte avdrag på lånet hver måned (mindre enn det vi fikk for å leie den ut) of vi kjente naboene godt. Selv har jeg leid noen rare leiligheter. En favoritt var en gammel leiliget i en bygård fra 1885 med tre meter under taket og gipsavstøpninger. Alt var kjempeslitt og jeg tror tregulvet var orginalt. Utleier var en typsik uleierhai som hadde kjøpt masse leiligheter for et par hundre tusen på begynnelsen av 90tallet og nå leide dem ut. Da vi overtok leiligheter var den så skitten at den nesten kunne gå av seg selv. Jeg måtte ta en uke fri fra jobben for å få det noenlende levelig. Senere fikk vi vite av utleier at den tidligere beboeren ble kastet opp fordi naboene hadde klaget på lukta fra søppla som var knehøy. Da vi flyttet ut hadde jeg vasket alle 40kvm flekkfrie, men utleier presterte å dra frem ovenen og klagde på at det var støv under den DA ble jeg forbanna.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #149 Skrevet 18. januar 2012 Jeg har ingen katt Kan skjønne at de ikke vil ha barn i feks en sokkel hvor det er lytt imellom etasjene, men de fleste jeg har ringt på har vært leiligheter hvor de ikke har bodd der selv. Også må jeg le av de som krever 6 mnds depositum... HVEM har vel 50-60 000 kr å bruke på depositum? :o Kanskje det er av hensyn til nabene under? Jeg har selv hatt barnefamilier i etasjen over og de gjorde livet mitt til et sant helvete. Dunk, dunk, dunk,..hver gang barnet løper over gulvet eller kaster noe ned..
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #150 Skrevet 18. januar 2012 Så hvis jeg vil leie ut en bolig, så er det meningen at jeg skal drive veldedighet? Ikke leie ut til en person som jeg føler sliter minst på boligen min? Er du klar over hvor mange kroner boligeier må ut med bare for det som du anser for å være "normal" slitasje? Hadde du selv giddet å betale ekstra for et dårligere valg? Grådige idiot. Ja, regelverket er laget som om alle utleiere er grådige jævler, og gir dem minimal beskyttelse. Og om du leier ut ditt eget møberte hjem fordi du ikke skal bruke det, eller har en dedikert utleieleilighet spiller ingen rolle. Som utleier har man ikke en gang kontroll over depositumet. Nekter leietager er tvistemål eneste utvei. Ikke rart utleiere prøve å sikre seg ved å ta forholdsregler.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #151 Skrevet 18. januar 2012 Siden jeg og en venninne leter etter leilighet nå, hva ønsker dere som leier ut å få av info i annonser og ved kontakt på mail (ser mange foretrekker mail i annonnsene sine)? Ser her at vi bør legge ved bilder, men hva annet hører med? Vi har til nå skrevet en tekst om hvilket studie vi tar, kjønn, ikke røyk, ikke husdyr, sikre betalere og at vi ikke er festmennesker. Samt maxpris og at vi ønsker en leilighet som har hvitevarer og hvilket område vi leter i. Noe dere savner? (teksten er på 61 ord, med andre ord ikke noen lang utgreiing ) Ikke festmennesker tror jeg er utrolig viktig. Har hatt "glede" av å ha flere unge mennesker som naboer og de har gjerne hatt opptil 20 mennesker på "besøk" som kaster sneiper over alt og raver rundt...
Gjest ms_kwang Skrevet 18. januar 2012 #152 Skrevet 18. januar 2012 Husker en hybel jeg leide for en god stund tilbake, det var IKKE lov å ha noen form for dyr der(ikke engang en gullfisk) men hun jeg leide hos hadde 3 kaniner, 2 bikkjer og 1 katt, grunn at jeg ikke fikk lov å ha noen dyr der var rett og slett fordi hun ønsket ikke at hundene hennes skulle gå bananas over en ny lukt Jeg fikk heller ikke lov å ha besøk! -.- Det sto ikke i kontrakten engang, tok med en kompis hjem etter skolen, kl 5 banket hun på døra også låste hun seg selv inn for så å kjefte på meg å be kompisen min gå. grunn: hun likte ikke fremmede folk i huset -.-
Mooria Skrevet 18. januar 2012 #153 Skrevet 18. januar 2012 Jeg skjønner godt at folk ikke leier ut til de som har hund. De lukter forferdelig, og den lukta er umulig å bli kvitt. Og ikke si at din hund ikke lukter, for det gjør den! Du merker bare ikke lukta selv.
Roo Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #154 Skrevet 18. januar 2012 Artig at debatten fortsetter her! Jeg har fått meg leilighet hos noen dyrekjære mennesker. De har ikke hund selv, men synes det var helt okei at jeg hadde. Bare jeg kunne garantere at han ikke bjeffer, og det kan jeg Men det har tatt tid... mange visninger og mange telefoner. 1
jente25 Skrevet 19. januar 2012 #155 Skrevet 19. januar 2012 Jeg skjønner godt at folk ikke leier ut til de som har hund. De lukter forferdelig, og den lukta er umulig å bli kvitt. Og ikke si at din hund ikke lukter, for det gjør den! Du merker bare ikke lukta selv. Du tar nok feil. Hus med hund i trenger ikke lukte ekkelt .-) Lufter du ALDRI ut (noe jeg regner med alle gjør) derimot så vil det nok lukte. Det vil det også om det ikke lever hund der.
MalloryK Skrevet 19. januar 2012 #156 Skrevet 19. januar 2012 Jeg lukter verre enn hunden min for å si det sånn. Det eneste som lukter fra han er en fis i ny og ne, og kanskje litt dårlig ånde hvis jeg ikke har pusset tennene hans på en stund
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #157 Skrevet 28. januar 2014 Det går begge veier. Lette lenge etter en leilighet da jeg røyker og har hund. Forstår at det ikke er det beste utgangspunktet, så kom over OBOS og ungbo, første tanken var at det var vanskeligstilte/narkomane som fikk slike leiligheter, men ga det et forsøk. Leiligheten så ikke ut! Gule vegger på badet etter hjemmebrentapparat(...) Hull overalt (tidligere leieboer hadde vel hatt raserianfall...) Gule vegger i stua etter røyking, dårlig utvasket, knall-lilla vegger på soverommet. Gjorde en avtale at jeg kunne pusse opp mot at jeg fikk det dekket. Malte alle rommene, sparklet, trakk ut sikkert hundre spikere, alt dette til 3000,- Nå har leiligheten blitt totalt forandret, nå er det utrolig koselig her med en stil som passer perfekt! Men, jeg ville tenkt meg om 2 ganger før jeg takket ja til en slik leilighet igjen. Her er det heldigvis ingen sure utleiere, ingen problemer fremst man oppfører seg og betaler til tida. Tror jeg hadde fått hetta dersom utleier skulle fulgt med på alt jeg gjør, og klaget for den minste ting. Anonymous poster hash: 7de78...5f7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #158 Skrevet 9. november 2014 Jeg er så irritert på husvertene mine. Jeg liker veldig godt leiligheten, beliggenhet, prisen er ok, alt det er bare bra. Men det virker ikke som om de var forberedt på at det tross alt skulle bo noen i leiligheten? Det er ekstremt lytt her, jeg hører alt de gjør, bare de går over gulvet (de bor over meg), så høres det ut som ville elefanter som løper. Jeg hører hva de ser på tv, når de snakker/krangler, oppvaskmaskinen, alt hører jeg. Jeg bruker som regel headset for at jeg skal høre radio/tv. Og han klager til meg fordi jeg åpner døren ut til gangen min for å gå på do, eller går ut ytterdøren om kvelden fordi han sover så lett. Skal man finne seg i alt? Skal jeg ha tissebøtte på soverommet, og en flaske med vann sånn stående her at jeg kan pusse tenner? Det er jo billigere å leie lagerplass for så å bo i bilen hvis ikke man kan oppholde seg i leiligheten fordi husverten sliter med å sove. Jeg bråker ikke med vilje, det er et gammelt hus. Det eneste de hører er dørene, som jeg bruker en evighet på å åpne for at det skal bråke minst mulig. Jeg har bodd her i ca 1 år, og de har lovet hele tiden at de skulle isolere. Begynner å tvile nå... Mens de kan bråke så mye de vil uten at jeg kan klage. Her en natt kom de hjem kl 3 om natten, skulle tro det var et tog som kjørte gjennom leiligheten over her. Jeg bruker ørepropper, det må jeg her, men husverten min "liker ikke å bruke sånt". Anonymous poster hash: ad975...552
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #159 Skrevet 9. november 2014 Jeg er så irritert på husvertene mine. Jeg liker veldig godt leiligheten, beliggenhet, prisen er ok, alt det er bare bra. Men det virker ikke som om de var forberedt på at det tross alt skulle bo noen i leiligheten? Det er ekstremt lytt her, jeg hører alt de gjør, bare de går over gulvet (de bor over meg), så høres det ut som ville elefanter som løper. Jeg hører hva de ser på tv, når de snakker/krangler, oppvaskmaskinen, alt hører jeg. Jeg bruker som regel headset for at jeg skal høre radio/tv. Og han klager til meg fordi jeg åpner døren ut til gangen min for å gå på do, eller går ut ytterdøren om kvelden fordi han sover så lett. Skal man finne seg i alt? Skal jeg ha tissebøtte på soverommet, og en flaske med vann sånn stående her at jeg kan pusse tenner? Det er jo billigere å leie lagerplass for så å bo i bilen hvis ikke man kan oppholde seg i leiligheten fordi husverten sliter med å sove. Jeg bråker ikke med vilje, det er et gammelt hus. Det eneste de hører er dørene, som jeg bruker en evighet på å åpne for at det skal bråke minst mulig. Jeg har bodd her i ca 1 år, og de har lovet hele tiden at de skulle isolere. Begynner å tvile nå... Mens de kan bråke så mye de vil uten at jeg kan klage. Her en natt kom de hjem kl 3 om natten, skulle tro det var et tog som kjørte gjennom leiligheten over her. Jeg bruker ørepropper, det må jeg her, men husverten min "liker ikke å bruke sånt". Anonymous poster hash: ad975...552 Uff så leit. Når vi en gang skal leie ut sokkeleiligheten vår på nyåret, skal jeg sjekke lydisolasjonen på den. Ikke at det hjelper deg. Kjedelig å lese om utleiere som det er blitt skrevet om her. Hos oss er hunder og barn velkomne. Folk med NAV-garanti og røykere er langt fra velkomne. De var det en gang, og det var en dyr lærepenge. Anonymous poster hash: 6a4e9...ee5
Gjest incognita Skrevet 9. november 2014 #160 Skrevet 9. november 2014 Det som nesten er enda verre er de utleierne som presiserer i annonsene at de kun leier ut til jenter. Snakk om diskriminering. ...Som om alle menn er kriminelle eller noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå